Банкеръ Daily

Лепенката за „Гражданска” поевтиня с 20 ст.

Вместо да бъде премахнат, стикерът ще бъде подложен на лифтинг

Всяка година за тази отживелица автомобилистите трошат излишни 10-12 млн. лева.

Скандалната лепенка ще продължава да "краси" предните стъкла на корите ни.
S 250 ee51770d 8648 4876 a28d 1b19dac9731f

„Въз основа на проведени разговори с  печатница „Демакс” АД  Ви уведомяваме, че на 22.07.2020 г. е сключен анекс към Договора за изработка на стикери и контролни талони.”

Това изненадващо съобщение получиха българските застрахователи преди дни. От него става ясно, че от първи септември стикерът, който показва наличието на задължителната застраховка „Гражданска отговорност” ще поевтинее от 1.39 лв. на 1.19 лева. „Грандиозната” крачка към облекчаване на шофьорите от 20 ст. силно изненада бранша, който от години очаква стикерът да бъде премахнат. В съобщението се казва още, че печатницата е поела ангажимента да предложи нова визия на стикера и талона.

„Това е пълна подигравка с нашите настоятелни искания, това е гавра със здравия разум”, коментираха застрахователи.

Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) изпрати още миналата година писмо до Комисията за финансов надзор (КФН ) с предложение лепенката да отпадне. И МВР има същата позиция. Но някой в държавата пречи да се вземе правилното решение и шофьорите продължават да плащат всяка година за ненужните лепенки, а сумата се измерва в милиони левове.

От години полиците по "Гражданска отговорност" се издават чрез ЕИСОУКР - Единната информационна система за оценка, управление и контрол на риска, до която КАТ, КФН и всички застрахователи имат достъп в реално време. Там се регистрира всеки нов договор за застраховка на МПС в момента на сключването му. Всеки обикновен гражданин може да провери онлайн наличието или липсата на застраховка, като попълни регистрационния номер на автомобила. И въпреки това лепенките по стъклата все още са задължителни.

Системата ЕИСОУКР обаче се управлява от Гаранционния фонд (ГФ), а упраляващите го не подкрепят премахването на стикерите.

Защо България не прави това, което се прави във всички развити страни - отказ от хартиена бюрокрация и предоставяне на застрахователните услуги изцяло по електронен път, пита Христо Христов, първият шеф на застрахователния надзор у нас. В случая интересите на застрахователите и потребителите съвпадат - застрахователите искат лепенките да отпаднат като излишна формалност, а потребителите искат да не плащат по 1.40 лева за стикер (сумата става 5.60 лв., ако годишната застраховка се плаща на 4 вноски). Всяка година за тази отживелица автомобилистите дават едни излишни 10-12 млн. лева.

Всъщност тези милиони не са излишни за печатащите стикерите - за тях това си е един добър бизнес.

А какво казва КФН, от която зависи решаването на този казус? Че ще направи "задълбочен анализ" как премахването на стикера ще се отрази на застрахователния пазар и че това може да стане не по-рано от 2022 г. 

Защо трябва да се чакат още 3 години, когато може с едно предложение за промяна в Кодекса за застраховането това да е факт още "утре". Излиза, че КФН и по-точно Управление "Застрахователен надзор " нямат нужната експертиза и не осъзнават, че важната роля на регулатора е превантивната, а не наказателно-приходната, която да им осигурява високи и незаслужени трудови доходи. Поведението на КФН показва, че правителството няма нужната държавна политика в този социално значим бизнес.

Възмутителен е и фактът, че от години КФН и Гаранционният фонд прокарват политика на непрекъснато вдигане на вноската към ГФ на застрахователите, предлагащи задължителните застраховки "Злополука" на пътниците и "Гражданска отговорност" на автомобилистите, включително и граничните застраховки по чл. 483, ал. 2. Тази вноска се разпределя в два фонда - Фонд за незастраховани МПС и Обезпечителен фонд (за изплащане на обезщетения при фалит на застраховател), управлявани от ГФ. Във времето, когато покритието на "Гражданска отговорност" беше около 70%, вноската беше 6 лева, а сега, когато имаме над 98% и сме водещи в Европа по застраховани МПС-та - вноската е 13 лева. КФН дори я "актуализира", т.е. увеличава, два пъти годишно по предложение на ГФ. През януари миналата година вноската за Фонда за незастраховани МПС се качи с 0,50 лв., а през декември за Обезпечителния фонд порасна с 1 лев и стана 2,50 лв. В същото време ГФ години наред не забелязваше, че клонът на чуждестранния застраховател "Олимпик" внася такси там, без да има законово основание за това. И сега след фалита на "Олимпик" няма яснота от кой фонд ще се покриват обезщетенията - от кипърския или от българския. Няма разяснение нито от нашия ГФ, нито от КФН , които непрекъснато се оправдават, че това не е тяхна работа и всичко е в ръцете на кипърския надзор, на кипърския ликвидатор и тяхната отговорност към потребителите се изчерпва с препечатване на информацията от кипърските сайтове.

Има и други свидетелства за слабостите в работата на важния регулатор КФН - не е само неадекватното отношение спрямо стикерите и вноските. Най-притеснителна е липсата на последователна и отговорна политика към Застрахователния бранш. Безброй пъти се отлагаше въвеждането на системата "бонус-малус" и на Методиката за определяне на обезщетенията при смърт при пътнотранспортни произшествия. От страх ли или от липса на експертиза, решителност и обществена отговорност?

От две години и двата важни нормативни акта се бавят от КФН, припомня Христов. Отдавна изтекоха крайните срокове за приемането им, а това вече е в противоречие със законодателството ни и с европейските изисквания. И Заплашва България с наказателни процедури от ЕК.

В края на юли дългoгoдишният члeн нa Koмиcиятa зa финaнcoв нaдзop (KФH) Bлaдимиp Caвoв стана нoвият cтap зaмecтниĸ-пpeдceдaтeл нa peгyлaтopa, pъĸoвoдeщ „Зacтpaxoвaтeлeн нaдзop“. Bcъщнocт той бeшe вpeмeннo изпълнявaщ длъжнocттa зaм.-пpeдceдaтeл нa yпpaвлeниe „Зacтpaxoвaтeлeн нaдзop“ в пpoдължeниe нa 9 мeceцa, cлeд ĸaтo дългoгoдишният титyляp Paлицa Aгaйн пoдaдe ocтaвĸa пpeз лятoтo нa 2018 г. пoĸpaй фaлитa нa зacтpaxoвaтeлнaтa ĸoмпaния „Oлимпиĸ“.

Надеждите на бранша и водачите на МПС вече са насочени към него.

Facebook logo
Бъдете с нас и във