Банкеръ Daily

Финансов дневник

След като приемем еврото: Цените ще са и в лева още 1 година

Година след въвеждането на еврото цените в магазините ще бъдат и в лева, и в евро, Това съобщи служебният финансов министър Асен Василев. Той коментира плана за въвеждане на еврото у нас, където е заложен индикативен срок 1 януари 2024 г. Пет месеца преди тази дата цените също ще бъдат в двете валути, за да се избегне изкуствено завишаване на цените.

Двете валути ще са в паралелно обращение един месец, а шест месеца обмяната на лева в евро ще бъде безплатна. "Двойното обращение в търговските вериги е един месец и причината за това е, че ако го направим за шест месеца, ще трябва да се води двойно счетоводство от абсолютно всички, като се започне от баничарниците, което ще затрудни и НАП и баничарниците", обясни финансовият министър.

"Не се очаква приемането еврото да генерира инфлация. В държавите, където инфлацията не е задържана изкуствено, това не се случва. В България сме във валутен борд. И да искаме, не можем да потискаме инфлацията, тя си върви паралелно на еврото. Курсът си остава така, както е записан в БНБ - 1.95583", обясни Василев.

Министърът коментира пред репортери и обвиненията на строители, че служебният кабинет е "спрял" средствата за строежа на магистрала "Хемус". "Платили сме 71% от цената на магистралата, а сме получили 5% завършеност на пътя. Мисля, че с останалите 65 процента разплатени можем да работим тази и следващата година. Въпреки това в "Автомагистрали" сме оставили почти 100 млн. лв., за да сме подсигурени, че няма причина да се спрат каквито и да било плащания. Това е презастраховка, която вероятно не трябваше да бъде правена", смята Василев.

По повод фирмите, които работят с Агенция "Пътна инфраструктура" по редовните ремонти на пътищата, министърът посочи, че Агенцията има гласуван бюджет за редовни ремонти малко под 370 млн. лв. След направена проверка по рамкови договори, част от които са изтекли, а друга част са над лимитите, е станало ясно, че АПИ е възложила дейности за 2 млрд. и 800 млн. лева. "Разликата, според тях (АПИ - бел. ред.), може да бъде покрита от приходи от тол таксите. Това е обяснението, което получихме. Към момента приходите от тол таксите са 80 млн. лв. Има договори, които са с лимит 19 млн. лв., има възложени 188 млн. лв. Има възлагания по договори от 2015 година, които по закона за обществените поръчки вече не може да се възлага по тях. Има най-различни други практики", отбеляза финансовият министър.

В отбраната има договори за следващите три години, които са разплатени на 100%. В транспорта има дейности, които са разплатени на 70-80%. Това е изключително порочна практика, която трябва да спре, защото е лъжа и към изпълнителните, смята Василев.

Той посочи, че за инхаус процедурите и за рамковите договори няма задължение в закона те да се публикуват. Според министъра точно по този начин са се извършвали представените от него порочни практики.

Facebook logo
Бъдете с нас и във