Банкеръ Daily

Финансов дневник

Финтех компаниите "учат" банките

Васил Димитров, ръководител "Проекти и внедряване на инициатива" в "Банка ДСК"

Платежната индустрия се променя в последните години, редица  големи компании навлязоха на пазара на финансови услуги. Днес банките и финтех фирмите вече са в една конкурентна среда. Това отбеляза Васил Димитров, ръководител "Проекти и внедряване на инициатива" в "Банка ДСК", в своята презентация "Очаквано развитие на онлайн банкирането и конкуренцията с финтех компаниите" по време на конференцията "Четвъртата революция в банкирането", организирана от "Банкеръ".

В двете услуги  - "плащане по сметка" и "плащане чрез карта"  доминират  банките. След това се появиха платежните системи PayPal и Amazon Pay. Развитието на технологиите отвори една ниша между тях.  Финтех компаниите се възползваха от това и през 2019 г. вече се конкурират с банките.

Те  предпочитат традиционните методи за привличане на клиенти. Но в новата бизнес среда и те ускоряват подготовката на мрежите си, за да са конкурентни на финтех компаниите. Два са големите въпроси в това съревнование. Противопоставят ли се двата типа играчи в платежната индустрия? Отговорът е:само при различни функционалности, които използват и предлагат те. И допълват ли се ? Това се случва само ако клиентът няма активиран онлайн мобилен канал.

С дигитализацията в последните години стана възможна появата на новите конкуренти - финтех компаниите. Заедно с това вече има дигитална банка. В тази ситуация банките могат и трябва да взаимстват  от опита на финтех компаниите, за да се развиват. Добре е в тази посока банките да разширят уменията на кадрите си в съответствие с новите изисквания на пазара. Истината е, че банките имат да догонват финтех компаниите, като по-малки и иновативни организации. В същото време важно е да имат апетит за промяна, който банките у нас демонстрират и работят в тази посока. 

Банките ще продължат да развиват каналите си за връзка с клиентите. Сега статистиката сочи, че 80% от преводите са онлайн. Развитието на финансовите институции ще се предопределя от това каква е добавената стойност за потребителите и доколко те ще са готови да платят за нея.

Конкуренцията и технологиите показват, че мобилното банкиране ще се развива по-забележимо от онлайн банкирането. Освен това В2С моделът няма да носи ползи още дълго време, показват също анализите. 

Освен конкуренцията не са изключени и връзките между банките и финтех компаниите. Възможно е в следващите години да видим консолидация, придобиване и стратегически партньорства между тези играчи на пазара на финансови услуги. Например, между банка и финтех компания, между финтех компания и финтех компания или между финтех компания и big Tech.

Развитието на онлайн и мобилното банкиране ще е насочено към създаването на добавена стойност за потребителите въз основа на опита, който банките могат да вземат от финтех компаниите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във