Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Лизинговата лихва падна до 3 на сто

Лизинговането ускорява следкризисния си растеж. Търсенето на тези сделки с разсрочено във времето плащане се засилва и дружествата от този бранш предлагат все по-привлекателни лихви. "При по-големи сделки лихвата по лизинга вече пада до 3 и малко под 3 процента. Иначе нормалният процент за такова придобиване за лека кола, за камион или за строителна техника е между 3.5 и 4 процента."

Това каза специално за „БАНКЕРЪ“ Борислав Тодоров, съпредседател на Българската лизингова асоциация. Той е убеден, че подобни ниски проценти, "изстискани" от конкуренцията, застрашават финансовата стабилност на компаниите, които ги предлагат.

Предупреждението му е съвсем сериозно, но развитието на пазара го подминава с безразличие.

Помолихме го да направи паралел между лизинг и банков кредит за покупка на кола. Според последните пазарни данни кредитите за потребление струват около 9%, а като добавим и таксите по тях, разходът надхвърля 10% на година, каза той. Така погледнато, разходите по покупката на кола с примерна стойност от 30 000 лв., която се изплаща за пет години, ще са с поне 5000 лв. по-малко при лизинг, отколкото ако се финансира с кредит.

Друг плюс е, че лизингът е особено подходящ, в случай че купувачът планира пак да кара нова кола след около пет години. Тогава ще върне сегашната, дори и без да я е изплатил, и ще може да получи за нея стойност, по-голяма от тази, която му остава за изплащане (освен ако е бил изключително немарлив и колата се е обезценила много по-бързо). Практиката показва, че една петгодишна кола е загубила между 50 и 60% от стойността си в края на петата година от ползването й. Ще рече, че ако се договорите за остатъчна стойност от 20%, вие би трябвало да имате около 10-15% печалба от връщането й в зависимост от договорката с дилъра. Тази разлика може да послужи като вноска за нов модел - т.нар buy-back. По-високата остатъчна стойност също така позволява клиентът да намали месечната си вноска, обясни Тодоров.

Като цяло вземанията на лизинговите дружества в България според последните данни на БНБ към края на март 2017 г. са общо 3.3 млрд. лв. при 3.1 млрд. лв. в края на март 2016 година. През първото тримесечие на 2017 г. те нарастват с 6.8% (212.6 млн. лв.) на годишна база, а спрямо края на декември 2016 г. - с 0.6% (20.8 млн. лв.), сочат актуалните данни на БНБ.

„Следкризисният подем на пазара продължава с неотклонни темпове. Вече имаме 21 месеца на непрекъснат растеж“, коментира Тодоров. Негов двигател били договорите за леки коли, за камиони и специализирани транспортни средства. Той обаче се притеснява, че в някои аспекти растежът ще се забави. "Говоря ви специално за едрогабаритната техника - камиони, строителни машини, специализирана техника. Простата причина за това е липсата на шофьори", каза Тодоров. Професионалистите при всеки възможен случай бягали на Запад за доста по-добри заплати. Потенциалните кадри, които оставали в България, си поставяли по-лесни за постигане цели и шофьорската професия не ги привличала особено.

Затова и най-сериозен е ръстът в сумите по лизинговите договори при гражданите. В края на първото тримесечие на 2017 г. лизинговите вземания от домакинствата възлизат на 292 млн. лева. Размерът им се увеличава с 31.3% (6.7 млн. лв.) спрямо края на март 2016 година. Този ръст от почти една трета, и то само за година, показва, че едно с години потискано потребление по време на кризата и една-две години след нея сега избухва. Хората и особено бизнесмените усещат, че икономиката макар не много бързо, но трайно расте. Това ги успокоява и заедно с бизнес плановете си започват да чертаят и планове за подобряване на живота в личен план. От Нова година до края на март обемът на лизинговите сделки за граждани е нараснал с 6.8% (18.7 млн. лв.).

Тук не бива да се подминава и едно друга причина за подобен скок в този сегмент. След като от средата на миналата година заработиха промените в данък "Уикенд", закупуването на коли за лични цели под формата на фирмени - за да се пести ДДС, рязко намаляха. Държавата направи така, че за да докажеш какъв процент от времето колата се използва за фирмени нужди, изисква огромно количество хартия - например пътни листове за всяко качване и слизане от колата, а разходите за счетоводна обработка също скочиха. По тази причина почти всички хора, които са собственици на фирми, регистрирани по ДДС, вече купуват нови коли като физически лица, а не на името на фирмите си.

 

 

Борислав Тодоров:

Колата на кредит е два пъти по-скъпа

Г-н Тодоров, ако предположим, че мога да си договоря нова кола на лизинг при 3% лихва, колко най-евтино би ми струвало да я взема с банков кредит?

- През банка ще трябва да я вземете с потребителски кредит. Лихвата там едва ли може да падне под 5-6 на сто.

Защо има почти двойна разлика в процентите?

- Различна е философията на финансирането. При нас колата си е наша собственост до изплащането и на последната вноска. В този смисъл обезпечението ни е в кърпа вързано. При банките то се реализира като особен залог на вещта.

Нека за по-голяма прецизност да говорим за Годишен процент на разходите. Как изглежда сравнението тогава“?

- При 3-3.5% лихва ГПР при нас е някъде към 2.8-2.9 на сто. Сами се сещате каква е причината за тази на пръв поглед алогичност. Това е самоучастието при финансирането. Знаете, че повечето дилъри на нови коли искат поне 10% участие на клиента.

Горното ГПР обаче е изчислено без застраховката "Каско". Ако включим тази важна застраховка в ГПР, той може да скочи до 10 на сто годишно. (Все пак "Каско" се плаща всяка година и застрахователната премия по тази полица не е под 4-5% годишно.) Докато при банките "Каско" е въпрос на личен избор на клиента. Ако се плаща, отново изпъква предимството на лизинговите схеми.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във