Банкеръ Daily

Финансов дневник

По пътя към електронизация на банковите услуги

Удостоверителните услуги са нещо много "по-дълбоко" от един електронен подпис. Това заяви Владимир Икономов, ръководител в дирекция "Стратегическо планиране и развитие" в Първа инвестиционна банка по време на конференцията "Революция в банкирането", организирана от вестник "БАНКЕРЪ".

В Европейския съюз оперират 198 доставчици на удостоверителни услуги, а у нас има 5 такива фирми. Трябва  да споменем, че лидери в това отношение са италианците. 

Какъв обаче е обхватът на различните удостоверителни услуги според регламента eIDAS и какво се "крие" зад сложните им имена?

Квалифицираният електронен подпис разполага с правна стойност като саморъчния подпис. Той се издава на физическо лице и се съхранява на хардуерен носител от лицето или от доставчика на удостоверителни услуги ("облачен" КЕП).

Квалифицирания електронен печат се издава на юридическо лице и има същото приложение като КЕП, но  разликатае, че може да се използва от повече от едно физическо лице, служител в организацията.

Квалифицираното електронно удостоверяване на време служи като доказателство, че документът е съществувал към определен момент във времето.

Квалифицираният сертификат за автентификация на уебсайт удостоверява автентичността на уебсайта.

Квалифицираната услуга за доставка на съобщения  е предназначена  за сигурно доставяне на различни съобщения до лица или фирми, а  служи и за доказателство, че съобщението е изпратено и получено по надлежен начин.

"Когато си просрочите кредита, банката ви доставя съобщението и вие даже  и да не искате, пак го получавате. Това е нещо като обратна разписка, само че електронна", обясни спецификата на квалифицираната услуга за доставка на съобщения Владимир Икономов.

Електронната идентификация пък служи за отдалечено идентифициране на лица.

"Всяка държава има схема за идентифицирането на лицето на човек  и чрез нея можем да се представим в различните страни", разясни банковият експерт. 

Какво приложение намират удостоверителните услуги в банковия сектор?

На първо място те повишават клиентската удовлетвореност. Освен това този вид услуги помагат за отдалечената идентификация на клиенти и подписването на документи от разстояние.

"Ние не искаме клиент да подпише договор за 10 години за 80-100 хил. лв. със СМС. Затова в някои случаи ползваме КЕП", разясни Владимир Икономов. 

От друга страна удостоверителните услуги повишават сигурността и водят до оперативна ефективност и съкращаване на разходите, подчерта експертът. В банковия сектор те могат да подпомогнат процесите на дигитализация и оптимизация, както и да допринасят за по-високото ниво на сигурност и за  интегритет на информацията. Това може да се случи под формата на:

 - Онлайн регистрацията на нови клиенти; 

- Онлайн кандидатстване и отпускане на кредитни и други банкови продукти;

- Оптимизиране на процесите в офисите чрез електронно подписване на документи;

- Оптимизиране на вътрешните административни услуги;

- Оптимизиране на пощенската услуга чрез въвеждане на сигурна доставка.

"Ако се стремите към дигитализация eIDAS регламента дава много възможности за това и ние вярваме, че това е пътят - доста от процесите да бъдат изцяло електронни", каза в заключение Владимир Икономов.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във