Банкеръ Daily

България следва световния тренд:

Режат се банкови клонове

Банките компенсират с нови дигитални услуги

S 250 6faebdce cf69 4cd6 bce5 3d164becbd27

Все по-засиленият интерес към онлайн каналите за банкиране принуждава банките да съкращават клоновите си мрежи. Това е тенденция в световен мащаб и България не прави изключение, а както неведнъж е ставало дума пандемията само засили този необратим процес.

Според данните на Международния валутен фонд за последните 10 години местните банки в общо 100 държави са премахнали 56 000 свои офиса. Глобални лидери в това отношение например са САЩ и Италия, където само през 2020 г. са закрити съответно 1500 и 800 банкови клона. 

Водещата причина за намаляването на офисите е очевидна - все повече клиенти преминават към дигитални канали за банкиране. Както неведнъж е ставало дума, пандемията и ограниченията ускориха силно този процес. Ето няколко красноречиви примера от САЩ - банката Bancorp оряза 400 клона през миналата година, тъй като 80% от клиентите й са преминали към дигитално банкиране след избухването на пандемията. Гигантът Wells Fargo намали мрежата си с 300 офиса, като в същото време прибави 1.6 милиона клиента към своето онлайн банкиране. 

Допълнителен фактор са и 

приложенията за парични преводи като Revolut. 

Международни агенции съобщават, че тегленето на такива онлайн приложения отбелязват бум -  до 1.2 милиарда изтегляния в световен мащаб към края на юни.

Традиционно, българският банков сектор не огласява публично плановете си за премахване на клонове и съкращаване на служители. Практиката обаче е показала, че европейските и световни тенденции обикновено се случват и у нас, само че с известно закъснение. 

Според данните на МВФ 

в България има 58 клона на всеки 100 хил. души

Но броят им намалява от 5 849 през 2010 г. до 3 536 през 2020 година. Броят на банкоматите също намалява, макар и не толкова драстично - от 5 793 до 5 400 днес.

Това е логично. Все пак и българските банки отчитат ръст на безкешовите плащания - независимо дали става дума за плащане чрез карта или през интернет.  Според последните данни, публикувани от Асоциацията на банките, през 2019 г. броят на картовите плащания е нараснал до 201.5 млн. броя (ръст от 25.2% на годишна база ), а като стойност е достигнал 12.2 млрд. лева (ръст от 19.6% на годишна база). Броят на картовите плащания, инициирани чрез физически ПОС терминал, се е увеличил с 26.8% - до 169.2 млн. броя, докато през 2018 г.  е бил 133.4 млн. броя. 

Както "Банкеръ" неведнъж е писал, засега българските банкери лансират тезата, че

банковият клон и услугите, предлагани в него, имат своето бъдеще. 

Най-малкото защото, винаги ще има клиенти, които ще искат да видят, да усетят, да „докоснат“ банката. Понякога хората просто искат да се уверят, че клонът го има, щом го има са спокойни – чувстват сигурност и предсказуемост. Но истината е, че цените на услугите в банковите клонове станаха твърде "солени". Което навежда на мисълта, че посещенията на банковия офис ще се случват само при по-сложните услуги, които изискват и специална консултация. Като, например, съвети по инвестиционни продукти и ипотечни кредити. От обикновени транзакционни служители, банковият персонал все повече ще се трансформира към експертност. Тоест - банковите служители ще бъдат по-скоро експерти и консултанти, а не броячи на пари.

Иновации

Някои банки в България използваха летните месеци, за да пуснат нови дигитални услуги за своите клиенти. 

ОББ например предложи Google Pay на своите клиенти. Дигиталният портфейл дава възможност при наличие на дебитни и кредитни карти Mastercard, издадени от банката, клиентите, използващи смартфони, да извършват безконтактни плащания на ПОС терминали в търговски обекти, да правят покупки в приложения или да плащат с карти при онлайн търговци, приемащи Google Pay, както и да теглят пари от банкомат безконтактно.

Такава услуга, само че за картите на VISА, предлага и Първа инвестиционна банка.

Клиентите на Банка ДСК пък вече могат да следят трансакциите по разплащателните си сметки в различни банки чрез мобилното си банкиране DSK Smart.  С иновативната си функционалност мобилната апликация позволява да се правят преводи от добавените сметки, открити в други финансови институции.

Пощенска банка планира до края на годината почти всеки нейн клон в страната да разполага с дигитална зона за експресно банкиране. Иновативната услуга позволява на клиентите да извършват сами основна част от банковите си операции. От банката отчитат чувствително увеличение на трансакциите, осъществени в новите зони.

Над 15% ръст в плащанията с телефон чрез дигитален портфейл през 2021 г., отчитат от "Райфайзенбанк България". Банката първа на българския пазар предложи мобилни плащания за всички свои клиенти, независимо от това с каква карта разполагат, в двете водещи операционни системи, с които работи телефонът им – Android и iOS. 

От 22 юли корпоративните клиенти на УниКредит Булбанк вече могат да подписват документите си електронно. Чрез сертифициран КЕП* или чрез мобилното приложение Evrotrust, разработено от "Евротръст Технолоджис", компаниите имат възможност да подписват, потвърждават и изпращат документи навсякъде и по всяко време, без да е необходимо посещение във филиал на банката.

От кредитната институция отчитат, че повече от 85% от корпоративните й клиенти вече използват дигиталните канали за своите банкови операции.

Facebook logo
Бъдете с нас и във