Банкеръ Daily

Финансов дневник

Пътни фирми били върнали около 10% от авансовите плащания

От държавния мастодонт „Автомагистрали” ЕАД отричат

Димитър Чобанов
S 250 6a716a50 3adf 4c98 ac40 4517ea75aa94

Любопитен факт в данните за изпълнението на бюджетните харчове през тази година е отрицателната стойност на капиталовите разходи през месец юли в сравнение с юни. Изчисленията на базата на месечните данни от Министерството на финансите показват стойност от минус 166 млн. лева. „Цифрата получих като извадих от отчетените капиталови разходи за юли обема за юни”, каза за „БАНКЕРЪ” Димитър Чобанов, финансист, преподавател в УНСС.

Според Чобанов това е прецедент в отчетността по отношение на разходните показатели. Този на пръв поглед невероятен резултат обаче има желязно обяснение. И то е, че през юли всъщност са изтеглени обратно част от авансовите плащания (около 490 млн. лв.), които бяха дадени по-рано през годината за пътно строителство. Така, въпреки че през месеца има извършени плащания от държавния бюджет, нетният резултат сочи отрицателни капиталови разходи, каза Димитър Чобанов, брат на бившия министър на финансите Петър Чобанов.

Оказа се трудно да се намери достоверна информация дали и 

каква част от скандалните авансови плащания са върнати в хазната.

Според инж. Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), са върнати близо 120 млн. лева.

Какво е "изтекло" също не е ясно. Според зам. министъра на регионалното развитие Иван Шишков 

фирмите са получили авансово 1.5 млрд. лева за обекти, които няма да се строят 

през следващите две години. От своя страна министър Виолета Комитова твърди, че екипът на държавната компания е извършил плащания към частни фирми в размер на 1 млрд. и 800 хиляди лв. без защита на държавния интерес за построяването на магистрала "Хемус".

Ако приемем, че 120 млн. лв. са върнати, се очертава една "късна справедливост" от 10% към момента.

Бившият шеф на АПИ и сегашен член на Управителния съвет на агенцията Лазар Лазаров обаче го глождат съмнения и посъветва репортера на „БАНКЕРЪ” да пие вода от извора.

Затова потърсихме председателката на Съвета на директорите на държавното дружество "Автомагистрали" Десислава Христова. И след като 

в издирването на истината бяхме в състояние „шах”

тя с един ход ни матира.

Няма върнат нито лев от авансовите плащания, дадени на пътностроителните фирми”, каза специално за „БАНКЕРЪ” тя. Най-вероятно няма и да има, защото това може да е следствие единствено на съдебно решение, добави тя. По-късно Христова ни потърси, за да внесе уточнението, че всъщност една фирма формално е върнала 50 млн. лв., но това било прихващане за свършена работа.

"Автомагистрали" е получила близо 1.4 млрд. лв. авансово от държавата за изграждането на три големи обекта - дострояването на магистрала "Хемус", скоростния път "Видин - Ботевград" и укрепването на над 80 свлачища. Нито един от тези обекти не е завършен, освен укрепването на едно срутище. Авансите обаче са дадени, въпреки че за някои от обектите няма дори проекти и разрешения за строеж.

Безспорната истина за това какво е „разхвърляно” чрез инхауз поръчките даде Сметната палата. 458 341 489 лв. без ДДС е получила в аванс "Автомагистрали Хемус" от държавната компания "Автомагистрали" ЕАД за строежа на аутобана и на пътя Видин-Ботевград. Това и досега е най-голямата  авансово раздадена сума на "доставчик на специфични дейности и пътни принадлежности". За близо половин милиард лева получен аванс, към 31 декември 2020 г. не е отчетена извършена дейност. Това става ясно от публикувания одитен доклад на Сметната палата за дейността на "Автомагистрали" ЕАД в периода от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2020 година. 

Сред другите големи получатели на авансови плащания от "Автомагистрали" ЕАД 

са "Хидрострой" (329 млн. лв.) "Грома Холд" (266 млн. лв.), "Нивел строй" (190 млн. лв.).

Колкото до съвкупните капиталовите разходи в бюджета ежегодно се залагат около 2.5 млрд. лева. Икономията на част от тези пари най-често е причина за „изненадващите” бюджетни излишъци. Тези икономисани пари след това се разпределят зад гърба на парламента и точно това е една от възможностите за корупция в сериозни размери.

Тази „служебна” година също не прави изключение. Излишъкът в бюджета за първите девет месеца на годината възлиза на 1 млрд. лева. Те се формират изключително от превишението на приходите над разходите по националния бюджет в размер на 1.218 млрд. лв. и лек дефицит по европейските средства в размер на 150.4 млн. лева.

Бившият служебен финансов министър Асен Василев заяви преди дни, че да се разпределят пари за капиталови разходи на общините чрез ПМС-та не е сериозно. Многократно кметове на различни общини са алармирали публично, че при разпределянето на тези пари се проявява субективизъм. Защото няма ясни критерии. 

Но играта продължава 

Само преди няколко дни – на 5 ноември, служебното правителство одобри допълнителни трансфери за други целеви разходи за 2021 г. в общ размер на 56 107 620 лв., разпределени на 55 общини.

Асен Василев пък уточни, че докато е бил служебен министър на финансите, такива пари не са раздавани.

Какво се задава? Очаква се през последното тримесечие на годината разходите да нараснат значително, като освен традиционно по-високите капиталови разходи и тези, свързани със зимния период, ще бъде финансирана и основната част от допълнителните разходи за борба с пандемията, социалната подкрепа, изплащането на добавки към пенсиите на всички пенсионери за месеците октомври, ноември и декември в размер на 120 лева, защита от миграционен натиск по границите, подпомагане на бизнеса и други приоритетни мерки за реализиране до края на годината, които бяха одобрени от Народното събрание в средата на месец септември с приетия Закон за изменение и допълнение на ЗДБРБ за 2021 година.

"Видяхте как при актуализацията на бюджет 2021 парламентарният популизъм прие поправки, които чувствително се различават по разточителство от проекта на служебното правителство. Очаквам "щедростта" да продължи", коментира в заключение Чобанов. 

Според него държавният бюджет е поставен на изпитание.

Facebook logo
Бъдете с нас и във