Банкеръ Daily

Финансов дневник

Ще пипат ли бюджета с чисти ръце?!

S 250 4b2e992f abd0 40a8 8139 2458f24177bb

Партиите в парламента се огънаха под обществения натиск и скоростно пуснаха на първо четене актуализацията на бюджета, подготвена още през юли от служебното правителство. Депутатите се оказаха в изключително неизгодна позиция, след като бяха обсипани с критики, че въртят на празни обороти, занимавайки се предимно с безпредметни изслушвания на министри. Затова не бе изненада, че в рамките на няколко дни бюджетната актуализация мина на първо четене както през комисиите, така и през пленарната зала.

 

Сега обаче се появяват други проблеми. Парадоксално, но сега вече притесненията идват от факта, че актуализация все пак има. Партиите подушват поредните избори - както предсрочните парламентарни, така и президентските. И всяка ще настоява да изпълни някои свои предизборни обещания чрез актуализацията на бюджета.

Казано простичко, това може да се окаже актуализация на предизборния популизъм, който да взриви държавната хазна. Ситуацията е доста деликатна, защото има политически сили, които съвсем скоро ще борят за своето оставане в парламента, други ще искат да подобрят резултата си, а трети да запазят  позициите си. Почти всички имат и една обща цел - да измият лицето си пред гласоподавателите, след като в два поредни парламента не успяват да съставят правителство.

За изпълнението на тази цел може да послужи и държавния бюджет като се заложат огромни суми за популистки мерки, за които никой няма да носи отговорност впоследствие, но парите ще излязат от джоба на всеки данъкоплатец.  За да не се стигне до там е редно да знаем - чисти ли са ръцете на политиците, с които ще "пипат" бюджета? Бистри ли са умовете им и страдат ли от гузна съвест, че ни вкарват от криза в криза?!

Една от темите, която ще изобилства от предизборен популизъм и дори ненужни аргументи, вероятно ще е увеличението на пенсиите. Това вече бе демонстрирано и от "Има такъв народ", и от БСП, и от "Изправи се, ние идваме". Те категорично са несъгласни с предложеното от правителството увеличение, което планира средно увеличение на пенсиите с 12.5 на сто от 1 октомври.

"Ние сме предложили да се увеличи тежестта на година осигурителен стаж от 1.2 на 1.35%, което ще доведе до 64 лв. нарастване на пенсиите или средно това е 12.5 процента. Минималната пенсия от 300 лв. да стане 340 лв., където нарастването е с 13.3 %, а социалната пенсия от 148.71 лв. да "скочи" на 170 лв. (нарастването е 14.3 на сто). Всички пенсии, които са свързани със социалната пенсия, също ще бъдат увеличени с 14.3%", обясни социалният министър Гълъб Донев пред Бюджетната комисия в парламента. 

Не такива обаче са плановете на част от политическите партии. "Изправи се..." и ИТН вече нададоха вой, че това повишение е недостатъчно. Лидерката на БСП Корнелия Нинова пък покани писмено парламентарните групи (без тази на ГЕРБ и ДПС) на консултации за актуализацията на бюджета, като изрично подчерта, че трябва да се разберат за "преизчисляване на пенсиите". 

Тук е редно е да се отбележи, че всяко зле разчетено увеличение на пенсиите ще има дългосрочни последици върху стабилността на държавните финанси, тъй като по предварителна сметка става дума за допълнителни разходи между 1.7 и 2.4 млрд. лв. годишно. Но дори и зле разчетеното увеличение едва ли ще бъде отменено, защото няма да се намери правителство, което да посегне на доходите на най-бедните пенсионери в ЕС. Така както стана с "Бойковите" бонуси от по 50 лв. месечно върху пенсиите, които дори служебния кабинет не посмя да отмени. 

Отделно, БСП и "Изправи се" са внесли пакети от социални стимули, които може да струват на хазната над 1 млрд. лв. догодина. Те предвиждат еднократна помощ за раждане на второ и трето дете, по-голям размер на обезщетението за втората година от майчинството, премахване на таксите в детските градини, данъчни преференции за родители.

И още: може да се стигне дори до въвеждане на необлагаем данъчен минимум. Да, всичко това звучи чудесно, но още нито една от партиите не изглежда да е пресметнала с колко предложенията й ще натежат на държавната хазна. А изкушението да се търгува подкрепа за актуализацията на бюджета срещу приемане на конкретни предложения от всяка от групите ще е по-силно от всякога. 

Изказвания в този дух, разбира се, имаше. Председателката на парламента Ива Митева заяви, че не приема вихрещия се популизъм. "Да, много е хубаво да се обещават много пари, но трябва да се вижда реалната картина. Затова призивът и молбата ми към политиците, е да се спре с популизма и да започне да се говори за реалните действия, които трябва да се извършат", посочи парламентарната шефка. 

Като бивш министър на финансите депутатът от ДПС Петър Чобанов вероятно е съвсем наясно как може бюджетът да бъде "взривен" при неразумни харчове, разписани в предизборна обстановка. Затова той настоя пред колегите си от Бюджетната комисия между първо и второ четене на актуализацията на бюджета да бъде постигнат вариант, който да не наруши дългосрочно фискалната стабилност. 

"Трудно ще бъде, тъй като е естествено да бъдат удовлетворявани предизборни ангажименти", заяви Петър Чобанов и добави, че няма гаранция до какви висоти може да се стигне във фискално отношение.

Иначе вариантът на служебния кабинет предвижда дефицитът по Консолидираната фискална програма да падне до 3 на сто през 2022 г. и до 2.3 на сто през 2023 година. С актуализацията на бюджета дефицитът за тази година ще бъде 3.6 на сто от БВП. 

Актуализацията на пенсиите няма да доведе да допълнителен дефицит и нарушаване на Маастрихските критерии за финансова стабилност на страната, които са и ключови за приемането ни в еврозоната, което е планирано за 2024 г., увери министърът на финансите Асен Василев по време на обсъжданията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във