Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Как Ангелкова си оскъпи турзастраховките до 20 пъти

Нина Колчакова
S 250 75296b31 adf0 4b26 b061 c67f08aef754
S 250 5b1ac45e 8bc1 4bf5 ba59 e5d453a29267

„Внимавай какво си пожелаваш, защото може и да се случи”, казва една китайска поговорка.

В края на миналата година министърката на туризма Николина Ангелкова алармира за опасно ниските застрахователни лимити на полицата „Отговорност на туроператора”.

Тя си „пожела” застрахователите да направят така, че ангажираността им да нарасне в цифрово изражение. И ето че желанието й се сбъдна – лимитите на отговорност се вдигнаха, а заедно с тях и застрахователните премии – до 20 пъти!

Сега подопечните й туроператори и турагенции се оплакват, че не могат да издържат на тези цени. Застраховката

"Отговорност на туроператора"

е задължителна, за да имат фирмите лиценз. С нея се гарантира, че ако фирмата фалира, ще бъдат покрити разходите на клиентите от изгубените почивки​.

Малко преди Коледа, Ангелкова представи данни за застраховката „Отговорност на туроператора“, според които от общо 3430 регистрирани туроператори и турагенти у нас, 1154 са с минимална застраховка от 25 000 лв. и само 18 - с над 1.4 млн. лева.

Тя илюстрира тревогите си с примера, че туроператор с 25 000 лв. покритие и пакет от 600 лв. на турист, може да удовлетвори претенциите едва на 41 човека, което е крайно недостатъчно. И обяви, че създава работна група, в която ще бъдат включени представители на финансовото министерство,  КФН, Асоциацията на българските застрахователите и т.н. Мисията на тази група е обсъждане и предлагане на варианти за законодателни промени

с цел увеличаване на минималния лимит

на задължителната застраховка.

Дотук добре. Но... само само дотук. Защото задълбочени обсъждания на въпросните варианти не бяха проведени, а  резултатът надмина очакванията на министър Ангелкова.

Заради повишения общ риск на пазара и страховете от фалит на фирмите в туристическия сектор, застрахователи вдигнаха цените на задължителните застраховки за туроператорите и туристическите агенции между 10 и 20 пъти. А някои направо прекратиха предсрочно полиците - с ясното съзнание, че без този "реквизит" туристическите оператори нямат право да работят, т.е. умират без право на протест или обжалване.

Според фирми от бранша,

масовото увеличение на премията е... над 10 пъти.

Там, където премията е била 800 лева, става 8000, а където е била над 1000 - достига до 12 000 лв., а понякога и до 20 000 лева.

От фирма за туристически услуги са изчислили, че това означава да бъде отделена средно по една заплата месечно, за да може да се покрива разходът за застраховка, което в момента е невъзможно за компанията поради липсата на интерес към пътувания. 

В отговор на сигнал към Министерството на туризма, ресорният министър Николина Ангелкова коментира, че "ведомството е запознато със ситуацията, започнала малко след обявяване на извънредното положение. За момента официална информация от прекъсване на застраховки има от един застраховател (както писахме в бр. 26 от 10 юли 2020 г.) и имаме официална информация от друг, че е увеличил своята премия..."

Какво всъщност става, попитахме отговорни лица в управата на Асоциацията на българските застрахователи.

„Тотална липса на надзор”,

така определиха те проблема с три думи.

Министерството на туризма го няма никакво като регулатор на този пазар.

Категоризацията е по неясни критерии, а изпълнението й е безконтролно, защото няма никаква прозрачност както за реалните обороти на туроператорите, така и за техните финансови резултати.

Преди коронакризата застрахователите сключваха полиците на сляпо, но

днес рисковете са прекалено много

и подобен подход вече се смята за съвършено безотговорен.

„Ако ви потърси туроператор Хикс за застраховка, вие нямате никаква информация за него: на какъв пазар работи – на вътрешен или на външен; на балкански, европейски или световен; какви обеми "завърта"... Ами, ако зад този туроператор всъщност се крият дядо, баба и внуче, чиято цел е да продадат десетина туристически пакета, да обявят фалит и с парите да посетят някой екзотичен остров?”, питат от АБЗ.

За съжаление, министър Ангелкова не е в състояние да отговори на нито един от тези въпроси. И така - поради мераците й да управлява суперминистерство (по света категоризацията се извършва не от ресорните министерства, а от браншови организации) - тя изпадна в цайтнот.

"Ангелкова е безсилна да надзирава този сектор, а от там и да даде реална информация за състоянието му в момента", казват застрахователи.

Институцията, която следи застрахователния пазар, е Комисията за финансов надзор, сигнали към нея вече са подавани от Министерството на туризма.

От КФН обаче отговарят,

че могат да държат отговорни застрахователите за всичко, но нямат никакви правомощия да се месят в един свободен пазар, на който субектите имат пълното право да ценообразуват както преценят за добре.

"Министерството на туризма следва да бъде информирано, но не е страна по застрахователните договори. Надявам се на указания на Комисията за финансов надзор в тази посока", опитва се да прехвърли вината от болната глава на здравата Ангелкова.

От Комисията за финансов надзор съобщиха, че са отговорили на запитването на Министерството на туризма. Те били обяснили, че застрахователите не могат да откажат сключването на застраховката в случай, че я предлагат. Но и тази аксиома не издържа... проверката на времето, както се казва по друг повод.

От КФН обаче са категорични, че вярват в преценката за рисковете, направена от застрахователите, и допълват, че определянето на премиите е тяхно право. Оттам обаче са поискали информация от застрахователите и са получили отговор от всички, с изключение на една компания, че те ще се съобразят с нуждите на техните клиенти по начин, който няма да накърни финансовата им стабилност.

Всеки сам решава какъв риск иска да поеме,

посочват застрахователи. И обясняват, че предлагането на скъпи застраховки всъщност е предпазна мярка.

Това са т. нар. бариерни цени, които някои от тях използват като по този начин казват, че не могат да приемат повече застраховки на пазара и това е обяснимо, защото може да имат голямо портфолио или съответно по този начин си оценяват риска.

Застрахователите алармират и за друг проблем, с който може да се сблъскат клиентите, а не туроператорите: много туристически компании сключват застраховки на минимални лимити, а после - в случай на някаква "инфекция", клиентите настояват (включително и по съдебен път), че имат право да получат обезщетенията си в пълните им размери. Нещо, което няма как се случи. Същото е и в ресторантите - не можеш да платиш за две кюфтета без гарнитура, а после да заведеш дело, че не са ти донесли мешана скара или цяло печено агне!

Отделно застрахователите обмислят и друг продукт за туроператорите - покриване на бъдещите ваучери, които в момента се предоставят на клиентите за предстоящи пътувания при провалени настоящи.

 


Дайте ни адекватна и вярна информация

"Застрахователният бизнес идентифицира като проблем несъответствието на декларираните при сключването на задължителните застраховки обороти с реалните такива. Този  проблем би следвало да се адресира от Министерство на туризма чрез създаване на  регистър на оборотите, от който да се черпи адекватна и вярна информация. От съществено значение е ясно да се дефинира дали застраховката е за финансови рискове или е отговорност", каза Нина Колчакова, главен секретар на АБЗ.



Тя коментира необходимостта да се адресират редица законови пропуски и несъвършенства в Закона за туризма, включително и във връзка с транспонирането на ДИРЕКТИВА (ЕС) 2015/2302. И отбеляза, че АБЗ и застрахователният сектор са готови за съвместна работа по доработки и прецизиране на текстовете по Закона за туризма, касаещи уредената в него задължителна застраховка.


Facebook logo
Бъдете с нас и във