Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Орлин Пенев пое Зелената карта

Забавени повече от шест месеца плащания по обезщетения на наши застрахаветели в чужбина взеха главата на Атанас Табов - досегашен председател на УС на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ). Отидоха си и неговите заместници - Огнян Йорданов - ексизпълнителен директор на Групама, и Петрозар Петков - изпълнителен директор на Бул Инс.


Орлин Пенев, изпълнителен директор и заместник-председател на УС на Алианц България ЗАД, е новият председател на Зелена карта. Новоизбраните членове на УС са Петър Аврамов - изпълнителен директор на ХДИ Застраховане,и Константин Велев - член на УС на Дженерали България Холдинг.


На Общото събрание, проведено на 29 ноември, присъства председателят на Комисията за финансов надзор Стоян Мавродиев. Изненадващо там бе и старият приятел на Табов - Мариус Вищовски, председател на Съвета на бюрата Зелена карта със седалище в Лондон.


Присъствието на Вищовски бе по повод огромния и нерешаван проблем: български застрахователни компании да бавят с месеци изплащането на обезщетения по настъпили пътнотранспортни произшествия в чужбина с участието на наши коли. Става дума за няколко дружества: Бул Инс, Евроинс и ОЗК. Проблемите идват най-вече от Италия, Испания и Румъния.


Драмата е следната: когато българска кола причини ПТП, наш застраховател покрива щетите. Това се случва в срок до три месеца по закон. Ако компанията не иска да изплати обезщетение на пострадалия чужденец, той завежда иск и средствата му се дават от местното бюро Зелена карта. То, след като плати, си иска парите от българското бюро - НББАЗ. От своя страна НББАЗ си възстановява парите от банковата гаранция на застрахователя, която в момента е 600 хил. евро. В случай на пълно или частично плащане по издадена банкова гаранция съответният застраховател се задължава в едномесечен срок от плащането да поднови банковата гаранция, по която е извършено плащане, до пълния размер. Всички щети, които са покрити от гаранцията, се смятат за забавени или отказани.


Досега НББАЗ не е успял да се справи с проблема, въпреки проведенените срещи по казуса. Шефове на трите компании изтъкнали различни опрадвания и обещали да се справят с въпроса. Ако това не стане, твърде вероятно е не само да се стигне до санкции за виновните, но и до завишени изисквания към целия бранш, например увеличаване на банковата гаранция, а оттук - и до поскъпване на задължителната автомобилна застраховка.


Независимо че не е предприела мерки досега, Европа ни наблюдава и доказателство за недоволството на Международния съвет на бюрата е и присъствието на Вищовски в България в този момент. От Съвета на бюрата официално са заплашили страната ни с процедура по мониторинг, най-краткият срок за който е 5 години. Това е прецедент и за нас, и за международната организация, така че не може да се каже какво ще последва. Вариантите са различни - от принудително наблюдение, през глоби и реално сериозно увеличаване на гаранцията за компаниите до връщане на граничния контрол. Ще се стигне ли до крайни мерки, предстои да видим. Във всеки случай обновеният УС на българско бюро влиза в своите правомощия с летящ старт за разрешаване на създалия се проблем. Като първа стъпка обновеното ръководство планира разписването на нова глава в Устава на НББАЗ, засягаща вътрешния мониторинг.


ТПС


Шефът на КФН Стоян Мавродиев даде рамо за шеф на Зелена карта на една от живите легенди в нашето застраховане и бивш шеф на Асоциацията на българските застрахователи Орлин Пенев (вдясно).

Facebook logo
Бъдете с нас и във