Банкеръ Weekly

Финансов дневник

КФН интубира стикера за „Гражданска”

Поне още година ще плащаме 10 млн. лв. за ненужната лепенка

S 250 3587c7e3 4563 4fa1 8da4 eb7c0c24d726
S 250 08b77d65 f965 4adc bbdf d647344af087

Тъкмо когато смъртта на   стикера за „Гражданска отговорност”, който гордо проблясва на предното стъкло на автомобила (някои коментатори даже го определиха като срамен), изглеждаше предизвестена, лепенката възкръсна. Надзорната институция  интубира успешно този  анахронизъм и дори му даде  още поне година и половина живот.

Комисията за финансов надзор  "сложи прът в колелото на прогреса" като йезуитски отклони искането на Асоциацията на българските застрахователи да се премахне хартиения стикер, обозначаващ наличието на застраховка "Гражданска отговорност".  Въпреки категоричното безсмислие на лепенката КФН реши да покаже активност  като заяви, че тепърва ще прави "задълбочен анализ" как отмяната на стикера ще се отрази на потребителите  на застрахователни услуги. Но не можело  анализът  да се направи сега. Трябвало да стане в нормална и стабилна икономическа обстановка, което значи - когато  отпадане кризисната ситуация, създадена от  пандемията от COVID-19". Така промяната, ако нуждата от нея се докажела, можела да стане най-рано през 2022 г. Дотогава, въпреки е-напъните на цялото ни общество, найлончето ще краси редните стъкла на колите ни все така срещу заплащане.

Застрахователите настояват за отпадането на този анахронизъм заради интересите на клиентите си, които плащат годишно по около 10 млн. лева за стикера( за което писахме неколкократно). Още миналата година Aсоциацията на българските застрахователи (АБЗ) предложи хартиеният знак за платена "Гражданска отговорност" да отпадне, защото вече всичко, което е свързано с тази застраховка, се прави онлайн - включително издаването на полиците и контролът. 

На 18 март тази годишна АБЗ официално предложи на КФН да отпадне  употребата на стикера за застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите. Мотивите са няколко.

На първо място - липса на необходимост от стикера с оглед  на вече съществуващите възможности за удостоверяване и контрол по електронен път за наличието на валидна застраховка . Застраховките ГО се издават единствено и само чрез Единната информационна система за оценка, управление и контрол на риска (ЕИСОУКР), респ. от информационните системи на Застрахователните компании, които са във връзка с нея. Това позволява всяка сключена полица да се отчита в реално време в Информационния център към Гаранционния фонд (ГФ), а контролът се извършва по електронен път.  

Вторият  мотив, посочен  от АБЗ е  икономията на значителни средства/ресурси, които натоварват цената на застраховката..

Отпадането на стикера би довело до пряка икономия за клиентите от стойността на самите стикери. В момента в премията по всяка застраховка е калкулирана и цената на стикерите с единична стойност 1.40 лева за брой, но  при разсрочено плащане на 4 вноски сумата нараства до 5.60 лв. Общата икономия от отпадането на стикера, свързана единствено с изработването  му, се  изчислява на около 10 440 000 лв. Отпадането на стикера би довело също до икономия на значителният административен и финансов ресурс, който застрахователната индустрия ангажира за получаването, обработването, администрирането и отчитането на стикерите.

Друг мотив, на който застрахователите много държат, е улесняването на сключването на застраховката онлайн и от разстояние и на безналичните плащания на премии/вноски по полицата.

Настоящата ситуация, свързана с извънредното положение, причинено от пандемията от COVID-19, категорично демонстрира смисъла и необходимостта от пълноценно дигитализиране на процеса по сключване на застраховката, казват още от АБЗ.

КФН отговаря на тези аргументи със свое съображение - че  ще изчакат пандемията да премине и тогава на трезва глава ще мислят какво да правят.

Единствено основание за отказа КФН може да има в това, да се разгледа възможността за извършването на проверка за валидна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите чрез системата „БГ тол“, поддържана от Агенция „Пътна инфраструктура“. Може да се направи така, че камерите на тол-системата трябва да следят по номера на пътнотранспортното средство не само за наличието на винетки, но и за платена  „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. От отговора на КФН става ясно, че противно на уверенията на пътната агенция, че камерите - очите на тол системата, ще виждат всичко, свързано с трафика, тепърва ще се търсят технически възможности "очите" да "виждат"  и дали засеченият автомобил освен платена пътна такса има и валидна застраховка.

Това изглежда като тупкане на топката...

 

 

 


Користни интереси?


 

Всички разумни доводи за отпадането на стикера са ясни.

В становище по готвените промени в Закона за движение по пътищата, които предвиждат отпадане на хартиения талон, издаван заедно с книжката,  за отпадане на стикера се обявиха и експертите  от Института за пътна безопасност.

Срещу отпадането на стикерите за момента са застрахователните брокери. Според председателя на тяхната браншова организация Костадин Пеев в противен случая биха се появили много интернет страници, предлагащи издаване на полици, но  контролът върху тях ще е труден.

"Представете си, ако дори един нелегален уеб портал се появи. Стикерът и картончето, което се издава към застрахователните полици, са една допълнителна гаранция, че всяка полица, издадена от брокер, агент или застраховател, е нормална и с нея няма да има проблеми при бъдещото й използване", посочва той

 


Защо все още е в сила законовото изискване за стикера?


Защото открито обслужва частни лобистки интереси на фирми и организации. Те определено  да получат постъпленията  от цената на самия стикер, вместо директния достъп на гражданите до тази услуга.

Всеки може да влезе в базата данни на Гаранционния фонд на адрес http://eisoukr.guaranteefund.org и да въведе регистрационния номер или номера на рамата на автомобила, за да се разбере има ли валидна полица "Гражданска отговорност".

Това могат да правят и от „Пътна полиция” с най-обикновените таблети, с които са „въоръжени”.

...И това е така от 2015 година...

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във