Банкеръ Daily

Васил Димитров, изпълнителен директор на ДСК Мобайл:

Новаторско решение за плащане с банкова карта вече е напълно внедрено в градския транспорт на София

Г-н Димитров, отскоро плащането с безконтактна банкова карта вече е възможно в цялата мрежа на градския транспорт в София. Как определяте вече завършения проект и беше ли голямо предизвикателство да вървите по изцяло нов, неизвървян път?

- Определено проектът беше изключително вълнуващо предизвикателство за екипа ни. Смело мога да кажа, че това е един от най-големите ИТ проекти, реализирани през последните години в България. Близо 2 милиона граждани и гости на столицата имат възможност да използват своята безконтактна банкова карта, както и мобилен портфейл, издадени от всяка една местна или чуждестранна банка, или финтех компания, за разплащания в софийското метро и наземния градски транспорт в града. Тази новост е част от единната система за електронно таксуване, въведена от Центъра за градска мобилност, с помощта на революционно решение, предложено от нашата компания - ДСК Мобайл. Много сме горди, че вече всички видове публичен транспорт в българската столица са на равнището на водещите градове в света. Въвеждането на услугата замести нуждата от закупуване на хартиени билети, както и нуждата от пари в брой при придвижване в града.

Благодарение на внедряването на безконтактното плащане във всички видове градски транспорт в София, а именно в 1 100 трамваи, тролейбуси и автобуси, както и на 84 входа на метрото, хората могат да пътуват, като просто доближат банковата си карта, мобилния си телефон или интелигентния си часовник до валидаторите.

Започнаха ли хората да използват услугата? Какви са наблюденията Ви?

- Наблюдаваме стабилно покачване на дневната ползваемост на безконтактното плащане за превозен документ както в наземния транспорт, така и в метрото. От старта на услугата на 11 май, потребителите са реализирали  близо  500  хил. единични билети. Данните показват, че голяма част от хората пътуват еднократно инцидентно, като забелязваме, че след въвеждането на дигитална дневна карта от 1 септември, интересът към този тип закупуване на превозен документ се увеличи. Регистрираме безконтактните плащания за закупуване на превозен документ, които на практика се извършват чрез самообслужване, от рано сутрин, около 5:30 ч.,  до късно вечер – 23:50 ч. Това отговаря на очакванията ни услугата да се ползва интензивно в много ранните и късни часове, когато пунктовете за продажба на превозни документи не работят. В крайна сметка, това е едно разумно решение за всеки пътник, който иска да бъде изряден и да елиминира риска да бъде глобен. 

Очаквате ли интересът на потребителите да се увеличава?

- Очаквам интересът към безконтактните плащания в градския транспорт да се увеличава с всеки изминал ден. Тази услуга осигурява едно изключително удобство, без необходимост да се редите на опашка, да се съобразявате с работно време на пунктовете, да търсите монети или дребни банкноти. Да не забравяме, че в контекста на предизвикателствата от последната година, безконтактното плащане е за предпочитане пред плащанията в брой.

Първото ни плащане при внедряването на услугата в наземния транспорт през м. май беше направено 5 минути след старта й, при това с австралийска банкова карта в автобус номер 72. Считам, че потребителите, които я използваха в началото, всъщност са тези, които са по-уверени в тестването на нови услуги. Вероятно част от тях вече са закупували превозен документ в публичния транспорт на други европейски градове.  

В момента наблюдаваме активизиране на все по-голям брой пътници да опитат пътуването в цялата градска мрежа на София само с допиране на своята безконтактна платежна карта или мобилен портфейл.

Включването на метрото добави липсващата част от услугата, която сега е още по-удобна за пътниците, на които им се налага да комбинират неземен транспорт с метро. Тази услуга замества успешно хартиения еднократен билет, а след третото валидирано плащане пътникът бива таксуван само с цената на дневна карта. Много хора са свикнали да пътуват с месечни абонаментни карти, при които има отстъпка в цената, но честото излизане в хоум офис или дистанционно обучение, пренасочи част от пътниците към ползване на единични билети или дневна карта.

Вашето поле на дейност са иновациите – безкрайна област, в която няма „таван“. Планирате ли работа по други иновативни решения?

- Нашата мисия е да предлагаме решения, които модернизират градската среда и допринасят за по-добър живот на жителите на градовете. В момента разработваме модели за внедряване на услуга по използване на безконтактната банкова карта и в други сфери. Надявам се съвсем скоро да предложим на столичани, а и не само, още възможности за бързо, лесно и удобно безконтактно плащане при широко използвани от тях услуги.

Facebook logo
Бъдете с нас и във