Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Хиляди запорирани коли шетат из страната

Никой у нас не издирва и не спира от движение запорираните от съдебните изпълнители автомобили, алармира Георги Дичев - председател на Контролния съвет на Камарата на частните съдебни изпълнители. За БАНКЕРЪ той обясни, че няма данни за броя на колите, но според браншовата организация в България към момента има над 500 000 висящи дела. Повечето от тях са за парични задължения и най-често са на фирми, които имат по правило повече от един автомобил. Така, според Дичев, не би трябвало да сгрешим, ако говорим за няколкостотин хиляди запорирани моторни превозни средства, които свободно шетат из страната, а би трябвало да са предмет на принудително изпълнение. Реално обаче са отнети нищожно малък процент.


Процедурата е възпрепятствана поради празнота в закона, категорични са и от Камарата на частните съдебни изпълнители, и от МВР. Наложените запори на МПС не пречат на собствениците им - длъжници, да продължат да ги използват, поясни Георги Дичев. За да открият възбранения автомобил, съдебните изпълнители трябва да се превърнат в детективи и при евентуално успешно разследване да конфискуват съответното МПС. Процедурата е много скъпа и не се практикува, отбелязва експертът.


В държавите, към които се стремим, проблемът е решен много лесно. При налагане на запор на автомобил съобщението влиза в информационната система на полицията, патрулите по улицата го спират и се свързват със съдебния изпълнител, за да го изземе, разказа Дичев. У нас няма такава система, категорични са от Камарата на частните съдебни изпълнители.


В официален отговор на МВР по темата се посочва, че съгласно чл. 431, ал. 6 от ГПК при необходимост съдебният изпълнител може да поиска от органите на МВР спиране от движение на МПС, върху което е насочено изпълнение, за срок до три месеца. Казва се също, че в нормативните актове, които уреждат дейността и правомощията на органите на МВР, не са разписани основание и ред за временно спиране от движение на МПС по искане на съдебен изпълнител.


В Закона за движение по пътищата мярката за обезпечаване на успешното провеждане на изпълнителните действия върху МПС не е предвидена. Налице е празнота в закона, която не може да бъде попълнена с прилагане на нормативни правила и процедури по аналогия, или чрез друг правен способ, пише в официалното становище на МВР.


Казусът кое е първо - Гражданският процесуален кодекс или Законът за движение по пътищата, е стигал нееднократно и до Върховния административен съд (ВАС). Съдебната практика обаче е разнопосочна. И Камарата на частните съдебни изпълнители, и МВР се позовават на решения на ВАС, подкрепящи тяхната теза. Получава се омагьосан кръг, от който се облагодетелстват най-вече длъжниците, твърдят експертите. Според юристи в системата на МВР противоречивото решение на законодателя създава проблеми дори при издирване на МПС на длъжници на самото вътрешно министерство. Три месеца е недостатъчен срок. Затова мярката трябва да стане постоянна, споделят специалисти от ведомството.


Проблемът може да се реши с поправка в Закона за движение по пътищата, смята Георги Дичев. От Камарата на частните съдебни изпълнители съобщават още, че кредиторите са готови да платят допълнително за услугата по издирване на възбраненото МПС. Сега на вътрешното министерство се плаща само за информация по 3 лв. на автомобил и процедурата свършва дотук.


У нас работят 157 частни съдебни изпълнители. До края на годината броят им ще `достигне 167.

Facebook logo
Бъдете с нас и във