Банкеръ Daily

Финансов дневник

Европейски банкови лидери ще атакуват американски гиганти за разплащания

Повече от 30 от най-големите европейски банки и компании за обработка на кредитни карти се опитват да създадат разплащателен гигант, способен да разбие доминирания от САЩ "олигопол" (бел. ред. - пазарна структура, при която производството и продажбите в някой сегмент от пазара се контролират от малък брой конкуриращи се фирми).

Базираното в Брюксел дружество, в което в момента работят 40 експерти по разплащания, има срок до септември да подготви план за пан-европейска разплащателна услуга, която ще може да се ползва за онлайн транзакции и в магазини, за сетълмънт между индивидуални потребители и за теглене на пари в брой от банкомати. 

"Идеята е да се изгради европейски шампион по разплащания, който ще се конкурира успешно с "Пей Пал", "Мастъркард", "Виза", "Гугъл" и "Епъл"", коментира Йоаким Шмалцл - председател на "Европейската разпащателна инициатива" (EPI). Сред участниците в нея са "Дойче банк", "БНП Париба", "Ай Ен Джи", "Уникредит" и "Сантандер". Проектът е подкрепен от Европейската комисия и от финансовите регулатори на еврозоната. 

Досега EPI е получила над 30 млн. евро от спонсорите си, информира Шмалцл, който е и член на борда на Асоциацията на германските спестовните банки - най-голямата група за дребни банкови услуги на страната и твърд привърженик на инициативата, който все още търси подходящо име за нея. 

Първото приложение в реалния свят - система за електронни разплащания в реално време между потребителите - може да бъде пуснато в началото на идната година, а по-обхватните инструменти и услуги - през второто полугодие на 2022-а. 

Бурхард Балц - член на борда на Бундесбанк - увери, че централната банка на Германия подкрепя EPI, която "ще засили стратегическата автономия на пазара на разплащания на Европейския съюз, ще стимулира конкуренцията и по този начин ще даде повече възможности на клиентите". Европейската централна банка също приветства инициативата.  

Картовите плащания в Европа се обработват преимуществено от базирани в САЩ компании. Четири от всеки пет транзакции на Стария континент се осъществяват от "Мастъркард" и "Виза", по данни на EuroCommerce - лобистка група на европейските търговци на дребно. 

Шмалцл предупреждава, че подобен доминиращ пазарен дял може да навреди на потребителите и на търговците заради сравнително високите комисионни, както и от гледна точка на защитата на личните данни. Целта на EPI е да предложи алтернатива на този олигопол и реален шанс за избор на пазарните играчи. 

Предишните паневропейски опити за оспорване на американското превъзходство при разплащанията се провали позорно. "Проектът Моне", който през 2011-а бе подкрепен от 24 европейски кредитни институции, пропадна заради липсата на политическа подкрепа и след като не успя да изработи жизнен бизнесмодел. 

Бариерите за навлизане на пазара са високи защото схемите за плащания са атрактивни за търговците само ако много клиенти ги използват и обратно. 

Говорител на "Дойче банк" посочва, че европейската разплащателна схема трябва "да остане незавиима" и че германският банков лидер се е присъединил към инициативата "за да подкрепи обединените усилия на европейските финансови институции".  

Няколко държави имат решения за плащанията, които са успешни при специфични случаи. Например, германската "Girocard" и френската "Carte Bancaire" предлагат евтин достъп до кеш и покупки в магазините. Нидерландия има своята "iDEAL" система за електронни плащания. В тази връзка Шмалцл коментира, че националните решения не могат да се използват при трансграничните транзакции и идеята зад EPI е да се хармонизират най-добрите европейски инициативи и сед това да се приложат на територията на еврозоната. Защото "никой в Европа не може сам да се конкурира с американските картови гиганти" и "това ще е възможно единствено при отборна игра".

Екипът на EPI е започнал работа преди девет месеца. След края на лятото спонсорите на консорциума ще реши дали да продължи с внеряването на идеята, което ще изисква значително допълнително финансиране, оценявано на няколко милиарда евро. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във