Банкеръ Daily

Финансов дневник

Как Горанов изгуби контрол над собствения си бюджет

"Ние бяхме една от партиите, която е страдала от защита на тезата, че политическите партии трябва да имат достатъчно ресурси без да изпадат в зависимост. Не останах с впечатлението, че кандидатите на левицата страдат от липса на ресурс за финансиране на техните кампании. Не исках да обръщам дебата в политически. Заявявам от името на лидера на ГЕРБ и мой ръководител в правителството - няма да участваме в този дебат".

С тези думи преди месец финансовият министър Владислав Горанов отказа на БСП да обсъжда различен размер на държавното подпомагане за политическите формации, след като преди това  ГЕРБ силово наложи размер на финансирането от 1 лев за получен глас на парламентарни избори. 

Ситуацията обаче претърпя неочакван обрат при второто четене на Бюджет 2020. Горанов влезе в дебат не с БСП, но с коалиционните си партньори "Обединени патриоти". И в крайна сметка бе одобрен размер от 8 лв. за получен глас, колкото впрочем бе предложено именно от левицата. Така финансовият министър загуби контрола над собствения си бюджет и се оказа с "извити ръце". 

Две са до момента лансираните хипотези за този обрат. От ДПС твърдят, че става дума за договорка между ГЕРБ и БСП. Другата е хипотеза, че "Обединени патриоти" са се "запънали" за приемането на държавния бюджет. При такава ситуация обаче нормалната политическа практика е цялото правителство да хвърли оставка, а този вариант едва ли е стоял на дневен ред при вечерните разправии в Народното събрание. 

Другата интересна промяна от последните часове на гласуването на държавния бюджет е изменението на Закона за туризма. Депутатите одобриха редактирана версия на новия регламент за собствениците на имоти, които се предлагат краткосрочно под наем чрез онлайн платформи. Предложението на депутатите Менда Стоянова от ГЕРБ и Валери Симеонов от "Обединени патриоти" предвижда собствениците на тези имоти да ги предлагат само ако са категоризирани по Закона за туризма или пък са регистрирани. Първоначалната идея бе да бъдат задължително категоризирани, но след негативни реакции текстът бе облекчен.

Депутатите утвърдиха обща годишна квота за предоставяне на ваучери за храна по Закона за корпоративното подоходно облагане в размер на 350 млн. лв. По предложение на ГЕРБ първоначално заложената сума беше завишена с 30 млн. лева - от 320 на 350 млн. лева.

*Промени в данните може да настъпят заради новия размер на партийната субсидия.

Минималният размер на основната заплата за най-ниската длъжност, предвидена за заемане от държавен служител, става 610 лв. от 1 януари 2020 г. С 10 лв. се повишава се подоходният критерий за получаване на детски надбавки.

Средствата за местната власт догодина се увеличават с около 500 млн. лв., като това се дължи основно да вдигане на средствата за делегираните от държавата дейности. Догодина за тях са предвидени общо 3.65 млрд. лв. Общата изравнителна субсидия ще е 307 млн. лв., трансферът за зимно поддържане и снегопочистване – 43 млн. лв., а целевата субсидия за капиталови разходи – близо 200 млн. лв

С изменения в Закона за акцизите пък се въвежда видеонаблюдение в помещенията за производство и съхранение на етилов алкохол и тютюневи изделия и в тези, през които влиза и излиза персоналът.

Догодина държавата може да поеме нов дълг до 2.2 млрд. лв., но държавният дълг не може да надхвърли 23.1 млрд. лв.

Facebook logo
Бъдете с нас и във