Банкеръ Daily

hi-tech

Плащаме с поглед

Даниел Дьодерлайн
S 250 702e4139 12e5 4e30 99cd 7b8535047f7a
S 250 3951dab8 ac27 474d a98b 4945b02e6dd5

Искаш да си преведеш вноската по кредита, да си платиш тока, да пратиш пари на сина си в чужбина? Набираш IBAN-а на съответната сметка в специалното приложение на телефона си, поглеждаш в дисплея, то те разпознава и след стотни от секундата преводът е факт.

Освен лицевото разпознаване право на "последен подпис" ще има и палецът. Пръстовият отпечатък ще е\ особено подходящ за дамите, които често сменят прически и грим и може да затруднят камерата на телефона през "селфи", шегуват  се банкови експерти.

"Лесно, бързо, удобно и най-вече - СИГУРНО!" Така в едно изречение те коментират бъдещето на банкирането, базирано на биометричните данни.

А това бъдеще може да ни "връхлети" буквално утре.

Все повече банки поглеждат към технологиите за мобилни разплащания в резултат на новите европейски регулации и навлизането на технологичните гиганти в банковата сфера. Според последните резултати от проучване сред българските банкови мениджъри повече от 30% от тях смятат, че сегашните им организации не биха устояли на конкуренцията на гиганти като Google, Facebook или Amazon, и 36% от банковите специалисти планират да изграждат дигитално банкиране през следващата година. Тридесет и седем процента от участниците в проучването заявяват, че тяхната банка ще издаде собствен "портфейл", а други 22% обмислят сътрудничество с доставчици като Apple или Android Pay.

И след като много скоро тези технологии ще бъдат масово използвани от потребителите за най-масовите банкови услуги - разплащанията, трябва да се запитаме дали технологията е по-безопасна от традиционните банкови карти, които използваме днес?

Според Даниел Дьодерлайн, шеф и основател на Auka, европейска финтек компания, решенията за мобилни разплащания са много по-безопасни. На 6 март той е  имал неофициални срещи в "УниКредит Булбанк" и "Банка ДСК". Според него банковите карти вече не са подходящи за дигиталния свят, защото тяхната сигурност е изграждана за потребителите от "стария свят" - те имат изписани номера, изискват физически действия като подпис и използват лесно разбиваеми пин кодове. Използваните от картите алгоритми за сигурност - като проследяване на местоположението или поведението на потребителите, къде се намират и къде обикновено пазаруват, не са подходящи, защото дигиталните плащания не се извършват според местоположението на картата.

Как е решен въпросът за сигурността

при мобилните разплащания?

Когато едно плащане е инициирано, търговецът праща своята "сметка" към системата, която от своя страна я препраща към телефона на потребителя. В този процес не е прехвърляна никаква лична информация или картови данни. Потребителят просто трябва да оторизира плащането чрез своето устройство.

Следователно всичко необходимо за постигане на сигурността са идентифициране на личността на потребителя при неговото устройство и потвърждаване на тази идентичност в системата на финансовата институция. Само тогава запитването за плащане е препращано към банката за извършване. От своя страна идентифицирането на потребителя изисква технологии, които компании като Auka имат, но издателите на картите - не.

"Все повече плащания ще бъдат правени директно чрез банковите сметки, отколкото през банкова карта. Този метод изисква много силна идентификация на потребителите преди извършване на плащането. И тъй като не сме длъжни да прилагаме остарели методи от времената на картовите плащания, имаме възможност да въведем фундаментално по-добър начин за извършване на плащане." Това коментира финландецът.

Всъщност

идентификацията

се стреми да отговори  само на два въпроса: вие ли сте човекът, за който се представяте? И дали искате да платите на получателя сумата, която той иска.

При мобилните технологии това е решено чрез свързване на устройството на потребителя към системата за разплащания и използване на метода за биометрични данни на телефона - пръстов отпечатък или лицево разпознаване. Следователно, за да направите плащане, няма никаква нужда от лична или картова информация, всъщност никакви данни не са в риск по време на целия процес - всичко, което необходимо за един потребител, е да има лице и пръстов отпечатък на своето устройство.

Според проучването българските банкери дефинират технологиите за мобилни разплащания като всичко, което обхваща използване на мобилни устройства за разплащане или използване на дигитални портфейли - независимо от устройството.

Потърсихме за коментар участници в срещите от българска страна.

"В проучвателна фаза сме все още, нищо конкретно не можем да кажем. Развиваме мобилно банкиране, но в случая става въпрос по-скоро за разплащания през телефона, а не толкова за електронен достъп до банкови услуги." Това каза специално за "БАНКЕРЪ" ръководителят на отдел "Електронно банкиране" в "Банка ДСК"  Васил Димитров. Характеристиките на представената ни платформа, която работи с биометрични данни, изглежда съвсем прилично. Стои обаче чисто бизнес въпросът - за колко време би се възвърнала подобна инвестиция, ще има ли интерес у потребителите и т.н. С една дума, трябва да се направят стандартните проучвания като за всеки един продукт.

На наш въпрос

колко време трае подобно проучване

Димитров отговори, че средно става дума за около година. Гледат се много неща - как новият продукт и разходите за внедряването му се вместват  в инвестиционната програма на банката. Ако нещо е планирано от миналата година, няма как да го зарежеш и да се захванеш с друго, ново начинание, каза той.

Банкирането през телефона също ни е приоритет, но си имаме "ДСК Смарт", което е мобилното ни банкиране. Там имаме ръст на потребителите, които се регистрират и го ползват. Няма да изоставим този канал за дистрибуция на банкови услуги, защото той наистина е перспективен. Преди броени дни наградихме едномилиония потребител на електронното ни банкиране, похвали се той.

 

Каре

93% от хората предпочитат биометрията

Близо 93% от хората предпочитат биометрични данни пред конвенционалните пароли за валидиране на плащанията. Над 90 от банковите специалисти също се обявяват за въвеждането на биометрични данни като нов стандарт при разплащане. Това показва скорошно проучване на Оксфордския университет в сътрудничество с Mastercard.

Представителите на банковите институции отбелязват, че когато опцията за биометрично разпознаване е налична, потребителите са по-склонни да правят и заплащат по електронен път своите покупки. Процентът на отказани транзакции може да спадне с до 70% в сравнение с други методи, като например еднократна парола, изпратена чрез SMS. 

В отговор на тези резултати Mastercard вече разработва карти с биометрични данни, които ще дават възможност на потребителите да се идентифицират чрез пръстови отпечатъци и лицево разпознаване при пазаруване и разплащане. Компанията обяви, че въвежда новата технология от април 2019 година. 

Стъпката е продиктувана от изявения през последните години интерес на потребителите към биометричните функции, каквито има и във все повече мобилни устройства. Наред с това се наблюдава и промяна в регулаторните изисквания в Европейския съюз. Всичко това гарантира, че "това е точният момент за въвеждането на биометричните решения като начин за масово валидиране на дигиталните плащания", посочват от Mastercard. 

"Биометричните технологии напълно отговарят на очакванията на потребителите да получат сигурни платежни решения  в съответствие с увеличеното напоследък дигитализиране на начина на живот. Това може да бъде от голяма полза за клиентите, търговците и банките, като подобри преживяването и гарантира сигурността на транзакцията при пазаруване“, коментира Хавиер Перез, президент Mastercard Европа.

 

каре

Пробиха ирисовия скенер

TSB bank стана първата банка в света, която пусна биометрична технология за онлайн банкиране за своите клиенти. Тя позволява влизане в сметката само с поглед към камерата на смартфона. Създадена като част от надграждането на приложението за тези потребители, които притежават новите Galaxy S8/S8+, технологията ще използва сканиране на ириса на окото. Според TSB, за сигурността ще се грижи Samsung Pass, която криптира и защитава данните в телефона и премахва необходимостта от запаметяване на пароли и идентификационни номера. Банката твърди, че сканирането на ириса е над шест пъти по-сигурно  от това на пръстови отпечатъци.

Дали подобен вид банкиране е сигурно? Chaos Computer Club е немска група от 5500 хакери, които етично подпомагат банките и правителствените организации да подобрят сигурността си. Неотдавна групата обяви, че е излъгала ирисовия скенер на Samsung с помощта на нощна снимка и обикновени контактни лещи.

Това е част от развитието на високите технологии - правиш нещо, хакерите го "пробиват", казано на техен жаргон, и ти напъваш интелекта си, за да го направиш неуязвимо или пък тръгваш в друга посока. И така до безкрая...

Facebook logo
Бъдете с нас и във