Банкеръ Daily

Финансов дневник

ЕС е платил 43 млрд. евро на Русия от началото на войната

Русия е изнесла изкопаеми горива за 63 млрд. евро с кораби и по тръбопроводи от началото на нахлуването в Украйна, като основната част от тях е отишла за Европейския съюз, показват последните данни на Центъра за проучване на енергията и на чистотата на въздуха (CREA), цитирани от "Файненшъл таймс". Най-едрите вносители на руски въглища, суров петрол и природен газ са били Германия, Италия и Китай.

Информацията на организацията се основава на анализ на търговските сделки по море и суша. Плавателните съдове, наети от енергийните компании, включително "Ексън мобайл", "Шел" и "Тотал" са продължили да превозват руски изкопаеми горива през април, посочва още центърът, който следи корабите, напускащи руските пристанища от края на февруари. 

Инвазията в Украйна предизвика серия от западни санкции и ембарго на стоки и индивиди, но проучванията на CREA показват как Москва продължава да реализира приходи от същите държави, които искат да я изолират. Някои международни компании като "Шел" пък декларираха, че ще закрият руския си бизнес. ЕС се бори да намали зависимостта си от руските горива и да ускори прехода към чиста енергия. Блокът вече забрани вноса на въглища от Русия и подготвя ембарго и на суровия петрол, след което идва ред на синьото гориво. Кремъл обаче изпревари Запада и вече врътна газовото кранче на Полша и България като официалната версия е неизпълнение на изискването за плащане за доставките в рубли.

Въпреки че ЕС говори за ограничаване на зависимостта си от руския газ, плановете са дългосрочни, а не за дни или седмици, посочва CREA. Което позволява на компаниите да продължат да купуват горива от Русия и да изпълняват сключените договори за доставки в краткосрочен план. А това създава напрежение на енергийните пазари и качва цените. 

Анализите на CREA показват, че ЕС е внесъл 71% от изнесените руски изкопаеми горива от началото на войната в Украйна на стойност 43 млрд. евро.

Около една четвърт от тези количества са стигнали до едва шест пристанища на общността, между които са Ротердам и Маасвлакте в Нидерландия и Триест в Италия. Най-много за руския енергиен внос е платила Германия - малко над 9 млрд. евро, следвана от Италия - почти 7 млрд. евро, Китай - 6.5 млрд. евро и Холандия - грубо 6 млрд. евро. 

През първите три седмици на април обаче доставките на черно злато за ЕС са намалели с 20% в сравнение с предвоенния период 23 януари - 23 февруари, а на въглища - с 40 процента. Но за сметка на това пратките втечнен газ за общността са скочили с 20%, а за държавите извън ЕС - с 80%, показва анализът на организацията. Този ефект е бил очакван, защото държавите са се опитвали да се снабдят с горивото откъдето успеят.  

Авторите на проучването са констатирали и "рязко увеличение" на броя на корабите, напускащи руските пристанища без определен маршрут. Това предполага, че Москва търси купувачи за товарите, отказани от европейските клиенти. Което крие доста предизвикателства, защото терминалите за втечнен газ или връзките между тръбопроводите, необходими за отклоняване на износа в други посоки, в много случаи не съществуват. Георг Закман от престижния неправителствен институт "Брюгел" обръща внимание, че не е възможно да се прокара голям нов тръбопровод в кратки срокове и че изпълнението на подобен проект изисква поне пет години и поглъща много средства.

CREA е идентифицирала също и доставки на руски изкопаеми горива до обекти, свързани с най-едрите световни енергийни компании, какъвто е петролният терминал в Маасвлакте, дялове от който притежават "Ексън", "Шел" и "Тотал".

Кораби на трите петролни корпорации са продължили да превозват руските суровини и през април, твърдят анализаторите.

"Тотал" информира още през март, че няма да сключва нови договори или да подновява съществуващите за руски суров петрол и нефтени производни и ще прекрати всякакви покупки колкото е възможно по-бързо и най-късно до края на 2022-а. "Щел" също обяви плановете си да се откаже от руското черно злато и природен газ, но предупреди, че "е правно задължена" да приеме доставките на горива, които е купила по договори, подписани преди началото на войната. "Ексън" пък увери, че подкрепя "координираните международни усилия да се сложи край на непровокираната руска атака" и че няма да инвестира в нови проекти в Русия, а изпълнява единствено поетите договорни ангажименти преди инвазията. 

Закман обаче посочва, че доброволното съгласие на енергийните компании да прекъснат връзките си с Русия ще има ограничен ефект. Защото, дори някои от тях да не търгуват с руски горива, по-безскрупулни и "престъпни търговци" могат да поемат товарите. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във