Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Лизингът на автомобил - 5 пъти по-евтин от "целевия" заем

S 250 693b9fcf 63b0 45d2 8cd4 5e43648bacf8
S 250 a698c57a 3595 4474 acf3 c9b92abde991

Шокиращо: нова кола на лизинг може да излезе от 5 до 7  пъти по-евтино, отколкото ако   си я купи човек с потребителски кредит.

„Появиха се лихви по автолизинг  под 1 процент. Става дума за частично субсидирани от производителите лихви“. Това каза   ексклузивно за „Банкеръ“ Борислав Тодоров, съпредседател на Българската асоциация за лизинг.

От  проверка, която направи редакцията се установи, че средната цена на потребителските кредити за покупка на кола, теглени от банки е не по-ниска от 7-8 процента. Така субсидираният лизинг е около 7 пъти по-евтин от потребителския кредит.

На конкурентна цена предлага този вид заеми "УниКредит Булбанк" - 6.9 на сто. Кредитът се отпуска за срок от 10 години, а потребителят може да го ползва както намери за добре - да плати колата изцяло или да договори разсрочено плащане с фиксирани месечни вноски.

От "Банка ДСК" съобщиха за вестника, че официалната им лихва по потребителските кредити, включително и такива, които да се използват за купуване на кола, е малко над 13 процента. Ако заплатата на кандидата обаче е висока и той приеме тя да му  се изплаща през "Банка ДСК", както и ако се изпълнят редица други условия на банката, процентът по заема може да падне до 4.8 на сто.

Политиката на "Райфайзенбанк България" в такива сделки  е подобна. Ако физическото лице - кредитоискател има фирма, чиято сметка   е в банката, а  едновременно с това има и лична сметка в нея, лихвата пада до 4.9 процента.

Тези примери показват, че най-ниската лихва по автолизингова схема е поне 5 пъти по-малка  дори от минималните лихвени проценти по банковите кредити за закупуване на кола.

Според Борислав Тодоров, реверансите към лизингополучателите (става дума за лихви около и под 1%) се правели предимно за произведени в Германия автомобили. Местните предприемачи били толкова силно притеснени от миналогодишния спад, продължил цели три тримесечия, че последвалия лек възход през четвъртото тримесечие не успял да разсее страховете им от задаваща се рецесия. Затова те поемали до 50% от пазарните лихви по лизингите, които за България в момента са между 2.6 и 3 процента.

Имало дори прецеденти - на земеделски изложения у нас фирми започнали да предлагат машини на лизинг при нулеви лихви. Въпреки че стандартната пазарна лихва за земеделска техника била между 1.9 и 2.3 на сто.

И така: за покупката на нов автомобил има два основни финансови инструмента - лизинг и потребителски заем. Но сравнението между тях далеч не се изчерпва само със съпоставката на процентите, които оскъпяват цената му.

С потребителски кредит може да се купи кола на старо, която да се изплаща според срока на кредита - до 10 години. Докато лизингът - с неговия максимален срок от 60 месеца (5 години) - е предназначен за нови возила. За покупка на почти нови МПС-та (на 20 000-50 000 километра) се предлагат 3-годишни лизингови схеми.

Друга разлика е, че при автомобилните лизинги има задължителна първоначална вноска, чийто размер е от една до шест месечни вноски. При кредита подобно "самоучастие" не е необходимо.

По отношение на собствеността - при лизинга, докато не бъдат изплатени всички вноски, автомобилът остава собственост на лизинговата компания. Така тя е сигурна, че автомобилът няма да бъде продаден преждевременно. И още - ако клиентът изпадне в затруднение и не може да обслужва лизинга, компанията прекратява договора и си взима возилото обратно. 

При кредита, длъжникът става собственик на автомобила веднага и започва да изплаща вноските си към банката. Така, ако изпадне в затруднение, може да го продаде и да си купи нещо по-евтино. Или пък да измисли друго решение, което няма да му отнеме автомобила.

Разлика има и в начина на изплащане. При кредита, месечните вноски са еднакви за целия период на договора. При лизингите е малко по-различно. Има две по-големи вноски -  първата (авансовото плащане) и последната (остатъчната стойност). През останалия период на договора, вноските са еднакви.

В крайна сметка, ако човек има заделени средства и сигурен доход, лизингът е с по-ниска сума, по-малък срок за изплащане и често предлага гаранционен сервиз за автомобила. Минус е, че често процедурата по договора е доста по-тромава, докато потребителски кредит може да се изтегли и за часове. А както много добре знаем, често факторът "време" определя сключването на изгодна сделка. 

 

 


"Самоучастието" в числа


Вземанията по договори за финансов лизинг на леки автомобили са 1.588 млрд. лв. в края на септември 2019 г., показват последните данни на БНБ. Те нарастват с 13.3% (186.7 млн. лв.) на годишна база и с 4.4% (66.8 млн. лева) в сравнение с края на второто тримесечие на 2019 година. Относителният им дял се увеличава от 37.6% в края на септември 2018 г. до 39.1% в края на същия месец на 2019 година.

Лизингите в сектор "Домакинства" възлизат на 648.7 млн. лева. Размерът им нараства с 28.6% (144.4 млн. лв.) спрямо края на септември 2018 г., а в сравнение с края на юни 2019 г. - с 13.5% (76.9 млн. лв.). Относителният дял на вземанията от семействата в общия размер на вземанията по финансов лизинг нараства от 13.5% - в края на септември 2018 г., до 16% - в края на септември 2019 година.

В края на третото тримесечие на 2019 г., вземанията по договори за финансов лизинг в сектор "Товарни и лекотоварни автомобили" са 1.349 млрд. лв., като се увеличават с 11.2% (136.1 млн. лв.) спрямо края на септември 2018 г. и намаляват с 1.3% (17.2 млн. лв.) в сравнение с края на юни 2019 година. Относителният им дял в общия размер на вземанията по финансов лизинг се повишава от 32.5% в края на септември 2018 г. до 33.2% в края на същия месец на 2019 година.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във