Банкеръ Daily

Финансов дневник

Онлайн търговията у нас набира скорост

Всяка година онлайн търговията у нас нараства с  20 - 30%, сочат официални данни от края на 2018 г., представени от УниКредит Кънсюмър Файненсинг. Спрямо 2017 г., ръстът за 2018 г. достига 30 на сто. За сравнение през 2017 г. обемът на онлайн търговията е 511 млн. евро и расте с  22% спрямо 2016 година.

Според представените данни около 1.2 млн. българи са пазарували онлайн през 2018 г., като  най-често са купували дрехи, обувки и аксесоари, спортни стоки и техника. Но  тенденцията в последните години  е онлайн да се пазаруват по-скъпи стоки.

"Очакваме в близките години да има сериозен ръст в онлайн закупуването на стоки и услуги на изплащане. Част от причините са, че у нас над 70% от населението има достъп до интернет. Освен това, фактор е и растящата наситеност на пазара на смартфони, тъй като 74% от населението в България разполага с такова устройство според данните  за 2018 г. Не на последно място 30% от онлайн потребителите, който представляват 17% от цялото население на България, вече са осъществили поне 1 покупка онлайн", коментира Георги Тушев, ръководител на отдел Търговски посредници в УниКредит Кънсюмър Файненсинг.

Според експертите секторът на електронната търговия в България ще продължи да расте устойчиво  -  очакванията са за 27% ръст и през следващите няколко години.

Нарастването на традиционната търговия в световен мащаб е с около 3-4%, което поражда и въпроса  дали тя няма да изчезне в определени сектори. Прогнозите по темата сочат, че традиционните магазини няма да изчезнат, но постепенно всички те ще навлязат в онлайн търговията.

Продуктовите категории, които ще се развиват най-бързо са поръчка на храна онлайн, дом и градина, а от онлайн услугите с най-голям темп ще растат туристическите пакети, онлайн застраховките и закупуване на онлайн билети за различни  събития.

Припомняме, че от миналата година в УниКредит Кънсюмър Файненсинг е в действие  напълно дигитализиран процес за кандидатстване на стоков кредит. Година по-късно данните показват, че най-често купуваните стоки за 2018 г. чрез онлайн кредит са компютри и офис техника, следвани от смарт телефони и телевизори.

Най-често от стоков кредит онлайн се възползват семейни мъже  на възраст между 30 и 39 години, със средно образование, които са на постоянен трудов договор от 1 до 3 години. Доходът на клиента е до 1000 лв., а средният размер на покупката му е 680 лева.

"В България има потенциал за развитие на онлайн търговията, тъй като не сме достигнали все още пиковете на Европейския пазар. В подкрепа на тази тенденция е и факта, че 30% от онлайн потребителите ще са основно от поколението на  родените  след 1995 г. или т.нар. "Generation Z" допълни Екатерина Кирилова, член на Управителния съвет и Главен търговски директор на УниКредит Кънсюмър Файненсинг.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във