Банкеръ Daily

Финансов дневник

В България онлайн пазаруването е все по-популярно

Българите купуват стоки на изплащане и превеждат пари с кредитните си карти към лична банкова сметка. Така хората могат да правят спешни плащания или да покрият специфични нужди, които изискват наличие на депозирани суми. През първата половина на тази година тези  трансакции представляваха над 1.2% от ползването на кредитните карти, показва проучването „Личните финанси на българина“ на компанията за потребителско кредитиране БНП Париба Лични Финанси.

45% от плащанията са безконтактни на средна стойност 22 лева

Данните показват, че 45% от трансакциите през първите шест месеца са били безконтактни със средна стойност 22 лева. Това се обяснява с развитието на технологиите във финансовия сектор. Към момента повечето от ПОС терминалите в магазините приемат плащания с безконтактни карти. Второто обяснение е пандемията и стремежът на хората да не докосват банкноти, които са били използвани от други. Средната сума на безконтактните плащания е 22 лева, което показва, че българите плащат безконтактно основно за покупка на ежедневни хранителни стоки.

Делът на онлайн трансакциите е 34%

В България онлайн пазаруването е все по-популярно. Това се доказва от факта, че в периода януари-юни 2020 г. делът на онлайн трансакциите с кредитни карти е малко над една трета от всички плащания. За сравнение през втората половина на миналата година, той беше 29 процента. Средната стойност на онлайн плащанията е 56 лева, което е по-високо в сравнение с предходното полугодие, когато беше 49 лева.

41% от потребителите изплащат задълженията си без лихва

Българите ползват разумно кредитните си карти – 41% от тях изплащат използваните суми на ПОС или онлайн в рамките на гратисния период. Това означава, че те не плащат каквато и да е лихва. Една от причините за това е дългият гратисен период, предлаган от БНП Париба Лични Финанси, който е до 58 дни и позволява на хората да управляват разумно парите си. Друга причина е нарастващата финансова грамотност на хората. Те са все по-запознати с различните финансови инструменти и знаят как да ги използват умно и да поддържат стандарта си на живот без да натоварват допълнително семейния си бюджет.

Проучването „Личните финанси на българина“ показва, че в първата половина на годината хората са използвали кредитните си карти средно 2 пъти месечно.

Хората на възраст 31-50 години най-често ползват кредитна карта

Статистиката  показва, че малко над половината от потребителите на кредитни карти, издадени от банката, са на възраст 31-50 години. Съотношението мъже-жени е почти равно – господата са 51.3%, а дамите - 48.7 на сто. Най-често кредитни карти се използват в големите градове - в София – 23.7% от трансакциите, във Варна – 5.6%, и в Пловдив – 5.2 процента.

В чужбина използваме картите си основно в Германия, Великобритания и Франция

Кредитните карти се използват не само в България, но и в повече от 80 страни в чужбина, във всяка точка на продажба, където се приемат  карти  Mastercard.  Основното ползване е в Европа, а топ 5 на държавите са Германия, Великобритания, Франция, Турция и Гърция.

Във връзка с първото издание на проучването „Личните финанси на българина“, управителят на БНП Париба Лични Финанси в България Жозе Салойо казва: „Кредитната карта е съвременен и удобен финансов инструмент, който позволява на хората да пазаруват по целия свят и да се възползват от дълъг гратисен период, без годишна такса и без такса за СМС известяване. Ние сме щастливи, че българите харесват тези предимства на картите си и ги използват активно, точно както правят и останалите европейци.“

Facebook logo
Бъдете с нас и във