Банкеръ Daily

Финансов дневник

Извънредните харчове за милиарди

Около месец и половина ни дели от започването на обсъжданията на държавния бюджет за 2020 година. Синдикатите подгряват предстоящия дебат с редовните си искания за сериозно увеличение на минималната работна заплата. Докато работодателските организации изобщо не искат базовото възнаграждение да се определя по сегашния начин, а по отрасли. На свой ред социалният министър Бисер Петков отхвърля предложенията и на едните, и на другите. Изглежда правителството ще се придържа към своята програма, която предвижда през следващата година минималното възнаграждение да се увеличи от 560 лв. на 610 лв., а през 2021-а да достигне 650 лева.

Самото управление на Бойко Борисов обаче не винаги се придържа към закона за държавния бюджет. Вярно, че това не е негов патент, но сегашната власт постига нови висини в изразходването на средства с постановление на Министерския съвет и без обсъждане в парламента. Всъщност практиката и при ГЕРБ и при някои от предшествениците им е да се харчат милиони, а в някои случаи и милиарди, през декември от образувания бюджетен излишък, поддържан чрез нереализирани разходи през останалата част от годината. 

По този начин в края на 2017-а бяха отпуснати над 1 млрд. лв. допълнително за саниране на сгради. Така сумата достигна общо 2 млрд. лева и преди дни от "Дондуков 1" отчетоха, че над 2220 сгради са санирани с пари от държавата. По Националната програма за енергийна ефективност са обновени над 1755 многофамилни жилищни блокове, строителни работи се изпълняват по още 114, а за други 142 текат подготвителни дейности. Нищо че около програмата за саниране има сериозни въпросителни, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) съобщи, че е установила картел от фирми, ангажирани с дейностите по обследване на сгради и изготвяне на енергийни и технически паспорти.

Към края на миналата година кабинетът отново посегна към бюджетния излишък - този път отделяйки 1.3 млрд. лв. за строителството на магистрала "Хемус". Сумата бе преведена на държавната фирма "Автомагистрали". Което доведе до остри политически и експертни спорове, тъй като до тогава въпросното дружеството никога не бе поемало обект от подобен мащаб. По-конкретно опонентите на властта защитаваха тезата, че аутобанът между София и Варна на практика ще се изгражда от частни фирми - подизпълнители, а средствата ще се разпределят непрозрачно. 

Така или иначе, строителният министър Петя Аврамова съобщи, че през есента ще бъдат пуснати предсрочно 10 км от трасето в участъка от пътен възел Боаза до Ябланица, където вече се полагал асфалта. Аутобанът често е тема и в изказванията на премиера. На партийно събитие на ГЕРБ в края на август във Варна той заяви, че след като види "Хемус" в обратим вид е готов да се оттегли от властта. "Хемус" за Северна България е.... дето се вика – няма да ме има след десет години, ще видите разликата", обясни Борисов и даде обещание, че от догодина ще започне работа по цялото трасе. Парите е ясно откъде ще дойдат...

Между другото, само преди няколко месеца правителството поиска от Народното събрание актуализация на държавния бюджет и я получи. Този ход бе свързан с големия разход по придобиването на осем изтребителя F-16 Block 70 от САЩ за сумата от над 2 млрд. лева. Средствата бяха преведени по американските сметки на 8 август. Актуализацията предполага увеличение на дефицита по бюджет с 1.829 млрд. лв. до 2.228 млрд. лева. На последното засега правителствено заседание самият Бойко Борисов повдигна въпроса дали си е струвало усилията. По думите му, идеята била да се вземе най-добрият самолет за българската армия, но ако знаел, че купуването им ще предизвика такава злоба, сигурно изобщо нямало да се занимава.

Любопитно е, че далеч преди приемането на бюджета за 2020 г. кабинетът вече е заявил сериозни ангажименти за харчове. Например в началото на август бе обявено, че от държавната хазна ще бъдат осигури 741 млн. лева за доизграждането на отсечката от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. С част от средствата ще се финансира и рехабилитацията на съществуващия път Е 79. 

Още близо 420 млн. лв. ще бъдат отпуснати за строителството на пътища в Северозападна България. Парите щели да дойдат от продажбата на тол такси и винетки, при все че тол таксите още не са определени и евентуално ще започнат да се събират от следващата година.

Задават се и още два големи военни разхода. Неотдавна вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов сподели очакванията си до края на 2019-а да се подпише договорът за покупката на нови патрулни кораби, а в началото на 2020-а - за нови бронирани машини. Проектът за Сухопътните войски предвижда закупуването на 150 броя бронирана бойна и специална техника за 1.464 млрд. лв. с ДДС. А покупката на патрулните кораби е оценена на 984 млн. лева.

Интересно е само дали, предусещайки негативните обществени настроения като при изтребителите, този път министър-председателят няма да се занимава с тези сделки за армията, а ще остави някой друг да си троши главата...?

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във