Банкеръ Daily

Финансов дневник

КФН чака края на пандемията, за да въведе най-после "бонус-малус"

Комисията за финансов надзор ще изкача отмяна на обявената в страната извънредна епидемична обстановка, за да въведе системата "бонус-малус". Това е записано в програмата за нормативната дейност на КФН за периода 1 януари – 30 юни 2022 година.

Във въпросната програма срещу нормативен акт "Наредба за система „бонус-малус“ по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите" не е записана дата на заседанието на КФН, на която ще бъде приета, а e посочено, че това ще се случи "след отмяна на обявената в страната извънредна епидемична обстановка". Приемането на наредбата следва да се извърши от заместник-председателят на регулатора, ръководещ управление „Застрахователен надзор”, съвместно с министъра на вътрешните работи Бойко Рашков и министъра на транспорта Николай Събев.

Въвеждането на системата "бонус-малус" се проваля на няколко пъти, а обсъжданията й текат от десетилетие. Първоначалната идея бе тя да влезе в сила през 2018 г., след това през ноември 2019-а бе взето решение да се отложи за 1 март 2020 година. Сега се стига до ситуация, при която се очаква системата да влезе в сила практически след края на пандемията. 

През октомври пред "Банкеръ" заместник-председателят на КФН, ръководещ управление “Застрахователен надзор”, Владимир Савов заяви, че в КФН имат пълна готовност с проекта за „Бонус-малус” системата, който отлежава вече почти година в транспортното министерство. По него думата ще има и Министерството на вътрешните работи, но това ще стане, когато дейността му се закрепи от устойчив парламент. Hapeдбaтa за "Бoнyc-мaлyc"  cъбpa дocтa нeгaтивни ĸoмeнтapи, cлeд ĸoeтo имaшe cepиoзнa paбoтa пo пpepaбoтĸaтa й, ĸaзa Савов. Πo дyмитe мy ocнoвнитe нeгaтивни ĸoмeнтapи бяxa cвъpзaни c пpexвъpлянeтo нa aвтoмoбилa пpи пpoдaжбa c нaтpyпaния "мaлyc".

Какво е "бонус-малус"

Системата "бонус-малус" има цел да стимулира добросъвестните водачи, чиято застрахователната премия по застраховка „Гражданска отговорност“ (ГОА) ще намалява и да санкционира рисковите водачи чрез заплащане на по-висока застрахователна премия, определена на база на рисковото им поведение.

Досега надзорниците представиха за обществено обсъждане две алтернативни скали за "бонус-малус". Едната предвиждаше общо 15 класа - базов неутрален клас 6, пет бонус класа и 9 малус класа. При този вариант максималната бонус отстъпка е 23% от базовата премия, а лошите шофьори могат да получат до 400% по-скъпа застраховка.

Втората скала съдържа 20 класа. Тук базовият неутрален клас е 8, бонус класовете са седем, а малус – 12. При нея максималната отстъпка може да нарасне до 25%, а в най-утежняващия малус клас отново се стига до 400% скок.

Не всяко нарушение ще води до поскъпване на застраховката, но нарушения като висока скорост, отнемане на предимство, катастрофи и др. – ще се отразяват върху цената ѝ. Най-сериозни последици ще има причиняването на тежко ПТП особено ако има настъпила смърт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във