Банкеръ Weekly

Финансов дневник

КФН смята цената на живота

До края на годината ще има наредба за нематериалните щети при катастрофа

Комисията за финансов надзор има амбицията до края на годината да приеме наредба за оценяване и изплащане на неимуществените щети при катастрофи. Това е изискване на Кодекса за застраховането. Става дума за това колко да плаща застрахователят по "Гражданска отговорност" при трайна загуба на работоспособност или летален край вследствие на инцидент на пътя.

 

Страните членки на Евросъюза работят по две „матрици”, за да правят изчисленията. В едни от тях, като германската например, всичко е строго метрифицирано като основните показатели са „години в брак", „брой деца”, „възраст на децата” и основното – доход на починалия. При тази схема чрез формула се стига до размер на обезщетението, да го кажем автоматично, дори и без да се стига до съд.

В други държави се работи с по-широки и разтегливи параметри и там решението на съда е съдбоносно.

Според консултанти, които разработват българската уредба на тези казуси, ние правим нещо средно. Това е така защото, въпреки че германската система е най-чиста и ясна, ниските доходи и още повече възнагражденията под масата, я правят нереалистична за България.

Към момента съдебната практика показва, че при смърт  на пътя най-близките на жертвата могат да получат до 100 хил. лева. Всичко е единствено в ръцете на съда. Затова хищни адвокати обикалят гробищата и предлагат на опечалените защита.

Според авторите на проектонаредбата

големият проблем

не е, че понякога се стига до съвкупни обезщетения от над половин милион лева, а в това, че всъщност се плаща за „сълзи”, а не според някаква, макар и елементарна, икономическа логика.

Съболезнования на близките, но „претърпените мъки и страдания” , както е терминът сега, няма как да оценяват обективно загубата на любимия човек. Тази порочна практика ще бъде спряна и парите заради мъка ще бъдат орязани, за да може семейството на загиналия да има реална финансова подкрепа за живота си без него.

При изготвянето на проектонаредбата КФН работи в тясно сътрудничество със застрахователния бранш, като на по-късен етап ще се включат и представители на социалното министерство и на съдебната система.

Според данни на Комисията за финансов надзор

целият пазар губи

от застраховка "Гражданска отговорност".

Досега застрахователите успяваха да компенсират загубите с другите продукти, които предлагат. Оттук нататък обаче ситуацията ще бъде различна и при новите обезщетения, които се очаква да се плащат, разчетите показват едно много сериозно увеличение на плащанията.

Не така мисли обаче Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадали при катастрофи. Според него, ако се вземат данните на КФН, "Гражданската отговорност" е свързана със загуби при инцидентите с  автобуси и тирове, които пътуват в чужбина. Тя не е губеща за леките коли, които пътуват в България", смята  той.

"Когато имаме европейска директива, която казва, че лимитът е 10.4 млн. лв. за една катастрофа, не може нашият законодател да си измисля някакви числа - 5000 или 20 000, и да слага

ценоразпис на човешкия живот",

коментира той.

"За съжаление, когато не е ясно до каква степен могат да растат ограниченията, това се отразява на резервите, които трябва да  заделят застрахователите, и съответно рефлектира върху цената на "Гражданската отговорност". Цената все пак трябва да има някакъв социален елемент, за да могат  да си я позволят всички български граждани, които имат автомобили, а те са над 3 милиона. Затова тази цена е добре  да не расте безкрайно и това е ролята на лимитите”, поясниха от Асоциацията на българските застрахователи. Ако няма лимити, конюнктурата  ще доведе до по-висока цена на "Гражданската отговорност".

Когато се обсъждаха въпросните лимити, бе широко коментирано, че няма логика от смъртта да се облажи цялата рода - според това кой колко е бил близък на починалия? Може би и според това кой колко сълзи е пролял - измерено като дъждовете - в сантиметри на квадратен метър ?! От АБЗ дадоха пример за обезщетение, което е поискал  доведеният  дядо на загиналия.

Обичайно - на повечето места в Европа,  това е едно символично обезщетение от порядъка на 1500 до 30 000 евро в различните страни. А акцентът  се поставя върху

компенсиране на икономическите последствия от ПТП  

-  например влошеното финансово състояние заради  загубата на член на домакинството - загуба на доход, издръжка на малолетни деца, медицински разходи, разходи за преустройство на жилищно пространство и т.н.

 


Малко за „сълзи”, много за загубен доход


Крайно време е да спрем или да ограничим до минимум плащането за "сълзи“, твърди Антоанета Димоларова, която е управляващ съдружник в адвокатско дружество "Антоанета Димоларова, Розалина Градинарова и съдружници" с дългогодишна практика в областта на застрахователното право. Участвала е активно в процеса по изготвянето и приемането на Кодекса за застраховането, както и при всички съществени последващи негови изменения. Тя е дългогодишен адвокат на Асоциацията на българските застрахователи, Национално бюро на българските автомобилни застрахователи, Български застрахователен ядрен пул, както и на застрахователни компании и брокери.

"Няколко са държавите в Европа, които плащат обезщетения за мъка по загинал роднина при катастрофа и България е една от тях с подобен либерален режим. Трябва да се промени законодателството и да се равняваме по останалите държави в Евросъюза.

Трябва да се плаща за това, че едно лице, което е издържало семейството си  не е между живите. Ако лицето е имало милиони, може да се плащат и милиони за загуба на доход от страна на най-близките му. Но не може да се оцени колко е голяма мъката - дали тя струва 5 лв., 500 хил.  или 1 млн. лева. И затова е неморално да има такова  плащане.

Целта в цивилизования свят е да се плати изгубеният доход в семейството, а не мъката - тя няма как да се осчетоводи и да се плати. Моето предложение е да се плаща изключително ниска компенсация за "сълзи" при смърт. Например във Великобритания тази сума е 10 хил. паунда за цялото семейство - заради мъката по загубения член. Аз имам дела в Англия и съм го видяла от първо лице. Имам случай там, когато загина мъж при катастрофа. Семейството му получи 10 хил. паунда за морални болки и страдания, но тъй като беше доказано, че той е издържал семейството и жена му не е работила, бе присъдена и огромна сума за изгубен доход. За база бяха  взети  доходите на мъжа за пет години  назад и платените данъци и така бе  изчислено  каква е била издръжката на семейството. Оттам нататък се изчисли годишната сума за издръжка на семейството, като на децата се плаща до навършване на пълнолетие.  Става дума за 200 хил. паунда годишно.

Целта е да се изготви методика за изчисляване на изгубения доход и на негова база да се определи обезщетение, а щета "сълзи" да се лимитира на ниско ниво или въобще да изчезне.

Facebook logo
Бъдете с нас и във