Банкеръ Daily

Финансов дневник

Финансовите услуги минават онлайн

Eдно от най-позитивните неща в хода на бедствието Covid 19 безспорно е дигитализацията на банковите и застрахователните услуги. Още от пролетта на миналата година започна процес на „здравословно дистанциране” на финансовите посредници от техните клиенти. 

 

Намеренията и заклинанията за дигитализацията са едно, но доколко разкъсването на вековните връзки е факт говори реалността. И тя е най-красноречива при потребителските кредити и при имуществените застраховки.

Не така стоят нещата при ипотечните заеми. При „Гражданската отговорност на автомобилистите” пък пълната дигитализация е невъзможна, поради законови пречки.

Така че 

България все още е на етап „ограничена дигитализация”.

В повечето случаи става въпрос за някакъв "хибрид". От една страна „уловката” е в онлайн кандидатстването, което е само част от кредитния процес. След одобрението през компютъра или мобилния телефон, следват срещи и уточнения и накрая – тесте хартия. Още по-интересно е извървяването на целия път до отпускането на кредита във виртуална среда, предшествано от лична среща между кредитор и кредитоискател на финалната права.

Ето какво пише в една произволно избрана оферта за безконтактен заем.

„След одобрение на кредита единственото нещо, което остава да направиш, е да посетиш най-удобния офис на БНП Париба Лични Финанси, където да подпишеш договора.Сумата ще бъде преведена до 1 работен ден в посочена от теб сметка”.

Може би малко предпазливост не е излишна. Но има банки, които смело настъпват във виртуалната сфера.

Какъв е процесът?

„Ако не сте клиент на банката, станете клиент изцяло дигитално, като последвате стъпките тук. Влезте в своето ОББ Мобайл, меню Заяви – Заяви потребителски кредит. Изберете желаната сума и срок на кредита. Попълнете необходимите данни. Ще получите отговор за минути, като времето може да бъде удължено при необходимост от предоставяне на допълнителна информация от ваша страна. Подпишете необходимите документи чрез Evrotrust App. Одобрената сума на кредита се превежда по вашата сметка.”

Разликата е в текста, обозначен в курсив. Той прави дигиталното отпускане на кредита действително. Продукти от този тип имат УниКредит Булбанк, БАКБ, Банка ДСК, Райфайзенбанк, ОББ и др. 

Има и междинен формат. Хем подписваш електронно, хем ходиш до офиса за „мокър подпис”.

„Избери желаната сума и удобните за теб месечни вноски на eloan.rbb.bg. Попълни и изпрати онлайн формата. Инсталирай мобилното приложение Evrotrust на телефона си и подпиши документите за кандидатстване с издадения ти квалифициран електронен подпис (КЕП). При одобрение, подпиши договора си за кредит в удобен за теб офис. Готово! Парите са на разположение по твоята сметка!”

"Евротръст" предлага 

стандартен е-подпис и е-подписване чрез мобилни устройства. 

За обикновения Evrotrust Qualified Natural Person Certificate са необходими смарт карта и четящо устройство. Ако иска да ползва по-модерния вариант, който е и по-удобен, клиентът трябва да има смартфон или таблет и интернет, да свали мобилното приложение на "Евротръст" и да се идентифицира през камерата на мобилния си телефон. С други думи, не е необходимо ходене до офис за получаване на е-подписа и всичко става виртуално. Компанията издава безплатно удостоверението за КЕП.

Застрахователите също не изостават от цифровия напредък. Онлайн застраховките са удобни, защото могат да се сключат по всяко време, бързо и лесно, без чакане, като полицата се получава веднага на имейл.

С мобилното приложение, управлението на застраховките е още по-лесно, защото полиците са винаги в телефона и приложението подсеща клиентите за изтичащи застраховки, които могат да се подновят с един клик. Плащанията се извършват онлайн с банкова карта, като месечните вноски се събират автоматично без такси и усилия на клиента. Mобилно приложение e налично за Ios и Android.

Онлайн застраховането с получаване на електронно подписана полица става възможно в България след промените в Кодекса на застраховането, които позволяват формата на застрахователния договор да бъде електронна съгласно Закона за електронния документ и електронните  удостоверителни услуги. Подписването става с електронен подпис, който е равностоен на саморъчния.

Плащането се извършва онлайн с карта и брокерът няма достъп до въведените данни. Те се въвеждат в защитена среда на банката и плащането е подсигурено от банката.

Много застрахователи още през пролетта на миналата година стартираха онлайн продажба и подновяване на повечето от застраховките, които предлагат. 

„Вече година даваме възможност на своите клиенти да поръчат онлайн полица задължителната застраховка "Гражданска отговорност" и да я получат безплатно на посочен от тях адрес.”

Подобна е ситуацията и при застрахователните брокери.

Преди година и половина Boleron стана  първият български застрахователен брокер, който предлага закупуване и управление на застраховки през мобилно приложение и уебсайт. При закупуване на онлайн застраховка, клиентите получават веднага по имейл полица, подписана с електронен подпис, което спестява десетки страници хартия.

„Само за първия месец от стартирането на продажбите бяха спестени над 10 000 страници  хартия”, поясняват брокерите.

Но ето го и препъни камъчето.

„Продуктите, които Boleron предлага онлайн с електронно подписана полица са Застраховка Имущество, Здравна застраховка за пътуване в чужбина, Планинска застраховка, Здравна застраховка и Автомобилно Каско. Единствено при гражданската отговорност полицата и хартиения стикер се доставят лично, защото клиентите трябва да си лепнат стикера на стъклото”.

За безсмислието на този стикер 

сме изписали хиляди редове. Анахронизмът обаче не може да бъде премахнат поради груб лобизъм и липса на парламентарно избрано правителство, което да внесе в парламента кратка законова промяна.

Ако някой невъзприемчив към новостите читател се е изплашил от настъпващата дигитална революция, то той няма основание за това. Познатите „tête-à-tête” канали на финансовите услуги са живи и е въпрос на предпочитание кой от тях да бъде избран.

Facebook logo
Бъдете с нас и във