Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ПРОЕКТ СВ21 ДАВА ПЛОДОВЕ

Малцина си спомнят за СВ21 - грандиозния проект, благодарение на който германската Комерцбанк (Commerzbank) трябваше да влезе в добра форма през ХХI век. Обявен преди пет години, непосредствено след като Клаус-Петер Мюлер стана неин главен изпълнителен директор, планът цели да се снижат разходите и банковата печалба да нарасне от близо 100 млн. евро през 2001-ва на 1.6 млрд. евро през 2005-а. С известно закъснение 61-годишният днес Мюлер вече е съвсем близо до планираните финансови резултати. Публикуваните в края на миналата седмица данни за първото тримесечие на тази година показват, че има подобрение на здравословното състояние на втората по големина банка на Германия. Чистият й доход от лихви е нараснал с 14% в сравнение със същия период на 2005-а, приходите й от комисиони и търговски операции са по-високи с почти една четвърт за всеки вид дейност. Разходите й пък са намалели с близо 8%, което позволи на Комерцбанк да отчете 740 млн. евро чиста печалба (равностойно на 26% доходност на акционерния капитал след облагането с данъци) и й дава реални шансове да постигне заплануваните 1.8 млрд. евро печалба за цялата 2006-а срещу 1.3 млрд. евро през миналата година.
Пътят на Мюлер съвсем не беше лек. Името на Комерцбанк бе замесено в руски скандал за пране на мръсни пари, който германската прокуратура продължава да разнищва. Близо година след като пое управлението на банката, Мюлер призна, че планираните съкращения на разходите и икономиите, заложени в програмата СВ21, са прекалено амбициозни. След това се изнизаха няколко слаби години, в които финансово-кредитната институция се движеше на ръба на фалита. До лятото на 2003 г. цените на акциите й паднаха до едва 6 евро парчето - или 20% от стойността, която са имали котировките преди назначението на Мюлер. На всичко отгоре тя излезе с 2 млрд. евро на червено.
Мюлер обаче не се предаде и грижливо започна да разчиства батака и препълнения от лоши дългове и надценени активи банков баланс. Инвестиционното банково поделение и непредсказуемите му търговски операции с недвижими имоти бяха намалени до минимум, а разходите бяха орязани. Така се стигна до миналогодишните 1.3 млрд. евро печалба, които не са чак толкова далеч от заложените в СВ21 1.6 млрд. евро.
Тазгодишният старт на Комерцбанк е повече от обещаващ, въпреки че доходността на акциите от 26% през първото тримесечие се дължи в по-голямата си част на неочаквани инвестиционни печалби, предимно от продажбата на дела й в Корея иксчейндж бенк (Korea Exchange Bank). Все пак останалите чисти 11% са колкото и на повечето съперници на Комерцбанк. А котировките на банковите ценни книжа са малко над 31 евро на акция.
Оттук нататък, според банкови анализатори, пътят е единствено към подобрение. Макар че поглъщането на германската ипотечна банка Юрохипо (Eurohypo), което ще приключи през второто тримесечие на тази година, не изглежда най-логичната от стратегическа гледна точка сделка на Комерцбанк. Просто защото три четвърти от новия й бизнес идва от задгранични операции. От друга страна обаче, тази покупка дава възможност на Комерцбанк да си осигури евтино хибридно финансиране, както и участие в бързо нарастващия оборот на пазара на ипотеки. Обединението с Юрохипо ще превърне двете банки с по 11% доходност на акционерния капитал всяка в една с 13%, по оценка на анализатори от щатския гигант Ситигруп (Citigroup). Комерцбанк планира да спечели 142 млн. евро от поглъщането до 2008 година.
Като че ли най-показателното финансово постижение на банката за първото тримесечие е в сегмента на дребния и средния бизнес, донесъл й двойно по-висока печалба преди облагането с данъци (149 млн. евро) в сравнение със същия отчетен период на 2005-а и е изпреварил приноса на дребните, ипотечните, корпоративните и инвестиционните банкови операции. А шефът на този (Mittelstand) бизнес Мартин Блесинг, който преди да поеме сектора сътвори чудеса като ръководител на поделението за дребни банкови услуги, изглежда в по-силни позиции от всякога да наследи Мюлер, след като той се пенсионира на поста главен изпълнителен директор.

Facebook logo
Бъдете с нас и във