Банкеръ Daily

Председателят на бюджетната комисия в 46-ото Народно събрание Любомир Каримански пред "БАНКЕРЪ" - част 2

ИТН ще подкрепи актуализацията на бюджета

Българската икономика е 3.6 пъти по-енергоемка в сравнение с останалите.

Първата част от интервюто с Любомир Каримански може да прочетете ТУК

 

Г-н Каримански, вие смятате ли, че 1 януари 2024 година е денят, в който България ще влезе в еврозоната? Има такава заявка, но в тези процедури, свързани с Европа, никога нищо не е последно. Имат ли готовност нацията, икономиката и финансите за това?

- Много е важно как ще върви България в своето догонващо развитие спрямо Европа и спрямо всички онези страни, с които можем да се сравняваме. Ние виждаме, че все още сме на последно място - по много от показателите за жизнен стандарт ние сме едни от последните в Европа.

Дори устойчиво изоставаме.

- Виждаме това спрямо Румъния, която предвижда икономически ръст от 7%, а ние доста по-нисък.

Ние се радваме на три и нещо.

- Точно така. Това е притеснително именно от гледна точка на тази конвергенция, която предстои. Ако ние имаме възможност да наваксаме бързо, да стопираме всички онези течове в държавата, които съществуват в публичния сектор, или ако продължават да бъдат факт, то да не ги преориентираме в други посоки. Защото, запушвайки един сектор, през който изтичат пари в публични финанси, и в същото време отпушваме друг, това не решава проблема.

Каца без дъно.

- Именно – каца без дъно. Именно това беше и е един от моите въпроси защо в сектор „Държавно управление“, където са много от предприятията в държавата, имаме нарастване на разходите спрямо БВП - от 5.6% на 5.8% от БВП. Кое налага това - при условие, че в последните два месеца и половина - близо три вече, служебното правителство успя да разкрие доста корупционни схеми, с което би трябвало да запуши изтичането на публичните средства. Но няма чувствителност към намаляване на тези разходи спрямо БВП.

Не е ли кратък периодът, в който работи служебното правителство?

- Кратък е, безспорно. Аз винаги съм го казвал, че за толкова кратък период трудно може да се направи оценка.

И Петков, и Василев, които са икономическо-финансовите остриета на кабинета, казаха същото – не можем да направим нищо, преди да запушим дупките.

- Съгласен съм.

Обаче от ИТН намирате критики към техните действия. В какво се състои тази критика, защото хората очакваха вие да сте в тясно сътрудничество с хората от служебния кабинет, за да се гони една достатъчно ясна цел – целият този модел да бъде демонтиран.

- Разбирам. До този момент мога да кажа, че много добре работим с Министерството на финансите по актуализацията на бюджета. Нямаме сериозни разминавания, но, естествено, имаме изисквания за детайли по аналитичните сметки – или така наречените аналитични пера, които би трябвало да са ни по-ясни и които би трябвало да хвърлят една по-голяма яснота около това как и по какъв начин ще се изразходват средства и как и по какъв начин ще се постигнат приходи и дали приходите не са умишлено подценени. Защото трябва да имаме повече приходи, които да представляват един вид буфер до края на годината. И пак казвам – с Министерството на финансите мисля, че работим много добре към момента.  Сътрудничат за всичко онова, което имаме като изисквания. 

Дали беше моментът сега за тази критика? Защото хората очакваха от вас да бъдете консолидирани - вие сте хора, които говорите на приблизително един и същи език. А и гоните и общи цели.

- Да, разбирам ви. Но знаете ли колко превратно би се изтълкувало, ако ние приложим двоен стандарт. Аз, когато имам въпрос, това не означава критика. Когато съм имал въпрос към министъра на икономиката, аз не съм го критикувал или както се пише - атакувал. Това не е атака. Въпросът е самият министър да почувства в себе си увереността, отговаряйки на въпроса, че има еднакъв стандарт за абсолютно всички. И този стандарт е единственият начин, по който корупцията ще бъде минимизирана и няма да изчезва от едно място, след което да се появява на друго. Това е моята цел.

Направи ярко впечатление, даже гротескно, че хора, които бяха най-близко до тъй наречената джипка – онази метафора, сега говорят за нова джипка, като в нея виждат именно актуализацията на бюджета. Намирате ли основания за това? Говорим за ДПС, за които всички знаем, че бяха в много близки отношения с политическото ръководство на държавата по отношение на икономиката.

- Извън моя речник е. А те използват и още един термин „празен чек“.

Да – „празен чек“ е друго клише.

- Да, това са клишета извън финансовата терминология. Аз лично не споделям такъв тип критика, ако това е критика, естествено. По-скоро бих искал, когато имаме еднакви стандарти, те да важат за всички. Това е моята цел и пак го подчертавам.

Какъв е вашият личен прочит на актуализацията на бюджета на служебното правителство?

- На първо четене ние подкрепяме актуализацията на бюджета.

Но къде намирате „тесни места“?

- Едно от тях е наистина дали приходите по Плана за възстановяване и устойчивост – т.е. авансовите така наречени 13 процента ще постъпят до края на годината. Това е най-притеснителното. Защото, ако те не постъпят в бюджета, то тогава ние ще излезем на доста по-висок дефицит. Ананиев е бюджетирал 10% до предложението за Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет, а в момента имаме още 3%, които са към 13% авансовото плащане по Плана за възстановяване и устойчивост. Не бъде ли предаден навреме този план в Европа, това означава, че тези приходи може да не се сбъднат в тази година. Което пък, само по себе си, ще доведе до един по-голям дефицит. Не че е страшно.

Румен Гечев пледираше днес за висок дефицит и каза, че така е в цяла Европа.

- Той каза „висок дефицит“, но на моята реплика – колко очаква да е този висок дефицит, той каза, че дори няма да има такъв дефицит, защото приходите ще бъдат много повече и няма да се наложи да има такъв дефицит. Хем казваме, че можем да стъпим на голям дефицит, хем пък може би приходите ще бъдат достатъчни и няма да се появи този дефицит. Това, което искам още веднъж да подчертая, че е трудно да се сравняваме с европейските икономики, които са много по-силни откъм икономическа ефективност и откъм енергоемкост. Защото българската икономика е 3.6 пъти по-енергоемка в сравнение с останалите. И Румен Гечев също отчете, че ТЕЦ-овете не са променили начина си на работа, че фалитът в националната енергетика е почти факт и че именно тези неща няма как бързо да компенсират един голям дефицит. А да не говорим, че ще има и падежи във времето по външния дълг.

Ще стигне ли времето на този парламент, за да бъде актуализиран бюджетът, защото политически всичко е възможно.

- Много зависи от последния мандат.

А какво ще стане, ако не стигне времето за гласуване на актуализацията на бюджета?

- Силно вярвам, че времето ще бъде така съобразено, че ще имаме възможност да го актуализираме.

В предишни години сме ставали свидетели какви колизии настъпват, когато дойде времето за гласуване на второ четене...

- Да и сега очаквам да има много тежки разговори между първо и второ четене. Да постъпят много различни и екзотични предложения. Но съм бил много откровен към всички колеги от Комисията по бюджет и финанси. При условие, че постъпи предложение, в което разходите и приходите не са достатъчно обосновани - т.е. не са  обосновани така, че да видим ефекта в икономиката, това няма как да мине.

А ако актуализацията не мине, какво ще стане? Имаше политически сили, които казаха защо ни трябва актуализация.

- Актуализацията е необходима по простата причина, че част от приходите трябва да бъдат ползвани.

Те казват – връзвате ни ръцете – следващото служебно правителство няма да може да харчи това, което е събрано. Те искат парламентарна санкция за тези 2 млрд., които казват, че са надсъбрани.

- Не е вярно това нещо. Какво значи парламентарна санкция? Нека го уточним това нещо.

Актуализация на бюджета.

- Точно така. Аз смятам, че има нужда от актуализация именно за да се знае как и по какъв начин точно служебното правителство е разпределило тези приходи и как ги е похарчило. Например, няма как да се реши проблемът с един разход по бежанска вълна, без да има такава актуализация. Трябва ясно да го посочим. Защото средствата за бедствия вече са изхарчени и оттам не могат да се вземат пари, за да бъдат покрити новите нужди.

То и президентът се изказа в тази посока, но има конституционни механизми, които не могат да бъдат пренебрегнати.

- Тук мислим с президента в една посока - да не забравяме, че третият мандат, щом бъде даден – президентът има срок, в който да го даде, но срокът за отговор от страна на парламентарно представената партия, която трябва да предложи правителство и то да бъде гласувано, е малко по-разтеглив. И той може да стигне точно за времето за актуализацията на бюджета. 

Следва продължение...

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във