Банкеръ Daily

Финансов дневник

Revolut отчита над 50% ръст на онлайн трансакциите от март насам

Предприетите ограничителни мерки за предпазване от заразата обуславят значтелно намаление при определени видове потребителско харчене. Забелязва се спад при плащанията с физически карти във всички категории, като броят на транзакциите с физически карти в България е намалял с 55% от началото на март. Успоредно с това обаче се забелязва и осезаем ръст от 52% при броя на онлайн транзакциите от началото на март до сега.

Това показват данните на глобалната финансова платформа Revolut, показващи поведението на българските ѝ потребители в контекста на пандемията от коронавирус. Извадката на проучването са 200,000 потребители на компанията в страната, като данните са за периода 1 март до 10 април 2020 г.

Данните показват, че като цяло хората харчат повече онлайн. Това вероятно е свързано и с по-големия брой компании, които адаптират бизнесите си дигитално по време на пандемията. От Revolut посочиха и че има видимо нарастване и в сумите на отделните онлайн трансакции (+35%).

През изминалия месец потребителите на Revolut превеждат пари по-рядко (-13%), но обемът на плащанията между самите потребители отбелязва лек ръст от 7% за периода 1 март – 10 април. Според компанията този баланс се дължи на активността на потребителите, както и на възможността те да се разплащат помежду си от дистанция мигновено и без такси.  

Кои печелят най-много?

Най-големите увеличения в броя на трансакциите Revolut регистрира при eMAG (+180%), Foodpanda (+ 172%) и Playstation (+ 126%). "Все повече хора се възползват от времето, прекарано вкъщи, и пазаруват онлайн, което води до сериозен скок в броя отделни транзакции", посочват от компанията. 

Освен изброените български онлайн търговци, Amazon също отбелязва значително увеличение на трансакциите - със 70% за периода.

Веригата ресторанти Happy също наблюдава ръст от 48% по време на извънредното положение. Това едва ли компенсира липсващия оборот от затворените заведения, но все пак показва, че онлайн присъствието и поръчките на храна за вкъщи омекотяват удара за ресторантите, които предлагат такава възможност, казват от глобалната финансова платформа.

Посещенията в супермаркетите намаляват, но разходите се увеличават

Докато броят посещения на хранителни магазини и супермаркети е намалял, разходите при едно посещение бележат значително увеличение, показват още данните на Revolut. Според тях броят на трансакциите в Lidl е намалял с 20%, в Kaufland - с 11%, във Fantastico - с 33% , а Billa - с 25%. Експертите отчитат обаче, че обемът на отделните трансакции е нараснал - в Lidl - с 33%, в Kaufland - с 39%, във Fantastico - с 29% и в Billa - с 36%.

От големите вериги супермаркети с най-малък спад на броя и най-голямо нарастване на сумата е Kaufland. От данните се забелязва, че хората правят средно с 22,25% по-малко трансакции в големите супермаркети, докато сумата на едно плащания е средно с 34,25% по-голяма. Посещенията в супермаркетите са спаднали с около 1/4, но похарчената сума е нараснала с 1/3 и като цяло резултатът би трябвало да е положителен за големите търговци. Важно е да се отбележи, че тук не влизат кешовите плащания, които в България все още са голям обем.

От Revolut поясняват, че тенденциите в поведението на потребителите са сходни в цялата страна. Няма съществена разлика между големите градове – София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора. Данните съвпадали с впечатлението, че хората в цялата страна се запасяват с повече продукти, за да подсигурят нуждите на домакинствата, когато излизанията навън са ограничени.

Кои губят най-много?

Плащанията в ресторанти (-89%) и транспорт (-87.5%) бележат най-сериозен спад. По данни на Revolut, баровете, ресторантите и веригите за бързо хранене са претърпели най-голям спад в броя трансакции. При веригите за бързо хранене също се наблюдава значително понижение, което все пак остава по-ниско от средното за сектора: KFC (-72%), Costa (-80%), McDonalds (-82%).

Транспортът отбеляза значителен спад в трансакциите поради ограниченията за пътуване (-87,5%). Популярни търговски вериги за дрехи като Zara (-63%) и H&M (-50%) също са сред силно засегнатите. 

Преди дни Mastercard повиши лимита на безконтактните плащания в 29 европейски страни, сред които и България. Новият лимит за безконтактни плащания в България е 100 лева. На много места пренастройката на POS терминалите вече е направена.

Facebook logo
Бъдете с нас и във