Банкеръ Daily

Финансов дневник

Горанов: Възможно е да влезем в процедура по свръхдефицит

Скоростно на извънредно заседание днес кабинетът одобри проектозакона за актуализация на държавния бюджет за 2014 година. Вчера министърът на финансите Владимир Горанов съобщи, че правителството ще предложи нов вариант за актуализация на бюджета, а внесеният от служебния кабинет проект ще бъде оттеглен. Очакваше се новият вариант да бъде разгледан на заседанието на министрите в сряда, но изненадващо той беше гласувано още днес. Предложенията за ремонт на бюджета вече са внесени и в деловодството на Народното събрание.

"По план актуализацията трябваше да бъде гласувана утре, но след консултации с председателя на временната бюджетна комисия Менда Стоянова и председателят на парламента Цецка Цачева видяхме, че времето няма да ни стигне", обяви финансовият министър Владислав Горанов на брифинг след края на първото правителствено заседание.

Той увери, че актуализацията не е съставена за 2-3 дни, а тя стъпва на анализа на служебното правителство. Горанов призна, че проектът не е бил обсъждан с работодателските и синдикалните организации и е нормално те да са недоволни от този факт. Все пак ситуацията била аварийна, подчерта той. Затова по-рано днес зам.-министърът Кирил Ананиев е извикал на среща синдикатите и бизнеса, с които е обсъдил законопроекта. Според тях обаче заложеният дефицит в бюджета от 3.7% е твърде висок, но обективен от гледна точка на възможността за неизпълнение на приходите и натрупването на задължения към бизнеса.


"Не мога да търся вина за натрупания дефицит в сегашното правителство, тъй като това се случва заради липса на реформи и неизпълнени ангажименти. Сега разходите трудно могат да бъдат изпълнени освен с механично рязане на разходите, което пък означава трупане на просрочени задължения за догодина", коментира още финансовият министър.


Той припомни, че още през 2013-а от ГЕРБ са предупредили правителството "Орешарски", че приходната част се планира прекалено оптимистично.

Затова с новия законопроект ще се направи усилие да се свие прогнозирания дефицит. Прогнозите за неизпълнение на приходите по държавния бюджет се очертават в размер на 1 милиард 61 милиона 800 хиляди лева, което е 1.3% от прогнозирания брутен вътрешен продукт /БВП/. Дефицит за 2014 г. в размер на 3.7 процента от прогнозния БВП или 2.9 млрд. лева. Необходимо е осигуряване на допълнително дългово финансиране в размер на до 4.5 млрд. лева. Признава се съществуването на натиск при разходите в някои бюджетни системи, което изисква и осигуряването на допълнителен ресурс, за да не се позволи възникването на нови просрочени задължения в края на годината.

"Това е един доста сериозен дефицит, който е породен от грешно планиране и лошото управление на европейските фондове", призна Горанов и допълни, че има натиск сегашното правителство да се вмести в дефицит до 3 на сто. Според финансовия министър обаче това означава, че ще се натрупат плащания, които ще бъдат прехвърлени в следващата година. Той призна, че Брюксел може да стартира срещу страната ни процедура по свръхдефицит. Затова правителството ще предприеме необходимите стъпки да обясни пред ЕК защо се налагат подобни мерки за увеличаване на дефицита.

"Процедурата по свръхдефицит е ясно разписана. Затова България трябва да спазва европейското законодателство и максимално бързо да се вместим в 3 процента", допълни Горанов и обясни, че дефицитът ще се финансира с всички възможни варианти - както на вътрешните, така и на външните пазари. "До края на тази година е възможно да бъде емитирана емисия на външните пазари", заяви финансовият министър.

В актуализацията като най-сериозен се посочва проблемът с недостига на средства в МВР. Анализът сочи, че не съществува възможност за оптимизиране и ограничаване на разходите на това министерство, с което да се посрещне очертаващия се недостиг. Необходимият допълнителен ресурс за издръжка на системата за тази година е 125.7 млн. лева, от които 110 млн. лева за разходи за персонал.

Недостигът при финансирането на социални плащания по бюджета на социалното министерство е 50 млн. лева, от които 36 млн. лева за помощи за домакинствата, програми за заетост, гарантиране и изплащане на социални помощи в системата на социалното подпомагане.

За здравното министерство трябват 24 млн. лева, за регионалното над 16 млн. лева, също толкова и в земеделското ведомство. За зимно поддържане до края на годината Министерството на регионалното развитие ще получи допълнително 13 млн. лева.

По бюджета на Висшия съдебен съвет (ВСС) липсват 10 млн. лева, които ще отидат за изплащане на възнаграждения на съдебни заседатели. Правосъдното министерство ще получи 5 млн. лева, от които за правна помощ половин милион лева, за издръжка на затворите – 2.25 милиона лева и за ГД "Охрана" – за конвойна дейност и осигуряване на сигурността на магистратите - 2.25 милиона лева.

Министерството на външните работи пък ще получи допълнително 3 млн. лева за покриване на командировките на задграничните представителства. За Държавен фонд "Земеделие" са предвидени 70 млн. лева, които ще бъдат разпределени за националните доплащания и за борбата със синия език.

Министерството на здравеопазването ще прибави към бюджета си 43.6 млн. лв., а НЗОК - 100 млн. лева.

Касата поиска бюджетът й да бъде актуализиран с тази сума, за да може да се разплати с болниците и аптеките. По план 50 млн. лева трябва да отидат за болнична помощ, 25 млн. - за лекарства за домашно лечение, 15 млн. - за онкологията, и 10 млн. лева – за медицински изделия, обясни председателят на Надзора на НЗОК Кирил Ананиев в края на септември, когато беше поискано увеличението.

Според разчетите на Касата би трябвало тези средства да са достатъчни до края на годината. За следващата година обаче Здравната каса иска увеличение на бюджета си с 400 млн. лева.

"Разходите за здравеопазване непрекъснато растат, а броят на болниците се увеличават като фотоволтаиците и вече 28 болници чакат да бъдат лицензирани. Гарантират се плащания, всеки строи нови болници и после някой плаща", коментира Владислав Горанов. Според него трябва да бъде направена здравна карта и анализ на нуждата от здравна помощ.

На базата на извършения анализ от новото правителство, сумата за необходимия допълнителен ресурс за финансиране на недостиг в бюджетните системи, с най-големи проблеми, е намален с над 50 млн. лева спрямо плановете на служебния кабинет. Правителството очаква допълнителни икономии в разходите в размер на около 120 млн. лв. (0.2 процента от прогнозния БВП) за сметка на спестяване в разходите по бюджетите на министерствата и ведомствата след предприемане на мерки за приоритизиране и оптимизиране на разходите им.

С това нетният ефект от необходимия допълнителен ресурс за обезпечаване на недостига за финансиране на поети ангажименти в някои системи и ефектите от идентифицираните възможности за реализиране на икономии в разходите по държавния бюджет се отразява в нетно увеличение на разходите по държавния бюджет с 278.9 млн. лв. или 0.3% от прогнозния БВП. По този начин идентифицираните на база на анализа на разходите консолидиращи мерки посрещат голяма част от необходимия допълнителен ресурс за финансиране на недостиг в отделните бюджетни системи по държавния бюджет.

В актуализацията на бюджета за 2014 г. е предвидено влошаване на салдото по държавния бюджет с 1 340.7 млн. лв. (с 1.6% от прогнозния БВП) спрямо разчетите по бюджета за 2014 г., с което дефицитът по държавния бюджет за 2014 г. става в размер на 2 676.9 млн. лв. (3.3% от прогнозния БВП). Основен принос за влошаването на салдото по държавния бюджет има неизпълнението на приходите (1.3% от прогнозния БВП), докато влиянието на разходите се изразява във влошаване на дефицита с 0.3% от прогнозния БВП.

Финансовият министър намекна, че ГЕРБ ще продължи да настоява за сливането на НАП и Агенция "Митници", ако анализът покаже, че събираемостта не е достатъчна.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във