Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Единен платежен смут

Частните пенсионни дружества формално отърваха кожата от единното платежно нареждане. Преводите към тях се осъществяват в познатия режим, без никаква опасност държавата да си прихване от тях заради други свои вземания. Проблемите обаче косвено ги засягат.


Конкретно става дума за самоосигуряващите се лица. Техният брой, според официалната статистика, никак не е малък - около 350 000 души. Вярно, депутатите в последния момент се усетиха и вкараха апострофа, че ако сте самоосигуряващо се лице, можете да платите първо и целево здравноосигурителните си вноски без опасност от прихващане заради по-стари задължения към държавата. За това обаче трябва да подадете специална декларация в НАП заедно със заявление, което е налично в данъчните офиси. По този начин беше решен проблемът с прекъсването на здравноосигурителния стаж, което автоматично значи загуба на здравноосигурителни права.



Не така стои обаче въпросът с пенсионните осигуровки. Според Кодекса за социално осигуряване лицата на трудово правоотношение са привилегировани. За тях осигурено лице значи такова, което има внесени или ДЪЛЖИМИ вноски. Самоосигуряващият се обаче е подложен на дискриминация - на него ДЪЛЖИМИ вноски не се полагат. Ако не си плаща, трудов стаж не му върви, както това е при заетия на трудов договор. Колкото повече не си плаща, толкова повече основната му пенсия от солидарната пенсионна схема, разбирай НОИ, се отдалечава от него. Рискът този човек да остане без държавна пенсия е голям. Нормативната уредба повелява, че втора пенсия от универсален или професионален пенсионен фонд той може да получи едва след като добие право на първа пенсия. Така средствата по частната му партида може да останат непокътнати за доста дълго време, дори до смъртта му. Според аналитици всеки десети самоосигуряващ е поставен под угрозата да не се пенсионира поради натрупани дългове към хазната. Заради които ще му се прехващат пенсионни вноски, както казват бабите, Докато свят светува.



За нас, частния пенсионен бизнес, това би бил добър икономически интерес - да не плащаме парите, натрупани по личните партиди на хората, казват представители на дружествата. Това обаче не е в унисон с дългосрочните ни стратегии. Защото ако си представим, че поне 35 000 останат без първа, а и без втора пенсия, това ще породи огромно социално напрежение. В крайна сметка частното пенсионно осигуряване може да плати с имиджа си, който досега е безупречен.



nbsp;


Единното платежно нареждане, което БАНКЕРЪ нарече недоглеждане, доведе до единен платежен смут още от първите работни дни на годината. Сътресенията с въведения от 1 януари нов ред за плащане на данъци и осигуровки продължават.


От началото на тази година фирмите превеждат задълженията си към хазната с единно платежно, без да посочват за кой период и какво точно задължение покриват. Основният проблем е заложен в самата философия на Единното платежно нареждане. А тя е - независимо от волята на платеца за какво точно превежда пари, постъпилите средства да се пренасочват автоматично от данъчните към най-старото по дата задължение.


В новите платежни не се посочва нито за кой период се върши плащането, нито за какво е предназначено - за данъци или осигуровки, защото идеята е, че парите постъпват в обща сметка, а задълженията се покриват по дата на възникване. И изрядните, и неизрядните фирми се притесняват, защото в момента не могат да разберат как точно са отчетени плащанията им.


Но да дадем думата на счетоводителите.


Аз не съм против единната сметка, но трябваше да дадат срок от една година фирмите и физическите лица да си проверят задълженията, НАП да създаде един свестен програмен продукт, а не така от днеска за утре. Това са нашите пари все пак.


Мисля, че както дават отсрочка за миналите давност задължения, по същия начин трябваше да се даде срок до 31 декември 2013 г. да се оправят старите каши. Иначе, да речем, системата можеше да проработи за задължения, възникнали от 1 януари 2013 година. Друг е въпросът, че в България всичко се прави отзад напред. Първо, ще построим жилищен комплекс, а после ще мислим за комуникации. И нашата работа е същата - ще прокараме иновация в данъчното законодателство, пък после ще сътворяваме национална система и ще изправяме недомислици.


Едно е единна сметка, а друго е - дайте сега едни кинти, а ние от тях ще покриваме каквото ни скимне или ни е скимнало. Аз разбирам единна сметка, но декларирам дадено обстоятелство при настъпването или промяната му, внасям едни пари, а те да си ги разхвърлят по фондове и сметки, както се полага на база нормативна уредба и декларирано за текущия период. А да си гонят неплащащите длъжници в рамките на вменените им правомощия.


Вярно е, че за да улесни фирмите със съществуващи непокрити стари задължения, Националната агенция за приходите въведе нова електронна услуга - справка за задължения. Софтуерът бе разработен в последния момент в края на годината, защото депутатите не дадоха достатъчно време на приходната агенция да се подготви за новите правила. Услугата бе активирана преди празниците, но внезапно изчезна в края на годината и форумите се наводниха с въпроси защо справката не е активна. Според счетоводители справките са били активизирани повторно на 2 януари. Според Росен Бъчваров, говорител на НАП, забавянето през първите работни дни на тази година се е дължало на годишното приключване, което е пренатоварило системата.


Липсата на яснота за отчетените плащания поражда напрежение, защото част от фирмите в момента покриват както текущи задължения към бюджета, така и стари задължения от миналата година.


Наред с проблема около справките за задължения част от банките още не са пренастроили електронното банкиране за новото единно платежно, става ясно от сигнали на счетоводители. От НАП уверяват, че банките са заявили готовност да прилагат новия документ и единната сметка, но нарежданията масово се бавят. Така голяма част от направените в първите работни дни плащания дълго време стоят неосчетоводени. Счетоводители се опасяват, че след първите проверки за реално отчетени плащания проблемите ще се задълбочат.


Идеята на тази единна данъчна сметка е да не може някой просто да си избира какви данъци да плати и след това просто да фалира фирмата си. Така между другото се правят ДДС веригите, ДДС измамите. Дълги години или няколко години една фирма плаща само здравни или социални осигуровки, като не плаща въобще ДДС и корпоративен данък. След което банкрутира нарочно и всъщност въобще не плаща дължимите средства по ДДС. Идеята тук е не тези, които правят измамниците, да избират, а да избира законът, обясни финансовият министър Симеон Дянков пред БНТ. Той подмени собствените си доводи, тъй като първоначално основният му аргумент беше, че с единното платежно бизнесът ще се освободи от плащането на около 50 млн. лв. годишно банкови такси и комисиони за вноски по различни сметки.


От ДСБ вече събраха подписи в парламента и сезираха Конституционния съд за противоконституционно смесване на данъчни и осигурителни плащания. Дянков пък на практика обвини лидера на ДСБ Иван Костов, че е облагодетелствал ДДС схемите, тъй като старият закон е правен по негово време. Точно тогава те са дали възможност, особено на държавни фирми, които са им помагали на тях, да правят това източване, твърди финансовият министър.


Финансовият министър обаче съвсем обърка зрителите с някои странни отговори. На въпрос: защо хората трябва да губят осигурителни права, например здравни, понеже техният работодател не си е плащал в миналото данъци, Дянков отговори с контравъпрос: А каква е вината на хазната и оттам на всички граждани, че някои фирми дълго време не си плащат данъците?


Хаосът може да стане пълен, ако Конституционният съд отмени правилото за покриване на старите задължения с приоритет независимо от волята на платеца. Той може да се намеси и за това, че здравни и пенсионни осигуровки се трасформират насила в данъци.

Facebook logo
Бъдете с нас и във