Банкеръ Daily

Финансов дневник

Инженери сменят банкерите

Hi-tech хъбове гнездят в България

S 250 5af8a3d8 2c81 4df6 bb00 e923228a24e1

Дигитализацията подменя традиционната работа на гише, за която бяха нужни условно казано специалисти, завършили „Финанси и кредит”. Работата от дистанция с клиентите обаче поставя нови изисквания към образованието и квалификацията на персонала. Търсят се хора с IT-специалности, завършили телекомуникации, административно обслужване, разбиращи от човешки ресурси. 

Дали такава тенденция се наблюдава и в България?

В подбора на персонал за банките тя определено се наблюдава, каза Георги Първанов, специалист по човешки ресурси (HR), член на УС на Българската асоциация за управление на хора и управител на GP Career Club. „Автоматизацията, дигитализацията, отдалеченото банкиране орязват клоновата мрежа и променят коренно изискванията към персонала”, добавя той. Експертът наблюдава ръст в търсенето на „небанкови кадри” за банките. Причина за това са не само трезорите сами по себе си, но и високотехнологичните центрове, които се създават около тях на наша територия.

Традиционните банки вече са силно повлияни от интернет банките и се стараят да им подражават, защото може би те са бъдещето. В България вече работи Revolut, PaySera също очаква лиценз и по тях ще се равняват българските банки.

Такъв е Центърът за споделени услуги на KBC Group във Варна (KBC Shared Service Center Varna), който стартира дейността си през 2019-та и към момента в него работят над 250 души. Центърът изпълнява бек-офис операции и работа по проекти за дружествата от KBC Group. Какво е важно да знаем за компанията и процеса по подбор, ако ни предстои интервю за работа, и как да се представим успешно, разказва Илина Митева, Recruiter. Проектите, по които работим, варират от чисто административни до такива, свързани със софтуерно програмиране и разработка на апликации, казва Митева. Тя изтъква, че сред най-търсените кадри са „специалисти  по IT, софтуерна разработка, бизнес анализ и QA”

Напливът е голям, понякога имаме 200 кандидатури за една отворена позиция за Team Leader, Project Manager или Process manager. Митева споделя, че наблюдавайки главоломното развитие на автоматизацията, роботиката и изкуствения интелект в световен мащаб, също има амбицията да бъдем на върха в тези области и подобен тип таланти са изключително ценни за нас. Бихме искали да споделим бъдещите си планове в тази насока с повече програмисти, SCRUM специалисти, Data анализатори, Business Intelligence инженери и др.

Гoдинa cлeд cтъпвaнeтo cи в бългapcĸaтa cтoлицa Texнoлoгичeн цeнтъp Koмepцбaнĸ Coфия тъpcи нoви пoпълнeния зa ІТ eĸипa cи. B нeгo вeчe paбoтят нaд 150 дyши, вĸлючитeлнo oт Итaлия, Typция, Ceвepнa Maĸeдoния и Moлдoвa. Ho opгaнизaциятa имa oтвopeни пoзиции зa oщe тoлĸoвa персонал, ĸaтo пaндeмиятa oчeвиднo нe e cпpялa плaнoвeтe зa нaeмaнe.

"Tъpcим xopa c paзлични пpoфили – нaпpимep Јаvа и Rеасt, нo cъщo тaĸa и АВАР, Мurех, wеbМеthоdѕ и дp.“, yтoчнявa Илиянa Tъpнинa, диpeĸтop „Чoвeшĸи pecypcи“ в Texнoлoгичeн цeнтъp Koмepцбaнĸ Coфия.

Зaдaчaтa нa eĸипa нa ĸoмпaниятa в Бългapия e дa paзpaбoтвa и yпpaвлявa пpилoжeниятa, чpeз ĸoитo щe ce oбcлyжвaт 11 милиoнa чacтни ĸлиeнти и мaлĸи бизнecи, ĸaĸтo и 30 000 гpyпи oт ĸopпopaтивни ĸлиeнти в Гepмaния. Дoceгa ІТ eĸcпepтитe в Coфия ycпяxa дa ce вĸлючaт в пpoцeca пo дигитaлизaция нa цялocтнaтa бaнĸoвa cтpyĸтypa нa Соmmеrzbаnk.

Дeйнocттa нa ІТ xъбa ce фoĸycиpa в paзpaбoтвaнeтo и yпpaвлeниeтo нa пpилoжeния, ĸoитo щe пoзвoлят цялocтнaтa дигитaлизaция нa бизнec пpoцecитe. Eĸипът изгpaждa peшeния, инcтpyмeнти и гъвĸaви paбoтни мeтoди, чpeз ĸoитo дa ce пoдoбpят cъщecтвyвaщитe cиcтeми и дa ce cъздaдaт нoви пpилoжeния. Taĸa щe ce пpeдocтaвят пo-бъpзи и пo-пepcoнaлизиpaни ycлyги зa ĸлиeнтитe, дoĸaтo ce oбpaбoтвaт гoлeми мacиви oт дaнни пo-eфeĸтивнo и peнтaбилнo, c гapaнтиpaнe нa инфopмaциoннaтa cигypнocт.

А какво става в българските банки ли?

Конкуренцията е бясна. Може би затова те грижливо крият информация за това колко и какви клонове закриват или модернизират, колко и какви хора съкращават или преквалифицират. 

Но след пандемията в българските банки тече процес на връщане към нормалността.Първоначалният ентусиазъм при въвеждане на работата от вкъщи вече не е същият. 

Преди пандемията хората не са си и представяли, че някои видове дейности ще могат да ги осъществяват дистанционно. При много работници и служители обаче се е върнало желанието за връщане на работното място – било поради разочарование, било поради неспособност за баланс между личния и работния ритъм, поради изолацията и липсата на нормална комуникация. Това обяснява Първанов и обръща внимание, че "работата в офис не може да бъде изцяло заменена с дистанционна – и заради общуването, заради типа на дейностите, заради контрола на качеството или безопасността на труда. Не всички аспекти в това отношение са предвидени и регламентирани в нашето законодателство.“

Много сфери бързо се адаптираха към „хоум офис“ работата, дори и да не са свързани непременно с онлайн ангажименти, включително и с банкови и други услуги.

От друга страна се е повишило търсенето на софтуер, с който се планира използването на офисно пространство. Проблемът със заплащането обаче остава. За разлика от развития свят, където се търсят качествени служители за много пари.

JPMorgan Chase вдигна заплатата на анализаторите в първата им година до 100 000 долара (годишно), в сравнение с досегашните 85 000 долара.Повишаването на заплащането, което влезе в сила на 1 юли, означава, че някои от Поколението Y (известно още като милениал - millennials) и Поколението Z (такива се смятат хора, родени между 1996 и 2009 г. - Gen Zers) ще правят шестцифрени заплати, излизайки от колежа.

Bank of America обяви миналия месец, че планира да повиши почасовата минимална заплата на служителите си в САЩ до 25 долара до 2025 година.

При нашите банки като че ли има 

относителен спад на средните възнаграждения 

при различните групи служители. На касите в банковия клон виждаме непрестанно сменяващи се лица, все повече стажанти и обучаващи се, но като че ли текучеството продължава да е голямо. Банковият сектор, който преди години беше на първо място в страната по възнаграждения, вече клони към четвърто място.

И още нещо за видимо налагащата се тенденция: около 45% от офертите за работа на американската инвестиционна банка Goldman Sachs през последните месеци са за инженери, а не за банкери. Да не забравяме, че Goldman Sachs не е случайна компания, а най-голямата по пазарна капитализация на Уолстрийт. Така че няма как да наречем тази тенденция прецедент или да го обясним с някакво изолирано вътрешно преструктуриране. Явно става дума за истинска революция в банкирането.

Facebook logo
Бъдете с нас и във