Банкеръ Daily

Финансов дневник

Над 20 000 шофьори ще плащат 4 пъти по-скъпа "Гражданска" заради "бонус-малус"

Четири пъти по-скъпа "Гражданска отговорност" ще плащат около 21 000 шофьори, докато за милион и половина водачи задължителната застраховка ще бъде по-евтина. Това съобщи председателят на Комисията за финансов надзор Бойко Атанасов за въвеждането на системата "бонус-малус". Той подчерта, че няма да има наследяване на нарушенията при продажба на автомобила, както и че България е единствената държава в Европа, в която все още няма тази система.

Въвеждането на системата все още е в процес на обсъждане. Атанасов акцентира, че има вариант "бонус-малус" да влезе в сила първо за леките автомобили, а впоследствие за тежкотоварните и автобусите. Този въпрос ще се изясни до 15 януари. В това време КФН ще проведе срещи с министерствата, за да бъде изчистен окончателният вариант на системата и да започне процедурата по общественото й обсъждане. 

"Предложили сме да се разгледат две скали на системата. При първата скала, която е от 15 класа, бонусът ще дойде след 5 години. При втората скала, която е от 17 класа, бонусът ще дойде след 7 години. Ще дам пример - от 10 шофьори - 80% са добри, а другите 20% са лоши. Това означава, че от двамата лоши шофьори трябва да вземем, за да дадем на другите осем добри шофьори. От двамата ще вземем по 4 лева, за да можем да дадем по 1 лев на останалите осем шофьори", обясни Атанасов пред БНТ.

Атанасов аргументира схемата със задължението на държавата да спасява човешки животи. Освен това първите 20% от бонуса щели да идват през първите две години, а останалите - до 7. Максималният бонус, който шофьор може да получи е до 25% от стойността на "Гражданската отговорност", докато максималният малус - до 400% увеличение. 

Председателят на КФН обясни, че новата система цели превенция и справедливост, както и коригиране на поведението на шофьорите в дългосрочен план. Данните показват, че над 80% от шофьорите нямат нарушения, а плащат всяка година цена за застраховката си „Гражданска отговорност“ равна на тази, която плащат останалите шофьори, които имат нарушения.

Той увери, че замисляното изменение е неутрално по отношение на общия финансов ресурс, като отрече твърденията, че моделът "Бонус - малус" облагодетелства застрахователите, защото  един от принципите, на който се основава системата „Бонус-малус“, е финансова неутралност. Това означава, че „Бонус-малус“ не трябва да води сама по себе си нито до увеличаване, нито до намаляване на общия размер на застрахователните премии, събирани при сключване на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, а само да преразпределя тежестта между по-рисковите и по-малко рисковите водачи.

Атанасов допълни, че предложението за вписване на водачите, които ще управляват моторното превозно средство в застрахователната полица по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, с произтичащата от него последици в случай на невписване на водача е, за да се ангажира персоналната отговорност на водачите на МПС за собственото им поведение.  Но е помислено и за изключения по отношение например на линейки, автомобили на министерство на вътрешните работи, имащи право да ползват специален режим на движение, учебни моторни превозни средства или автомобили, автомобили, предлагащи услугата дринк енд драйв.

Най-новите тенденции при автомобилните производители и застрахователите са да събират и анализират информация за индивидуалното поведение на шофьора на пътя – телеметрия. С въвеждането на системата "бонус-малус" България има шанса да не е постоянно последна, а да бъде част от тази тенденция, коментира още председателят на Комисията за финансов надзор.

Facebook logo
Бъдете с нас и във