Банкеръ Weekly

Финансов дневник

МКБ ЮНИОНБАНК СЕ ЦЕЛИ В 5% ПАЗАРЕН ДЯЛ

Г-н Тамаш, казвате, че транзакцията за ЮНИОНБАНК е била трудна, какво имате предвид?
- Транзакцията беше наистина трудна, защото не ставаше дума просто да купим една банка, а трябваше да договорим с партньорите си средносрочна стратегия, която заедно да осъществяваме. Такова беше и условието на продавачите - те искаха да намерят стратегически партньор, с когото да развиват банката, което усложняваше преговорите. Не дискутирахме само цената на сделката, а трябваше да предоставим и гаранция за това как ще живеем и работим в бъдеще съвместно. Най-доброто сравнение, което ми хрумва в момента е с брак, при който с церемонията започва брачния живот, но е много важно предварително да се изясни всичко, за да няма впоследствие разочарования и разводи.
Колко време преговаряхте с ЮНИОНБАНК?
- Повече от година. Участвахме в търг, трябваше да се преборим и с конкуренцията на други кандидат-купувачи. Собствениците гледаха не само цената, но и предложената стратегия. Искаха да са сигурни, че дори когато останат с миноритарна собственост, ще им се чува думата.
Каква конкурентна цена предложихте?
- Нито висока, нито ниска - по средата. Точната цена на сделката, разбира се, е търговска тайна.
Възнамерявате ли да купите и останалите акционерни дялове, ако сегашните собственици решат да ги продават и да придобиете напълно ЮНИОНБАНК?
- Защо не. Но на сегашния етап не бяха предложени 100% от акциите, а само 60 на сто, и ние ги купихме.
Каква е стратегията, с която спечелихте наддаването за българската банка?
- На първо място възнамеряваме да продължим да прилагаме стратегията на ЮНИОНБАНК за финансиране на малките и средните предприятия. В сегмента на банкирането на дребно искаме да обслужваме хората със средни и с по-високи доходи. В бизнес стратегията си сме включили и корпоративното банкиране с приоритет върху големите клиенти и големите проекти, при които наши клиенти могат да бъдат местните органи на самоуправление (кметствата) и държавата. Става дума за дългосрочно финансиране, както и за така нар. Пи Ти Пи - конструкция, при която държавната и частната сфера се обединяват при реализацията на крупни инфраструктурни и други проекти.
МКБ Банк е бившата външнотърговска банка на Унгария, а по-късно, най-голямата корпоративна банка в страната. Сега правите нов завой към ритейла и финансиране на малък и среден бизнес...
- Бяхме външнотърговска и корпоративна банка, но от 2000 г. сменихме бизнес приоритетите и стратегията си и станахме универсална търговска банка. Обслужваме както големите си корпоративни клиенти, така и населението. Направихме големи инвестиции в информационните технологии и вече имаме 5% пазарен дял в дребното банкиране, в корпоративното за големите предприятия - 16%, докато при малките и средните фирми пазарният ни дял възлиза на 10 процента. Така че това е осъществената част от нашата стратегия и сме готови да предадем този си опит на новите си български партньори и приятели.
Какъв пазарен дял планирате да постигнете в България?
- Сегашният пазарен дял на ЮНИОНБАНК е около 1-1.5 процента. Целта ни е през първите пет години да постигнем 5% пазарен дял. Което означава, че трябва петкратно да увеличим присъствието си тук. И това е напълно възможно, особено като се има предвид, че с приемането на България в ЕС българският финансов пазар неминуемо ще се разшири.
Направихте промени в управителния и в надзорния съвет на банката, какви други стъпки ще предприемете?
- Първите промени бяха личностни. Променихме и допълнихме банковия мениджмънт. Предстои да подобрим и вътрешната организация на работа в банката. Искаме да я децентрализираме, за да могат по-гъвкаво и по-бързо да се вземат бизнес решенията, да можем своевременно да откликваме на нуждите на пазара и на търсенето. От опит знаем, че често решаваща се оказва не цената на услугата, а бързината, с която се предоставя. Затова искаме да намалим бюрокрацията в банката, да разкрием нови клонове и да променим начина на мислене на банковите служители.
Ще търсите ли и алтернативни канали за дистрибуция?
- Те са част от стратегията ни, тъй като искаме да предоставяме на клиентите си 24-часово обслужване. Хората трябва да могат да се свързват със своята банка и чрез ИНТЕРНЕТ или чрез мобилния си телефон, посредством колцентъра.
Всичко това предполага сериозни инвестиции. Какви средства планирате да вложите през първите пет години?
- В началния период ще инвестираме в хората, които ще работят за МКБ Юнионбанк и няма да пожалим средства, за да станат нашите служители висококвалифицирани съветници на клиентите. Ще инвестираме и в разширяване на клоновата мрежа, ще вложим средства и в областта на логистиката, на информационните технологии.
Ще интегрирате ли информационно и технологично банките?
- Става дума по-скоро за хармонизация в дейностите им, отколкото за интеграция. Както МКБ Банк, така и ЮНИОНБАНК, макар че ще са членове на една международна средноевропейска банкова група, ще бъдат самостоятелни и оперативно управлявани от местния си мениджмънт. Ние искаме да предадем тук само опита си.
Със сигурност знаете за кредитните рестрикции на БНБ. Притесняват ли ви, след като искате да постигнете толкова бърз растеж?
- Знаем за мерките на българската Централна банка и естествено не се радваме. От макроикономическа гледна точка те са напълно разбираеми. И все пак вярваме, че рестрикциите няма да продължат вечно, а тъй като планираме да останем дългосрочно, ще се въоръжим с търпение и ще изчакаме да настъпи времето, когато отново ще имаме пълна свобода на действие.
Колко дългосрочно планирате да останете в България?
- Още поне сто години искаме да сме тук. Но в същото време трябва да се съобразяваме с факта, че пазарът непрекъснато се променя, банките се изкупуват една друга, сливат се и се консолидират, така че нещата трудно могат да се предвидят в по-далечно бъдеще. Ще се радвам, ако моите деца и внуци отпразнуват 100-годишнината на МКБ Юнионбанк.
Планирате ли присъствие и в други страни от региона Югоизточна Европа?
- Да. Не мога да съобщя подробности, ще спомена само страните, към които в момента сме насочили бизнес интересите си - Словакия и Сърбия, където със сигурност също ще придобием банки.

Facebook logo
Бъдете с нас и във