Банкеръ Daily

Финансов дневник

Горанов изцеди жалките 16 млн. лв. от данък „уикенд“

Служителите или любовницата на шефа въртят повече гумите на този "фирмен" звяр?

Скромната сума от 16 млн. лева е събрала хазната до края на ноември миналата година от данък "уикенд“. Това съобщиха ексклузивно за banker.bg от Министерството на финансите.

Според консервативните прогнози на ведомството на Горанов очакваните приходи от данък "уикенд" за хазната трябваше да са минимум  100 млн. лв. годишно. Такива бяха сметките през 2015-а, когато парламентът гласува промени в режима на ползване на данъчен кредит за автомобили и недвижими имоти, които се ползват както за служебни, така и за лични цели. Новият ред бе обяснен с необходимостта разпоредбите на чл.168а от директива 2006/112/ЕО, относно общата система на ДДС, да бъдат въведени и в националното ни законодателство.

Като ползване за „лични нужди“ беше определено използването на активи на предприятието, за които е приспаднат изцяло или частично данъчен кредит от страна на собственика, на работниците и служителите или на трети лица за цели, различни от независимата икономическа дейност на данъчно задълженото лице. В определението беше включено и предоставянето на услуга за личните нужди на данъчно задълженото лице, на собственика, на работниците и служителите или за цели, различни от независимата икономическа дейност на данъчно задълженото лице, поясни  счетоводният експерт Божана Страхилова.

„Този данък е трябвало да се прилага в последните 20 години. Всеки разход без изключение - за градинари, за детегледачки, за тоалетна хартия, е третиран като  фирмен разход", коментираха данъчните тогава.
Стойността на леките автомобили, платени от фирми през 2014-а, е била около 400 млн. лева. И според данъчните значителната част от тях никога не са ползвани като фирмени. Но с приемането на данък „уикенд" компаниите бяха принудени в данъчните си декларации да разпределят съотношението за лично и за служебно ползване на тези активи и съответно да начислят и внесат данък за лично ползване.

Юристите припомнят, че промените бяха обнародвани в Държавен вестник, брой 95/08.12.2015г. и влязоха в сила от 01.01.2016 година. Те обаче не предложиха точно съотношение на корекцията; не се ограничиха до определен вид активи - например само имоти и автомобили, не посочиха и праг на същественост на стойността на активите, за които този режим ще се отнася.

Веднага след приемането на рестрикциите тръгна процес по прехвърляне на фирмените леки коли във владение на физическите лица - собственици на фирмите. Така разходите за любовници примерно започнаха да се плащат от физическото лице - любовник, а не от фирмата, която е любовно неутрална, но данъчно все по-съпричастна. Това е и насмешливото обяснение на ефекта от въвеждането на новия данък, от който държавата не спечели нищо, но поряза фирмите.

Всички фирмаджии, които събираха касови бележки - фактури за гориво и за други разходи за колите си от началото на годината, за да ги включат като разход на управляваните от тях компании, вече ги изхвърлят. Преди този разход се признаваше от данъчните с презумпцията, че колата се използва за фирмени дела, като върху този разход на фирмата се начисляваше 10% данък. Тази проста система вече не съществува.

Десетки хиляди хора от фирмите са постъпили по следния начин: автомобилът, ползван примерно 3-4 години и вече достатъчно амортизиран, се прехвърля на физическо лице (мениджър,собственик), плаща се ДДС върху остатъчната му стойност и всичко приключва.

Ако човек иска да впише като разход на фирмата си зареждането и поддръжката на личната кола, това вече може да стане само чрез договор за наем между него и юридическото лице. При това в края на годината физическото лице ще трябва да плати 10% върху приходите си от наема, но пък фирмата ще изпише разходи, с което ще намали финансовия си резултат и съответно и данъка върху печалбата си. Само че данъчните винаги могат да атакуват такива сделки с презумпцията, че са между свързани лица и че условията по договора са подчинени на тези отношения.

Така че най-чистия ход си остава плащането на омразния данък “уикенд”. Той  е ненавиждан от хората във фирмите не само защото накърнява правото им на ползване на дадена вещ - примерно на лека кола за фирмени цели, но и поради мъчително трудното изчисляване на налога. По отношение на изчисляването на данъка, според данъчните, най-логичното, както показва и името му, е в петте работни дни на седмицата да се води, че дадената вещ, в случая фирменият автомобил, се ползва за служебни цели. В двата почивни пък да се знае, че дори и да не мръдне от гаража, колата е използвана за лични или семейни цели. Разбира се, освен за време на ползване става дума и за пробег.

Какво се случва сега? Хората масово използват формулата 2/7. Тази схема им дава 5-7-10% данък върху личната употреба, което носи в хазната 100-200 лв. постъпления месечно.

Ако някой сметне колко разходи ще има около администрирането на новия данък, може да се окаже, че и той, подобно на данък “наследство” преди години, трябва да отпадне.

Facebook logo
Бъдете с нас и във