Банкеръ Daily

Финансов дневник

Ще върнат ли новите фискални апарати 330 млн. лв. в хазната?

Росен Бъчваров

Около 330 млн. лева губи хазната годишно от неотчитане на обороти. Това каза говорителят на НАП Росен Бъчваров по повод новите правила за касовите апарати. Според разпоредбите, които вече влязоха в сила, продажбата ще се отчита пред данъчните до пет минути по електронен път.

"При всички промени във фискалните устройства в последните десет години, основните трудности произтичаха от това, че работата започваше примерно 20 дни преди крайния срок, което затруднява изпълнението", посочи Бъчваров пред БНР. И допълни, че разходите на фирмите за привеждане на устройствата им в съответствие с наредбата ще бъдат признати за данъчни цели.

До края на тази седмица предстои всяко едно регистрирано по ДДС лице да получи персонално писмо от НАП, в което ясно и подробно са описани сроковете, предстоящите стъпки, възможностите софтуерно фискалните устройства да бъдат доработени, или ако не могат, да се види каква хардуерна промяна трябва да се извърши, разясни говорителят на НАП. 

По думите му на сайта на приходната агенция пък ще бъде пуснат софтуерен инструмент, който позволява на всеки търговец да провери дали софтуера, който той използва, е годен за управление на продажбите по смисъла на новите разпоредби.

От края на миналата седмица приходната агенция започна масови проверки за спазване на данъчно-осигурителното законодателство от строителните компании. "Засега са установени случаи на "заплата в плик" и невнасяне на пълния размер на осигуровките. Но обнадеждаващото е, че няма хора към момента, които да нямат трудови договори", заяви говорителят на НАП Росен Бъчваров.

Според финансовия директор на Българската стопанска камара Станислав Попдончев новите изисквания за касовите апарати ще доведат до нова тежест за бизнеса, а текстовете в наредбата не са прецизирани достатъчно. 

Попдончев смята, че с наредбата се въвежда допълнителна административна тежест, а разходите ще бъдат доста по-високи от предварителните разчети на Министерство на финансите. Според него основният проблем обаче са кратките срокове, в които фирмите трябва да приведат дейността си в съответствие и недостатъчно прецизните и ясни разпоредби.

"Най-краткият срок, който засяга и дейността на най-много предприятия, е 31 март 2019 година, а близо месец след публикуване на наредбата все още няма одобрени устройства от новия тип. Производителите на софтуер не знаят към какви устройства следва да приведат изискванията на произвеждания от тях продукт. В момента какъвто и да било софтуер да има като указания, който може да бъде ползван, когато не са ясни устройствата, колегите няма как да произведат нещо. Освен това процесът по внедряване на софтуер в една фирма е доста по-дълъг от тези 3-4 месеца, които остават, особено за фирми, които са с по 20-30 обекта или имат по 50-100 фискални устройства в тях", уточни Попдончев

Оценките на бизнеса показват, че около 200 хиляди фискални устройства трябва да бъдат подменени. Тяхната пазарна цена в момента е между 200 и 500 лева. Т.е. разходът, който очаква бизнесът, е между 40 и 100 милиона лева. Попдончев подчерта, че бизнесът очаква удължаване на сроковете за изпълнение на наредбата и прецизирането ѝ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във