Банкеръ Weekly

Хазната се разделя с една пета от стойността на благотворителността

Махат ДДС от SMS-милосърдието

ДДС ще има само върху цената на мобилните трансфери

През последните години в България се разви практиката за набиране на дарения с помощта на SMS съобщения. По този начин се събират значителни суми - като пример може да послужат кампании като Българската Коледа или Великолепната шесторка, чрез които са събрани милиони левове за общественополезни каузи. Например в кампанията Българската Коледа - 2011 с кратки съобщения и обаждания на телефон 1117 и на фиксираните номера 0900 1117 и 09000 1117 събраните средства надхвърлят 1 млн. лв., отчетоха организаторите на инициативата още на 26 декември миналата година. За предходните осем издания на Българската Коледа са събрани малко над 18 млн. лева. Върху общата сума на даренията са платени близо 2 млн. лв. ДДС, излезли от джоба на дарителите, но не стигнали до живота на нуждаещите се. Средствата от тези благотворителни кампании помагат за решаването на значителни обществени проблеми, т.е. в голяма степен събраните чрез кампаниите средства подпомагат държавата и нейната социална политика. Затова е странно, че държавата, вместо да се опитва по всякакъв начин да подкрепя подобни инициативи, на практика печели от тях, като ги облага с ДДС (за частта от даренията, изпратени чрез SMS-и).


С преливането на язовира над село Бисер обаче като че преля и общественото недоволство срещу облагодетелстването на държавата по линията мъка - съпричастност. Така се стигна до разпореждането на премиера Бойко Борисов вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков да потърси начин, с който даренията чрез SMS законно да бъдат освободени от ДДС. Това става ясно от стенограмата на заседанието на Министерския съвет преди седмица (22 февруари тази година) при обсъждането на възстановяването от наводненията в Хасковско, публикувана на сайта на правителството.


Идеята за опрощаване на ДДС лансира преди време лидерът на КТ Подкрепа Константин Тренчев. Такъв прецедент вече има - през юни 2009 г. предишното правителство направи подобен жест. Тогавашният финансов министър Пламен Орешарски опрости 434 000 лв. ДДС от дарителската акция на предаването на Нова телевизия - VIP Brother, които отидоха при нуждаещите се.


nbsp;


nbsp;


Веднага след наставленията на премиера финансовият министър Симеон Дянков е насочил задачата по-нататък - към Националната агенция за приходите, научи БАНКЕРЪ. Данъчните вече са оформили гледна точка към проблема. Най-чистата схема според тях е да се освободи от ДДС самото дарение и да бъде обложен само приходът от цената на трансфера на данните за мобилния оператор. Това е най-логичното и справедливо решение, защото на облагане с ДДС подлежи услугата - т.е трансферът, а не сумата, която се пренася и която няма никакво отношение към цената на трансфера, обясниха данъчните. У нас дарението чрез мобилен телефон е фиксиран на 1 лев. Дарителите обаче плащат 1.20 лв. именно защото се облага стойността, а не цената на услугата.


Идеята на премиера обаче е друга: sms-ите да продължат да се облагат с ДДС, но след края на дарителската кампания натрупаните средства да бъдат внесени по сметка на Червения кръст например. Според данъчните това също е решение, но негов недостатък е, че няма отговор на въпроса как ще се контролира харченето на тези изгубени и след това върнали се пари.


Благотворителните кратки съобщения представляват начин на предоставяне на дарения за определени каузи. Обикновено желаещите да организират благотворителна кампания се свързват с мобилния оператор, който предоставя специален номер за изпращане на въпросните съобщения. Стойността на дарението чрез благотворително съобщение е строго определена (в България 1 лв., в Словакия - 1 евро, в Чехия 30 крони (приблизително 1 евро), във Великобритания - до 10 паунда). Тази цена не включва ДДС, който се начислява допълнително. Това обясни специално за БАНКЕРЪ Любен Панов от Български център за нестопанско право. През 2009 г. той е направил изследване по въпроса по поръчка на Български дарителски форум.


Освен ДДС благотворителното съобщение има и елемент, който е свързан с разходите на мобилните оператори по предоставяне на услугата, т.е. част от стойността на благотворителното съобщение остава в мобилния оператор като такса. Различните организации успяват да договорят различни условия (какъв процент от стойността е таксата на оператора за предоставяната услуга). В определени случаи самият оператор покрива тази част за своя сметка и инициаторът на кампанията получава 100% от стойността на изпратеното съобщение, обясни Панов.


nbsp;


nbsp;


nbsp;


Изборът кои организации или кампании да получат кратък номер за организиране на кампании е избор на самия доставчик на услугата (мобилния оператор). В част от страните от Централна и Източна Европа (Чехия, България, Словакия) е възприета системата на единния дарителски номер (DMS). В България този номер е 17 777. Единният дарителски номер се предоставя от мобилните оператори в страната за предварително одобрени дарителски кампании. Всяка одобрена кампания получава ключова дума, при изпращането на която до единния дарителски номер стойността на изпратеното кратко съобщение се прехвърля в сметката на съответната кампания. А изборът на конкретните кампании, които да получат ключови думи, се прави от организация партньор на операторите. Обикновено това е местното сдружение на дарителите (донорски форум). Ползата от DMS е в две насоки - от една страна, единният дарителски номер се запомня и популяризира по-лесно сред широката общественост, а освен това дарителският форум успява да договори по-добра цена за предоставяне на услугата (т.е. по-малък процент от стойността на изпратеното съобщение да остава в мобилния оператор, а не отива за кампанията). В България кампаниите включени в DMS, получават поне 90 % от стойността на изпратения SMS, или 90 стотинки. Подобна е и ситуацията в Чехия.


Интересен е и въпросът как се избират кампаниите, за които може да се набират средства чрез SMS. Освен споразуменията за единен дарителски номер в различните страни мобилните оператори са тези, които дават номера за благотворителни кампании чрез SMS. В Румъния всеки, който кандидатства за получаване на номер, изпраща презентация на кампанията, времеви период, медийни партньори и план за популяризиране на кампанията. Най-важното условие е наличие на промоционална кампания на национално ниво. Във Великобритания само организации, вписани в специален правителствен регистър, могат да получават кратки номера за благотворителни кампании. Те получават петцифрен номер, започващ с числото 70. Друго условие е организациите да не дават нищо в замяна на изпратения благотворителен SMS.




Съществува известен проблем с разграничаване на благотворителните SMS-и от останалите услуги при предплатени карти. Както беше отбелязано, ДДС върху мобилните услуги може да се начисли и предварително, когато услугата се предоставя чрез предплатена карта. В тези случаи възниква проблем за разграничаването на благотворителните кратки съобщения от останалите услуги, предоставяни чрез предплатената карта. На практика това означава, че няма начин да се разграничат благотворителните SMS-и от останалите услуги и те автоматично се облагат с ДДС. Такъв е случаят в Словакия. Там в момента се обмисля механизъм за възстановяване на предплатения ДДС, когато от предплатената карта са изпращани благотворителни SMS-и.


Във Великобритания обаче държавата има задължението да възстанови предплатения ДДС при изпращане на благотворителни SMS-и от предплатени карти.


В Чехия, с промените през 2006 г., се приема и специален текст, който дава възможност за корекция на данъчната основа в случай на предплатени услуги, които впоследствие се оказват благотворителни SMS-и.


nbsp;


nbsp;


Европейски опит


По принцип благотворителните SMS-и представляват механизъм за извършване на дарение, който не се различава от дарение през дебитна карта или с банков превод, пише в изследването на Панов. Разликата е единствено в механизма. Във всяка от изследваните страни стойността на един SMS е значително по-ниска от стойността на един благотворителен SMS, т.е. на практика абонатите се съгласяват да им бъдат взети повече средства не защото получават по-добра или различна услуга, а именно с цел да направят дарение. В случая благотворителният SMS може да се разглежда именно като дарение, а не като доставка на услуга (която е облагаема по Закона за ДДС). Подобен е подходът, възприет в Словакия и Румъния. Във Великобритания от 27 юли 2009 г. е постигнато споразумение между всички мобилни оператори да не се начислява ДДС върху частта от благотворителния SMS, който отива за благотворителни цели. ДДС се начислява само върху частта от SMS-а, която операторът задържа при себе си като такса за услугата. В Румъния тази част на практика се поема от мобилните оператори и те предоставят целия размер на благотворителния SMS на организатора на дарителската кампания. В Чехия от 1 януари 2006-а е премахнато облагането с ДДС на благотворителните SMS-и. В Унгария, както и в България, благотворителният SMS е приравнен на обикновения SMS по начин на облагане. Тъй като неговата стойност е значително по-висока от стандартната тарифа за кратки съобщения, на практика в тези страни благотворителният SMS е приравнен на зодиакалните прогнози, участието в лотарийни или телевизионни игри през мобилния оператор (услуги, предлагани чрез изпращане на SMS до определени номера).


nbsp;


nbsp;


nbsp;

Facebook logo
Бъдете с нас и във