Банкеръ Weekly

Вер(е)сии

"Лукойл" единствено виновен...

Беше някъде в средата на май тази година. "Понижението на износа през първото тримесечие на годината се дължи на планов ремонт на "Лукойл Нефтохим", Бургас", обясни тогавашният финансов министър Петър Чобанов.


И започна едно "експертно" депутатско каканижене как рафинерията монополист провалила плана за приходите на митниците, което трая до последния звънец на парламента. Разбира се, бяха давани произволни примери, някои от които просто нямаха допирни точки с иначе вярното твърдение на Чобанов. Рафинерията внасяла 40% от цялото ДДС от внос в бюджета и като свила импорта на суров петрол, това се отразило фатално. Вътрешното потребление на горива също било свито с една трета и това се отразило на плана за ДДС и акцизите. И така нататък. Тук-там се споменаваше нещо за административна немощ в Агенция "Митници" и за контрабанда, но "Лукойл Нефтохим" беше щатният виновник.


Междувременно нещо странно се случи и с бюлетина за изпълнение на бюджета. В изданието му за март се посочваше "влиянието на плановата профилактика на основен оператор върху приходите от ДДС от внос", но нямаше подобна забележка за януари, когато също имаше рязък спад на българския износ, както и за февруари. Отново се замислихме дали пък покрай ремонта не е открехната някаква контрабандна врата и затова картината е мътна с един основен въпрос. Дали пък при изготвянето на бюджета някои се направиха на неразбрали за ремонта, за да могат да лавират според ситуацията.


В началото на август попитахме известен браншовик дали това е възможно. Да, категоричен бе той. Още повече, че "Лукойл" е голям любимец на всяка власт. Пил съм вода от извора и ще ви кажа, че когато приходите изостанат от плана, финансови министри са се обаждали рафинерията да преведе авансово дължимото, а и над него, за да се върже планът за приходите на НАП и митниците, добави той.


От митниците обясниха, че спадът в оборотите на рафинерията е започнал още от януари, големият срив (оттам и на приходите в хазната) е настъпил през март, през април, а през май активността се е закрепила на обичайни нива. Последните два месеца са притеснителните, защото през други години следремонтните месеци са били време на избухване, а тази година степента на наваксване е била слаба.


В бранша се говори под сурдинка, че "Лукойл" се е изхитрила и произвеждала все по-голям дял от бензина и дизела от мазут, а не от петрол. Мазутът имал доста по-ниска цена и в резултат на това начисленото ДДС при вноса рязко падало.


Тази ценова разлика в резултат на оптимизацията на производството (която в никакъв случай не е укорима) обаче не беше потвърдена от монополиста на пазара ни.


Вестник "БАНКЕРЪ" поиска представител на рафинерията да коментира въпросите за вината й в издънването на митничарския план за приходите. Ще си позволим да цитираме дословно отговора им: "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас"АД своевременно изплаща всички свои данъчни задължения. Капиталният ремонт за 2014 г., по време и срокове, беше планиран през юни 2013 г. Отчитайки планирания бюджет на дружеството за 2014 г., през месец януари 2014 г. от Агенция "Митници" бяха поискани и съответно предоставени от наша страна прогнозни данни относно размера на акциза, който се очаква да бъде внесен в хазната на държавата за 2014 г., с разбивка по месеци. Фактическите данни за платения към месец юли 2014 г. акциз показват изпълнение на прогнозата в пълен обем. Същността на проблема трябва да се търси в намалената продажба на горива в страната, което се отразява драстично върху събирания размер на ДДС и акциз, както и във влиянието на контрабандните схеми за разпространение на горива."


В този отговор не е трудно да се забележат три неща. Първо, финансовото министерство и митниците в частност няма как да се правят на изненадани за намалените "по план" приходи от акциз. Второ, пазарът (легалният) в страната наистина се е свил, и трето - най-вероятно това е станало поради контрабанден натиск. Може би това е поредното доказателство, че когато на една власт не й върви и парите не стигат, първото нещо, което прави, е да отвори кранчетата на контрабандата, за да има "алтернативен" източник на финансиране.


А общият извод, който може да се направи, е, че рафинерията навреме е уведомила финансовото министерство за ремонта, предложила е план за наваксване на закъснението в темпа на приходите, който очевидно е бил известен на бюджетарите, преди да подпишат Закона за държавния бюджет за 2014 година.


Иначе студената официална статистика казва следните респектиращи неща. Групата компании "Лукойл"произвежда около 9% от брутния вътрешен продукт на България, т.е. почти всеки десети лев, произведен през годината, идва от Бургас. Нещо още по-интересно - компанията внася около 25% от общите данъчни постъпления в бюджета на страната. Това значи, че всеки четвърти лев на хазната мирише на нефт. Годишният оборот е над 3 млрд. долара, а реализацията на нефтопродукти в България е в размер на около 2.5 млн. т годишно. На вътрешния пазар се продава около 30% от продукцията, а над 60% се изнасят за страни извън ЕС. Гигант, добър за заиграване с него, но не и за подценяване.


Затова тазгодишните задявки с нефтения гигант не са прецедент. В края на март 2011 г. тогавашният премиер Бойко Борисов след нощ, преминала в игра на карти с Вальо Златев, се изцепи мощно: "Ако "Лукойл" спре за ремонт, какво правим с бюджета?" И добави, че ако през лятото рафинерията излезе за четири месеца в планов ремонт, на което има право по закон, това ще намали приходите в бюджета с 2 млрд. лв. и финансовият министър няма да може да изпълни плановете си.


Казусът обаче не се заплете тогава, а сега. При почти пълна липса на информация ето какъв е коментарът на макроикономиста: "Когато "Нефтохим" спре за неколкомесечен ремонт, бюджетът на държавата ще се издъни. На пръв поглед това изглежда вярно - наистина "Лукойл" внася значителни суми акцизи и ДДС всяка година. Това обаче е само на пръв поглед. Всъщност с акциз и ДДС се облагат горивата, които се реализират на вътрешния пазар - независимо дали са произведени от "Лукойл", или са внесени от чуждестранни рафинерии. Ако "Лукойл" затвори, ще има повече внос. Тоест приходите от акцизи и ДДС от "Лукойл" ще намалеят, но приходите от акцизи и ДДС от вносителите на горива ще се увеличат. Нетният ефект ще е нулев. Тъй като в крайна сметка с акциз и ДДС се облага крайното потребление на горива, няма никакво значение кой е производител или вносител на тези горива. Единственото, което има значение, е размерът на крайното потребление. Така че "Лукойл" може да затвори за два-три месеца за ремонт и това няма да има абсолютно никакъв негативен ефект върху бюджета. Нито един бюджетен приход няма да намалее."


Да, уважаеми г-н Ангелов, така е. Но ако един огромен, сигурен, добре регулиран и прозрачен източник на приходи за бюджета частично излезе от пазара и на негово място дойдат множество незнайни контрабандни играчи, които да "помогнат" да се задоволи търсенето, но без да платят за това приходите от ДДС и акцизи, ще се продънят. А дали пък тези, които въртяха кадровия кадрил в митниците, не целяха именно това?

Facebook logo
Бъдете с нас и във