Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Опит за торпилиране на Гражданска отговорност

Три застрахователни компании направиха опит за торпилиране на пазара на Гражданска отговорност. Подбити цени се появиха в менюто на застрахователните брокери по време на жътвата на този вид полици. Статистиката показва, че в последните месеци на годината всеки пети автомобил сключва задължителната застраховка Гражданска отговорност.


Уника, последвана от Дженерали, и ДЗИ решиха да намалят цените, хвърляйки камък в блатото на пазарното затишие. А прогнозите само допреди дни бяха за поскъпване на полиците с до 10 процента. Така в навечерието на поредната надпревара за спечелване на повече клиенти цените започват да падат поне за застраховките на леките коли. В началото на месеца и от Комисията за финансов надзор казаха, че цените няма как да вървят надолу. Днешната картина на пазара обаче показва нещо различно.


От 3 200 000 автомобила в страната над 600 хиляди ще направят задължителната си застраховка до Нова година. Борбата на застрахователите е за всеки клиент. Така застрахователните брокери обясняват стъпката, която някои от тях правят към сваляне на цените, но предупреждават, че цената на полицата днес - утре може да се окаже недостатъчна да покрие възникналите щети.


Според брокери, ако сега не бъде направен обективен анализ, може ли по-ниска сума за застраховка да доведе до проблем с покриване на бъдещи щети, и останалите застрахователи ще се опитат да свалят цените, за да са конкурентни.


Въпреки че всички застрахователи са с ясното съзнание, че при всяка следваща кампания цените трябва да вървят нагоре, пазарните им страсти тласкат някои от тях да свиват цените, за да увеличат пазарния си дял. Това обясни Николай Здравков, председател на управителния съвет на Българската асоциация на застрахователните брокери. Той отказа да потвърди имената на компаниите, но сподели наблюдението си, че намаляването на цените е непазарен подход. Разбирам някой да има резерви от стотици милиони лева, да се бие за пазар, но да се действа без такава наличност си е чисто и просто увеличаване на риска, коментира още Здравков.


Да се говори за намаляване на цените, дори и без това да се прави, е провокация, коментира Цветанка Крумова, изпълнителен директор и член на управителния съвет на ЗАД Армеец. При идентично застрахователно покритие както в развитите европейски държави, при същите лимити на отговорност, но при по-висок брой на катастрофите и при крайно лоши пътища в страната плащаме реално обезщетения, колкото са европейските. Абсурдно е! В Гърция цената на полицата е около 700 евро, в Германия - около 1000 евро, а при нас цената е около 100 евро и тя пада, вместо да догонва Европа. Това коментира Крумова, но направи уговорката, че задължителността на тази полица се сблъсква със социалния елемент - ниски доходи в България, което пък създава някакво ниво на поносимост за пазара. Затова няма как полицата рязко да поскъпне. Но през последните няколко години тя пораства с около 10% на година. Крумова е непоколебима в логиката си: Не може да си караш колата при постоянно поскъпващ бензин, а да неглижираш друг един задължителен разход, какъвто е застраховката Гражданска отговорност.


От Комисията за финансов надзор са категорични, че няма да допуснат връщане назад. Надзорниците няма да толерират намаляване на цените, защото това е опасно за пазара. Може да се стигне до ефект на доминото и средната пазарна цена да падне, а някои по-слабо провизирани дружества да изпаднат в неплатежоспособност.


КФН има свои разчети за всеки един застраховател, продаващ Гражданска отговорност. Като сравним нашите актюерски разчети с тези на компаниите, може отчетливо да преценим дали има разминавания и дали дружествата могат да защитят цената си. Това предупреди Борислав Богоев, заместник- председател на комисията, отговарящ за застрахователния надзор.Ако видим и най-малката опасност определени компании да не могат да посрещнат бъдещите си плащания по настъпили застрахователни събития, цените ще бъдат върнати на предишните си по-високи стойности, закани се Богоев. Той отказа да потвърди кои са компаниите минималисти, но каза, че те, с изключение на една, която има значителен дял в тази автозастраховка, не са дружества със системен риск.


nbsp;


Ако КФН не реагира и не спре процеса на верижно намаляване на цените на Гражданската , пазарът може да катастрофира, коментираха застрахователи. Някои от тях заплашиха, че техните световни компании майки имат такива резерви, че спокойно могат да пуснат полицата у нас на половин цена - примерно към 100 лева. Затова именно КФН щяла да се намеси решително и да спре тази ретроградна пазарна тенденция.


Засега Богоев няма намерение да прилага административен натиск върху непослушните минималисти, но заяви твърдо, че има достатъчно лостове, за да ги принуди да се държат отговорно. Ще запазя стабилността на пазара, закле се той. Обхватът на полицата е спаднал до 74% и полицията трябва да се намеси, каза още Богоев.


nbsp;


nbsp;



Стържете маркировките!

От 6 октомври стикерите по колата за маркировка по Автокаско или друга услуга, свързана със застраховател, вече са забранени. Ако не ги махнете, глобата ще е 50 лева.


След като депутатите приеха на второ четене промените в Кодекса за застраховането на 23 юни, Каско-стикерът беше забранен, а маркирането на автомобили при застраховане - силно ограничено. Повече от половината застрахователи у нас изискваха маркиране при сключване на полица Автокаско. С промените в кодекса обаче това вече не е условие, за да влезе една застраховка в сила.


Според промяната шофьорите, които нарушат забраната, ще се глобяват с 50 лв., а застрахователите - до 60 хиляди, за повторно нарушение глобата е до 120 хил. лева. Аргументът на управляващите беше, че така ще отпаднат таксите за маркиране, които шофьорите сега задължително плащат, а фирмите печелят милиони левове от тях.


Маркиращите фирми у нас са три - Кеит, Инфо асистанс и Голд кар. По оценка на МВР пазарът на тази услуга е за около 50 млн. лв. годишно. Всяко маркиране се плаща от клиента - по 40-60 лв. за първо и наполовина по-малко за второ. Това оскъпява Автокаско, макар допълнителните разходи да не се включват в премията.


На предното стъкло на автомобила трябва да останат само стикерите за Гражданска отговорност, годишен технически преглед и винетката.

Facebook logo
Бъдете с нас и във