Банкеръ Daily

Скрити данъци

Лоша видимост за шофьорите

Нови скъпи лепенки замрежват предното стъкло

S 250 08b77d65 f965 4adc bbdf d647344af087
S 250 1d44f549 3421 4fda 9b9d 2d0c08acec34

Държавата, в която електронното правителство е неосъществима мечта, прави необходимото, за да трупа „аналогови” пари. След като застраховката „Гражданска отговорност” подскочи заради нова лепенка, от 12 юли това стана и със стикера за Годишен технически преглед. При него ръстът в цената е около 50 процента.

Шофьорите се опитват да отгатнат мерките на властта, но тя ги обрича на лоша пътна видимост и финансова непредсказуемост.

Пред цялата тази скрита данъчна вакханалия стоят възможностите на системата за следене на наличието на винетки и полицейските лаптопи. В съчетание тези технически системи могат да проследят абсолютно всичко за шофьора и колата. Без стикери и хартия!

Зад ограбването на хората обаче стоят интересите на вземащите тези решения и на един монополист в печатането на стикерите, чийто основен бизнес са те.

Холограмният стикер с чип, който дели автомобилите на 5 екологични категории, е в сила от 12 юли. Проверка на „БАНКЕРЪ” установи, че с "новата услуга" цената на прегледа е скочила с 20 лева от 40 на 55 – 60 лева, а не само с 3.30 лв., както убеждаваха от автомобилната администрация - бившата ДАИ.

 

Малко преди въвеждането на новата безсмислица шефът на КПКОНПИ  Сотир Цацаров призова служебния министър на транспорта незабавно да спре въвеждането на новия екостикер. 

Експертите от "Антикорупция" посочиха, че не са против въвеждане на екокатегории, но препоръчаха да се използват вече съществуващите системи за проверки по регистрационния номер. Екостикерът е безсмислен, защото до същата информация има достъп всеки пътен полицай чрез таблета си, както и всяка камера, включително и от общинското улично наблюдение.

В отговора си до КПКОНПИ служебният министър Георги Тодоров обвини комисията, че не е обсъдила цялата налична информация за въвеждането на екостикерите и затова са стигнали до мотиви, с които обосновават едно неправилно решение. Той подчерта, че

държавата няма да харчи пари.

За хората нищо не се коментира.

Шефът на автомобилната администрация Бойко Рановски пък обясни, че екостикерът - с чип и с антена, излъчваща сигнал, е много необходим, защото из градовете колите се движат плътно и камерите не можели да снимат номерата на всички.

Цената на единична бройка от 6.80 лв. без ДДС е посочена от производителя – фирма “Демакс” АД, на базата на годишен тираж от 1 500 000 стикера. Слаганите и в момента на ГТП холограмни лепенки е 3.50 лв. без ДДС, тоест – увеличението е с 3.30 лв.

От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) уточняват, че пунктовете за годишен технически преглед

няма да плащат нищо по оборудването с компютри,

принтери, четящи и записващи устройства за чиповете, тъй като те са част от договора с “Демакс” АД.

Дружеството, сочено като семейна фирма на депутата от БСП Петър Кънев е било единствен кандидат, явил се на обявената обществена поръчка за отпечатване на документи за ГТП. Процедурата е приключила на 30 април м. г. като договорът е за близо 6 млн. лв. без ДДС. Любопитен факт е, че промените в Наредба Н-32 на транспортното министерство, с които се въвежда екостикера с чип, са публикувани в “Държавен вестник” на 11 септември 2020 г., повече от 4 месеца след договора с “Демакс”.

От бившата ДАИ коментираха, че не е необходим анекс към сегашния им договор с “Демакс”, въпреки че след 12 юли т. г. очевидно плащанията по него би трябвало да са станали по-големи. Друг необясним факт е, че отпечатването на 1.5 млн. екостикера ще струва на производителя над 12  млн. лв. без ДДС – над два пъти повече от цялата обществена поръчка.

„БАНКЕРЪ” години наред

води битка и срещу стикера за задължителната застраховки

„Гражданска отговорност”. Камерите на „Пътна полиция” и лаптопите на катаджиите по регистрационната табела на колата могат за секунди да проверят дали има застраховка „Гражданска отговорност” или не. Зеленият квадратен стикер обаче продължава да се мъдри на предното стъкло на колите, а печатницата, която го изработва е същата – „Демакс” АД.

Как се случват нещата?

„Въз основа на проведени разговори с  печатница „Демакс” АД  Ви уведомяваме, че на 22.07.2020 г. е сключен анекс към Договора за изработка на стикери и контролни талони.” 

Това изненадващо съобщение получиха българските застрахователи от Гаранционния фонд.  От него става ясно, че от първи септември м.г. стикерът, който показва наличието на задължителната застраховка „Гражданска отговорност” ще поевтинее от 1.39 лв. на 1.19 лева. „Грандиозната” крачка към облекчаване на шофьорите от 20 ст. силно изненада бранша, който от години очаква стикерът да бъде премахнат.

В съобщението се казва още, че печатницата е поела ангажимента да предложи нова визия на стикера и талона. Нещо повече - полицата поскъпна и то не с жълти стотинки.

„Това е пълна подигравка с нашите настоятелни искания, това е гавра със здравия разум”, коментираха застрахователи.

Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) изпрати още през 2019 г. писмо до Комисията за финансов надзор (КФН ) с предложение лепенката да отпадне. И МВР има същата позиция. Но

някой в държавата пречи да се вземе правилното решение

и шофьорите продължават да плащат всяка година за ненужните лепенки, а сумата се измерва в милиони левове.

От години полиците по "Гражданска отговорност" се издават чрез ЕИСОУКР - Единната информационна система за оценка, управление и контрол на риска, до която КАТ, КФН и всички застрахователи имат достъп в реално време. Там се регистрира всеки нов договор за застраховка на МПС в момента на сключването му. Всеки обикновен гражданин може да провери онлайн наличието или липсата на застраховка, като попълни регистрационния номер на автомобила. И въпреки това лепенките по стъклата все още са задължителни. Системата ЕИСОУКР обаче се управлява от Гаранционния фонд (ГФ), а управляващите го не подкрепят премахването на стикерите.

Защо България не прави това, което се прави във всички развити страни - отказ от хартиена бюрокрация и предоставяне на застрахователните услуги изцяло по електронен път? В случая интересите на застрахователите и потребителите съвпадат -

застрахователите искат лепенките да отпаднат

като излишна формалност, а потребителите искат да не плащат по 1.40 лева за стикер (сумата става 5.60 лв., ако годишната застраховка се плаща на 4 вноски).

Всяка година за тази отживелица автомобилистите дават едни излишни 10-12 млн. лева.

Пари, които друг прибира...

И с просто око се вижда, че когато някой „без да иска” клъцне от бизнеса на печатницата, веднага след това следва корекция. По една и съща причинно-следствена връзка: всеки протест срещу стикерите за „Гражданска” веднага води до лифтинг на лепенките; а при натиск за отпадането на хартиените винетки веднага следват нови стикери за технически преглед.

Facebook logo
Бъдете с нас и във