Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ЯПОНСКАТА БАНКА ДАДЕ 230 МЛН. ЕВРО ЗА МОРСКИТЕ ТЕРМИНАЛИ

Японската банка за международно сътрудничество (JBIC) ще отпусне 36.932 млрд. йени (около 230 млн. евро) за изграждането и развитието на новите контейнерни терминали в пристанищата Бургас и Варна. Споразумението беше подписано в петък (29 август) от министъра на финансите Пламен Орешарски и генералния директор на банката Шиня Еджима, а краен получател на средствата ще бъде държавното предприятие Пристанищна инфраструктура. Националното съфинансиране на проекта ще е в размер на близо 110 млн. евро, които трябва да покрият административните разходи.
Според графика, разработен от JBIC, през ноември трябва да стане ясен консултантът, който ще избере концесионери за терминалите, а до април 2009 г. трябва да се избере и консултант за инженерните услуги. Проектът трябва да е готов до края на следващата година. Изборът на строител ще върви успоредно с изготвянето на плана за концесия и трябва да приключи до август 2010 година. След това ще започнат реалните строителни дейности, които по план се очаква да приключат през септември 2014 година.
В момента пристанището на Варна приема повече контейнери, а това в Бургас играе предимно спомагателна роля, тъй като е специализирано основно за насипни товари. Това обаче ще се промени, защото по-голямата част от кредита е предназначена именно за южния порт. Изпълнителният му директор Аргир Бояджиев обясни това с факта, че бургаският залив е доста по-удобен, а и акваторията на пристанището е пригодена за по-големи кораби и ще може да поеме постоянно нарастващия товарооборот - с над 50% на година.
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев заяви, че след завършването на проекта България ще се утвърди като източната врата на Европейския съюз, тъй като се очаква капацитетът на двете пристанища да се увеличи над 6 пъти. Сега контейнерните терминали в Бургас и Варна обработват общо около 160 хил. единици на година, а след разширяването капацитетът им ще е над 900 хил. единици, смята министърът. Въпреки това страната ни пак ще е доста по-назад от Румъния например, където пристанището в Констанца още сега приема над 2 млн. контейнера годишно. То беше отдадено на концесия преди 10 години на най-големия пристанищен оператор в света - компанията Dubai port World (DPW), която го превърна в най-бързо развиващия се порт в Черно море.

Facebook logo
Бъдете с нас и във