Банкеръ Weekly

Цифрови решения

Разплащателни сметки изцяло онлайн - само в четири банки

Живеем във все по-забързан свят, чиято динамика рядко чака личностната ни настройка "да узрее". Именно затова възможността в натовареното всекидневие да правим различни неща онлайн стана безценна. Вече от години, дори за хората, които нямат професионално отношение към технологиите, е очевидно, че икономиката все повече се пренася във виртуалния свят. 

Новите тенденции във финансите - от отвореното банкиране до възхода на финтех стартъпите - разтърсиха индустрията и поставиха клиентите в основата на банкирането.

Финансовите институции пък се изправиха пред нарастващ списък с предизвикателства, които все повече изискват цифрови решения. И ако те планират да поддържат конкуренцията, или още по-добре - да я надминат, ще трябва да се адаптират към цифровата ера възможно по-бързо.

Поглед към бъдещето на банковия сектор показва недвусмислено, че дигитализацията вече не е опция за финансовите институции, които желаят да оцелеят - тя е задължителна!

За да посрещнат нуждите на потребителите и да отговарят на днешните темпове на иновации, директорите на банки се надпреварват да прилагат различни методи за дигитална трансформация, за да поддържат конкурентоспособността на компаниите си, макар и с различна скорост. За повечето от тях бъдещето е в онлайн услугите. 

Разходката до банковия клон и чакането на опашка остават в миналото.

Банковият клиент вече може да не посещава най-близкия клон, за да открие сметка или изтегли кредит. Той може да го направи независимо от това къде се намира и по всяко време на денонощието!

Именно затова "Банкеръ" попита кредитните институции в България в кои от тях можем да открием онлайн разплащателна сметка и къде процесът е изцяло дигитален.

Преди да представим резултатите обаче е необходимо да обърнем внимание на може би най-важната стъпка по пътя към цялостната дигитализация на банковия пазар, а именно -

електронната идентификация

Чрез нея клиентите могат не само да банкират, но и да се възползват от всички иновативни финансови продукти докато работят, докато пътуват или си почиват. Необходими са само мобилно устройство с достъп до интернет и документ за самоличност.

"Независимо къде и по кое време - клиентът може да попълни данните си в сайта на банката и само с няколко лесни стъпки да свали и да инсталира мобилното приложение Evrotrust. Отнема няколко минути, напълно безплатно и сигурно е, и отменя личното явяване в банката. Идентификацията се изчерпва със снимане на документа за самоличност и лицево разпознаване, посредством камерата на телефона. След това клиентите получават квалифициран електронен подпис. Документите се получават в приложението, а подписването става само с един клик. Хубавото е, че електронният подпис може да се използва и за подписване на неограничен брой документи. При получаването на дебитната карта също не се губи време – тя се доставя на посочен от клиента адрес", информират ни от ПроКредит Банк.

Тя е и едната от четирите банки в страната, предлагащи изцяло дистанционен процес при откриване на разплащателна сметка.

За извършване на разплащания и управление на средствата си, клиентите на финансовата институция ползват интернет банкиране и модерни 24/7 зони с всички нужни функционалности.

Кой още предлага такава  услуга ?

Обединена българска банка (ОББ) предлага възможност за откриване на онлайн сметка, след регистрация в електронното банкиране. Там клиентите могат да открият бързо и лесно разплащателна сметка "Активност", посочвайки в каква валута да е тя - изборът е  между левове, евро или щатски долари. След онлайн откриването, те могат да следят наличностите и движенията по сметката си в реално време.

Това всъщност са само част от удобствата, които ОББ създава. Банката дава възможност на потребителите на електронното си банкиране да извършват и най-масовите операции - превод между собствени сметки и обмяна на валута, захранване на кредитна карта, потвърждаване на битови плащания, както и плащане на данъци.

"Първа инвестиционна банка" предлага подобна услуга със същото приложение. Тя предоставя възможност на своите клиенти да открият IQ разплащателна сметка онлайн, без да се налага да посещават  клон на банката. Това става след регистрация в приложението My Fibank или чрез Квалифициран електронен подпис, издаден от Евротръст.

През юни 2019-а Райфайзенбанк (България) също интегрира решението на Евротръст и започна да предлага изцяло дигитален процес за откриване на сметка и дебитна карта. Иновативната услуга е предназначена както за нови, така и за старите клиенти, като отново е необходимо да се попълни  само една форма на сайта на банката и да се изтегли  мобилното приложение, в което се подписват всички необходими документи. Тук обаче клиентът трябва да избере офис на банката, където да получи готовата дебитна карта и ПИН код.

Банка ДСК и Пощенска банка също предлагат услугата за откриване на разплащателна сметка онлайн, но с условието, документите да се подпишат в офис.

Що се отнася до другите банки в страната -  те все още не предлагат подобен тип услуга. Но  някои от тях подчертаха, че работят усърдно, за да предоставят повече дигитални решения и все по-големи ползи на своите клиенти.

В публикуван доклад на консултантската компания Accenture бе отчетено, че бизнесът вече е цифров и макар много компании още да не осъзнават това, технологиите вече са в основата за създаването на стойност - както за потребителите, така и за генериране на приходи!

През последните години една от най-нашумелите теми от гледна точка на иновации и технологично развитие на банките е именно дигитализацията - комбинирана с личното отношение. Дигиталното банкиране улеснява в пъти живота на потребителите. Хората все повече се наслаждават на простотата да управляват всичките си финанси на едно място, да откриват онлайн сметки, да настройват автоматични плащания или да правят депозити, по всяко време и навсякъде, без да е необходимо да се редят на опашка в банка.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във