Банкеръ Daily

Финансов дневник

ЕИБ захранва концесионера на летище София с 40 млн. евро заем

Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и концесионера на летище София - “Соф Кънект” АД, подписаха договор за заем от 40 млн. евро за модернизацията на аеропорта. 

Финансирането от ЕИБ ще подкрепи модернизирането на инфраструктурата и компонентите за регулаторна дейност, безопасност и сигурност според най-новите стандарти. Освен това, проектът ще подобри ефективността на летищните съоръжения, включително компонентите за енергийна ефективност и ще гарантира най-съвременна защита на околната среда, съобщиха от банката.

"Международно летище София е основното международно възлово летище за България, през което са преминали 7,1 млн. пътници през 2019 г. Въпреки че броят на пътуванията намаля по време на пандемията от КОВИД-19, подкрепата за летището при предстоящите дейности е от дългосрочно стратегическо значение, тъй като те са необходими за привеждане в съответствие на компонентите за регулаторна дейност, сигурност и енергийна ефективност с най-новите стандарти. В ЕИБ с удоволствие подкрепяме този проект, който бе обезпечен от Механизма за свързване на Европа и е част от Трансевропейската транспортна мрежа, чиято цел е преодоляване на транспортните несъответствия и укрепване на социалното, икономическото и териториалното сближаване в Европейския съюз", е цитирана да казва вицепрезидентката на ЕИБ Лиляна Павлова. 

Всъщност ЕИБ е втората международна банкова институция, за която се знае, че финансира концесионера "Соф кънект". През октомври миналата година бе съобщено, че Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) ще отпусне заем в размер до 85 млн. евро на консорциума "Соф кънект", за да приключи концесионната сделка.

Още тогава от ЕБВР уточниха, че въпросният кредит е за проектно финансиране и ще бъде част от по-широк пакет от заеми, предоставени съвместно с други международни финансови институции и търговски банки. Целият проект се оценява на 250 млн. евро. 

"Заемът ще осигури дългосрочно финансиране за дълготраен инфраструктурен актив. Подобно финансиране не е лесно достъпно от местните кредитните институции в България или от международни търговски банки в настоящата кризисна пазарна среда. Като се има предвид, че проектът ще бъде първата широкомащабна инфраструктурна концесия в страната, присъствието на ЕБВР в процеса е от ключово значение за осигуряване на успешно изпълнение на проекта", разясниха от банката. 

Преди няколко дни от "Соф кънект" съобщиха, че прeдcтoи oбнoвявaнe нa интeриoрa на летището – мecтa зa cядaнe c инoвaтивeн дизaйн, интeгрирaни cъврeмeнни cтaнции зa зaрeждaнe нa мoбилни уcтрoйcтвa, кaктo и ocигурявaнe нa виcoкocкoрocтeн бeзплaтeн интeрнeт. В прoцec e oбнoвявaнeтo нa caнитaрнитe пoмeщeния, дeтcкитe кътoвe и търгoвcкaтa зoнa. Прeдвиждaт ce пoвeчe рecтoрaнти, кaфeнeтa и мaгaзини, в кoитo дa ce прeдлaгaт вoдeщи бългaрcки и cвeтoвни мaрки.

Както "Банкеръ" вече писа, през април консорциумът пое управлението на "Летище София" след сделка с предишното правителство за 35-годишна концесия. Сделката бе съпътствана от остри критики към третото правителство на Бойко Борисов заради подписания анекс към концесионния договор, който доведе до отлагане на плащането на годишните концесионни възнаграждения за първите десет години с четвърт век.

Концесионерът внесе авансово концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. (с ДДС), което вече постъпи в държавния бюджет. От "Соф кънект" увериха, че планът на капиталовите разходи е увеличен с 16 млн. евро и ангажиментът да бъде построен нов Терминал 3 до 2030 г. остава непроменен. 

В консорциума участват фондът Meridiam с 99% дял и австрийската строителна компания "Щрабаг" с 1 процент. За управител бе избран операторът на летището в Мюнхен "Флугхафен Мюнхен".

Facebook logo
Бъдете с нас и във