Банкеръ Daily

Финансов дневник

Google навлиза в банковия сектор

Google се готви да пусне нова онлайн услуга за своите клиенти - откриване на разплащателни сметки. Технологичният гигант предприема тази стъпка, тъй като неговите конкуренти са все по-фокусирани върху потребителското финансиране. Проектът, в партньорство с американската банка Citigroup и с кодовото име Cache, се очаква да стартира през следващата година, съобщава Тhe Guardian.

Клиентските сметки ще се поддържат от американския кредитор и малката кредитна кооперация Stanford Federal Credit Union, която оперира под шапката на университета в Станфорд. Все още обаче от Google не са обявили, дали върху разплащателните сметки ще се начислява някаква такса.

През последната година Facebook обяви, че работи върху цифрова валута, Apple въведе кредитна карта, а Amazon води преговори с банки за въвеждане на лични сметки за потребителите. Всеки от своя страна е вероятно да предизвика страхове у потребителите и регулаторите, че технологичните компании събират твърде много информация за своите потребители.

Новините около проекта идват само ден, след като бе разкрито съществуването на Project Nightingale - партньорството на Google със здравния гигант Ascendant, който може да даде на технологичния гигант достъп до лични медицински данни на до 50 милиона американци.

Във вторник германският канцлер Ангела Меркел призова Европа да поеме контрола върху своите данни от техническите гиганти в Силициевата долина и да установи „цифров суверенитет“, вместо да "разчита" на Amazon, Microsoft и Google.

Въпреки че Google обхваща огромна група от хора - 1,4 милиарда души редовно използват Gmail - досега всяко едно от финансовите предложения на технически гиганти е имало проблеми. Няколко партньори се оттеглиха от криптовалутата "Везни" на Facebook, след като регулаторите се противопоставиха, a партньорът на кредитната карта на Apple - Goldman Sachs, беше съден за твърдение, че предлага дискриминационни кредитни лимити.

Според Тhe Guardian Google не планира самостоятелно да брандира своята услуга.

„Нашият подход ще бъде да си партнираме тясно с банките и финансовата система“, каза изпълнителният директор на Google Цезар Сенгупта. „Това може да е малко по-дългият път, но той е по-устойчив“, подчерта той. „Ако можем да помогнем на повече хора да правят повече неща по дигитален начин, това би било добре и за интернет, и за нас“, добави Сенгупта.

Но докъде може да стигне Google, за да убеди предпазливата публика, че може да се справи със съхранението и защитата на тези лични данни - е под въпрос. Според проучване на консултантската фирма McKinsey&Company - едва 58% от анкетираните потребители са казали, че ще се доверят на евентуален финансов продукт, предложен от Google. А друго изследване от 2017 г. е установило, че 45% от потребителите във Великобритания са на мнение, че съществуващите банки предлагат всички услуги, от които се нуждаят онлайн.

Дейвид Донован, специалист по технологично банкиране в Publicis Sapient, заяви, че технологичните компании си партнират с банки за справяне с регулаторните въпроси. „Те биха могли да се окажат троянски кон с времето“, каза Донован. „Но банките също смятат, че това е лесен начин за придобиване на клиенти, така че стратегията може да бъде печеливша и за двете страни.“

Според Донован банките са обременени от старите технологии. Така че те ще трябва да надграждат, за да бъдат по-дигитални, или ще бъдат пометени от технологичните компании.

Facebook logo
Бъдете с нас и във