Банкеръ Daily

Рецидиви

Нов харч за шофьорите следизборно

Еколепенката ще оскъпи годишните технически прегледи за МПС с до 10 лева.

Бойко Рановски
S 250 f3eb1e8c 1009 40d6 b5c6 c34f5a9aa58b

В деня след изборите - 12 юли, собствениците на всички автомобили, които успешно преминат годишния си технически преглед (ГТП), ще плащат за нов вид стикери. 

 

Шест лева и 80 стотинки без ДДС е цената на новия еко стикер с вграден чип, който ще се лепи на предното стъкло на автомобилите, казаха официално от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, бившата ДАИ. С данъка това прави минимална цена от 8.16 лева. По колко ще го продават на пунктовете за прегледи не е ясно, но съмненията са, че цената ще се закръгли да десетачка.

Лепенките ще удостоверяват както техническата изправност на моторното превозно средство, така и неговата екологична група, обясни директорът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Бойко Рановски. Става дума за леките коли и автомобилите до 3.5 тона. Целта била в София, както и в други големи градове и общини, в дни със замърсен атмосферен въздух да могат да се налагат ограничения за движение в определени зони на коли с по-ниска екологична категория. В стикера ще бъде вграден чип с допълнителна информация за самия автомобил. Екологичните групи са пет. Като в петата са електрическите и хибридните - най-малко замърсяващите автомобили, обясни Рановски.

Групата се определя в зависимост от отделяните по време на ГТП емисии (на дизеловитте се измерва димността), годината на производство или еконормата на МПС. При монтирана газова уредба се проверява и тя.

До края на годината ще има връзка в реално време между компютрите на пунктовете за ГТП с информационната система на ИААА. Идеята и целта са свързани с намерението техническата изправност и екологичната група на проверявания автомобил да бъдат определяни от системата. Така ще се намали възможността за злоупотреба в самия пункт за ГТП.

Цената на единична бройка от 6.80 лв. без ДДС е посочена от производителя – фирма “Демакс” АД, на базата на годишен тираж от 1 500 000 стикера. Слаганите и в момента на ГТП холограмни лепенки е 3.50 лв. без ДДС, тоест – увеличението е с 3.30 лв.

От ИААА уточняват, че пунктовете за годишен технически преглед няма да плащат нищо по оборудването с компютри, принтери, четящи и записващи устройства за чиповете, тъй като те са част от договора с “Демакс” АД.

Дружеството, сочено като семейна фирма на депутата от БСП Петър Кънев е било единствен кандидат, явил се на обявената обществена поръчка за отпечатване на документи за ГТП. Процедурата е приключила на 30 април м. г. като договорът е за близо 6 млн. лв. без ДДС. Любопитен факт е, че промените в Наредба Н-32 на транспортното министерство, с които се въвежда екостикера с чип, са публикувани в “Държавен вестник” на 11 септември 2020 г., повече от 4 месеца след договора с “Демакс”.

От бившата ДАИ коментираха, че не е необходим анекс към сегашния им договор с “Демакс”, въпреки че след 12 юли т. г. очевидно плащанията по него ще станат по-големи. Друг необясним факт е, че отпечатването на 1.5 млн. екостикера ще струва на производителя над 12  млн. лв. без ДДС – над два пъти повече от цялата обществена поръчка.

Поставянето на стикер с чип на автомобила е абсолютно излишно, целта му е само да се платят едни пари. Всеки полицай и всяка улична камера може да направи справка за същата информация само по регистрационния номер на колата”, твърди  Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите.

Чипът е с антена, която ще излъчва кодирана информация и така най-замърсяващите въздуха – от Първа до Трета категория автомобили, могат да бъдат идентифицирани. През февруари – в последните дни на 44-ото Народно събрание бяха приети поправки в закона, които дават право на общинските съвети да определят забранени зони. В дни с мръсен въздух там няма да бъдат пускани замърсяващи коли, а глобите за снимани или спрени в зоната автомобили ще са от 50 до 500 лева.

Нека да има пет еко категории, но защо е нужен стикер и чип? МВР, инспекторите от общините, камерите на АПИ, уличното видеонаблюдение ще научат коя от 5-те категории е колата точно така, както научават всичко, което ги интересува – автомобилът има ли застраховка, минал ли е на Годишен технически преглед и т. н.”, обясни Радков.

Подобни въпроси „БАНКЕРЪ” задава от години и за стикера за задължителната застраховки „Гражданска отговорност”. Камерите на „Пътна полиция” и лаптопите на катаджиите по регистрационната табела на колата могат за секунди да проверят дали има „Гражданска” или не. Зеленият квадратен стикер обаче продължава да се мъдри на предното стъкло на колите, а печатницата, която го изработва е същата – „Демакс” АД.

Защо ли?

Facebook logo
Бъдете с нас и във