Банкеръ Daily

сегмент

Вие пиете, ние караме... И нищо общо с НАП нямаме

Реклама на фирма за прибиране на пияни водачи с техните коли: "Помисли за твоите (за семейството си) и ще се сетиш за нас!"

"Вие пиете, ние караме! Бъдете спокойни за Вашето прибиране вкъщи след парти, след рожден ден или просто след дискотека. Нашите професионалисти гарантират дискретност и отлично обслужване - прибиране до посочена от Вас точка, по избран от Вас маршрут. Доверете ни се!"

Така звучи рекламното изречение на една от фирмите, оказващи услугата "[email protected]". С една дума - шофьори, не разваляйте компанията, вдигайте наздравици заедно с другите - има кой да ви върне вкъщи, и то с вашата кола.

Това е модерният начин на прибиране със собствената кола при наличие на промили алкохол в кръвта. Това е цивилизованият и безопасен вариант. Вместо да рискувате и да поверите шофирането на нетолкова почерпен приятел или да повикате такси и да оставите колата си там, където последно сте я паркирали, а на сутринта пак с такси да отидете да си я приберете.

Софиянци, а вече и варненци, пловдивчани и бургазлии имат този избор - да позвънят на някоя от компаниите, които предлагат такава услуга. Тя е популярна като You drink, we drive (вие пиете, ние караме),или още като Drink такси. Добрата новина за фирмите от този сегмент е, че клиентите им нарастват с около 10% месечно.

От гледна точка на клиентите услугата е перфектна. Шофьорите от тези фирми са изключително внимателни, придържат се стриктно към указанията на собственика, любезни са, пристигат в уречения час. Няма такса за повикване.

Започването на такъв бизнес не изисква големи усилия и средства. Достатъчно е да си се сетил навреме, да имаш две-три коли на разположение, телефонен номер, който да рекламираш на подходящите места, и екип от пет-шест човека, които да превозват клиентите.

Никак не стоят добре нещата обаче с отношенията между тези компании и Националната агенция за приходите. Такива просто няма. Масово среднощните шофьори не издават касова бележка. За да се пресметне цената, се умножават километрите по стойността й за километър, която варира от 1.50 до 2.50 лева. Бакшишът е задължителен, защото шофьорите най-често нямат дребни да върнат. По този начин фирмите, които са вече 13 само на територията на София, отчитат каквито си искат приходи и след приспадане на разходите си плащат измислена корпоративна печалба.

Съвсем объркано е обаче за коли, които са фирмена собственост. Собствениците им се чудят как да осчетоводяват разходите за този вид услуга при наличието на данък "Уикенд".

От превозвачите пък валят въпроси от вида: "Имате ли идея за дринк енд драйв, където единствената услуга, която се предоставя на клиента, е транспортиране от т. А до т. Б с автомобил на клиента, как да се документира. Дали само с касова бележка? А с пътен лист?"

На което данъчни отговарят: "На кое ще пускате пътен лист? Автомобилът не е ваш, за да пускате пътни листи. Издавате един касов бон и толкова.

Да, де, но не издават. Ако все пак клиентът държи да получи касова бележка и особено фактура, му се обещава, че ще му я доставят в рамките на утрешния ден. Но като се има предвид, че услугата се ползва предимно в малките нощни часове, едва ли има клиент, който е настоявал да получи документи за сметка между 15 и 30 лева.

По отношение на работната сила нещата в случая са направо скандални. Ето какво споделя един от шофьорите: "За 9 часа нощна работа получаваме по 450 лв. на ръка. За трудов договор не смеем и да мечтаем, често нямаме  и граждански контракт под никаква форма. От тези пари се самоосигуряваме - здравно и за пенсия. Нищо не остава. Ако не са бакшишите, които понякога осмислят дежурствата ни - умирачка!"

Попитахме НАП каква база данни има за този бизнес и какви данъци и осигуровки внасят собствениците на фирмите. Данъчните ни казаха, че не разполагат с никаква информация за тези фирми и не могат и да представят никаква информация. Водели ги в раздела за такситата, при които поне данъчната отчетност е перфектна. Обещават да започнат проучване на пазара и след анализите на първичната информация да формират позициите си по проблемите в него.

По-опитните и по-възрастни шофьори напускат бързо. Остават на работа водачи на по 20-ина години, които нямат нито стаж, нито обноски. Което пък влошава качеството на услугата и сигурността й.

Шофьорите не са застраховани, тъй като по българското законодателство полица "Гражданска отговорност" се сключва за превозното средство, а не за неговия водач.

За застраховка "Професионална отговорност на водачите" пък да не говорим. При катастрофа - да му мисли собственикът на колата.

Заплащането в някои фирми е твърда сума на ден (между 20 и 30 лв.). Фирмите дори нямат офиси,  бизнесът  е мобилен и не изисква бюро и климатик. Разходите са основно за гориво и за телефонни разговори.

Има и компании, които извършват дейността си на базата на франчайзинг. При стартиране на партньорство се подписва франчайз договор за срок от 12 месеца. Посочената цена е минималната стартовата франчайз такса и не включва автомобили. Има и месечна такса.

Ето и една реална обява: "Търсим да назначим на работа двама човека, може и студенти, с добри обноски и отличен външен вид, с личен икономичен автомобил (5л/100км), които трябва да живеят заедно или на минута един от друг. Работата е всяка вечер (трябва да имат готовност всяка вечер) - динамична, интересна и е САМО за допълнителен доход!!! Кандидатите с опит в шофирането на луксозни автомобили ще са с ГОЛЯМО предимство."

 

 

Световен опит
Първата Drink & Drive компания стартира в Германия преди около 12 години. Малко по-късно такива фирми се появяват и в Чехия, където ги наричат "сините ангели" - по аналогия с чешката пътна помощ, която е известна като "жълтите ангели".

Във Великобритания услугата е известна като "скутърмен", тъй като там шофьорите използват малки моторчета от типа скутери, които се побират в багажника на автомобила на клиента. You drink & we drive вече набира скорост и в САЩ, Австралия и редица азиатски страни. Като цяло този бизнес се възприема като неразработен, но с голям потенциал за развитие.

Facebook logo
Бъдете с нас и във