Банкеръ Daily

Финансов дневник

УниКредит Булбанк: Потребителите на мобилното ни банкиране се увеличиха със 150 %

За изминалата 2016 г. УниКредит Булбанк отчита ръст от близо 150% на потребителите на мобилното банкиране. Очакванията са ръстът на клиентите на мобилното банкиране през 2017 г. да е дори двоен. Директорът Управление Алтернативни канали в УниКредит Булбанк Юлиан Влахов коментира, че това е напълно естествено. "Мобилният телефон е невероятно улеснение, когато наред с всички негови полезни функции, разполагаш и с банковите услуги, от които се нуждаеш почти ежедневно - възможността да следиш и управляваш средствата по банковата си карта или сметка, да следиш погашенията по кредита си, да плащаш битовите си сметки или да се разплащащ и изпращаш пари на свои близки и роднини. Мобилното банкиране се превърна в необходимост в днешния забързан и технологичен свят", обясни Влахов.

Той обобщи тенденциите в началото на 2017 г., като заяви, че банките все повече разчитат на дигиталните канали както за привличане на клиенти, така и при обслужването им. По думите му предлагането на услуги онлайн и посредством различни дистанционни канали в света на банките не е самоцел, а следствие от промяната на поведението на клиентите. "Вече почти всяка банкова реклама завършва с възможността клиентът да заяви желания продукт онлайн или да установи връзка с банката посредством различни дигитални канали – телефон, Viber, Skype или Facebook", допълни банкерът.

Според Влахов стандартизираните банкови операции, като превод на средства от една сметка в друга, разплащания, погасяване на месечни вноски по кредит или лизинг, плащане на комунални услуги и други, вече приоритетно се извършват онлайн или през мобилното банкиране. Около 80% от банковите трансакции клиентите извършват сами: в онлайн или мобилното банкиране."През миналата година електронните ни плащания са нараснали с 15%, докато на каса наблюдаваме запазване на същия брой плащания, с тенденция към лек спад",  коментира Юлиан Влахов.

Делът на кредитите, продавани чрез другите дигитални канали на банката - през колцентъра или онлайн банкирането, също непрекъснато нараства и през 2016 г. е достигнал близо 20%  от общия дял кредити. Най-често заявяваните продукти онлайн са потребителски кредит, овърдрафт, дебитна или кредитна карта. "Общо на ниво банкиране на дребно около 10% от продажбите ни вече се извършват дистанционно – през някой от дигиталните канали", посочи Влахов.

Той уточни, че възрастта не е определяща за това дали един клиент се чувства удобно с използването на новите технологии или не. Водеща по-скоро е нагласата и поведението на човека, както и това до колко той желае да е в крак с новостите. Юлиан Влахов обясни, че ако все пак трябва да опише профила на клиентите, които обичайно ползват мобилно и онлайн банкиране, то това са активните хора между 22 и 55 годишна възраст.

Директорът Управление Алтернативни канали в УниКредит Булбанк очаква засилване на тенденцията все повече продукти да се предоставят дистанционно – онлайн или по телефона. Според Влахов хората ще свикнат още повече дистанционно да получават различни банкови услуги и обслужване, в това число да откриват сметка или да получават консултация."Има тенденция в развитите икономики клиентите да получават достъп до личния си банкер виртуално, това най-вероятно скоро ще се случи и при нас", прогнозира Влахов. В средносрочен план очакванията са банковата услуга да бъде достъпна все повече през социалните мрежи, както и посредством партньори като търговски обекти, онлайн услуги и платформи. 

Банкерът отчита, че банките инвестират все повече в защитата на дигиталните канали. "Това е сфера, в която непрекъснато се работи и разполагаме с най-съвременните технологии в областта на онлайн сигурността – системи за защита, мониторинг, включително анализ на потребителския профил и много други. Клиентите са абсолютно защитени от страна на банките, но много е важно и поведението на потребителите в интернет", посочи Влахов. Експертите по банкова сигурност съветват да се спазват елементарни правила за безопасност, когато ползваме онлайн банкиране: да не сваляме нелицензиран софтуер на компютъра си, да не отваряме имейли от непознат подател, да използваме актуални антивирусни програми.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във