Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Държавните пари - заложници на политическата криза


Да не бъдем дребнави като пресмятаме колко служебни автомобила, колко бензин изхарчиха и откъде той бе платен, за да се яви четирихилядният ГЕРБ-ерски актив на среща с премиера Борисов в "Техно Парк" София. Организацията по посрещането в сряда (5 август) вероятно също е безплатна, но тяхна е властта, "тяхно е времето". Да оставим тези сметки за опозиционните функционери.


В 25-минутна реч пред партийния елит на ГЕРБ Борисов се опита да демонстрира смирение и изчете предварително подготвен текст, т.е. опорките за апокалипсиса, който ще настане, ако парламентът хлопне кепенците. И да не ги запомните от първия път, няма страшно. Вече е сигурно, че в следващите дни те ще бъдат повторени многократно от управляващите депутати и министри, за да "страхуват" електората. В опозиция на казаното евродепутатът Радан Кънев възкликна: "Г-н Борисов, вие сте шампион по безполезно присъствие в политиката."  

Би направило чест на премиера, ако не поставя своите интереси на първо място. Но по време на десетгодишното си управление лидерът на ГЕРБ неведнъж радикално е променял позицията си по важни за държавата въпроси и затова е трудно точно сега да му се доверим. А именно, че ще приеме доброволно да "клекне" пред протестиращите и да рискува да бъде запомнен като политикът, който няма нито един завършен мандат начело на България.  

И за да няма излишно тюхкане какво ще стане с парламента, ако Борисов подаде оставка, бихме му предложили да разпореди на Цвета или на някой от депутатите си да съберат необходимите подписи за свикване на извънредна парламентарна сесия и да прекъснат плажуването си. След някой и друг ден ще имат доста време за отдих. Дори ако Борисов е решил да подаде оставката си в петък вечер, през деня тази работа може да бъде отметната. Така и ще докаже, че наистина търси съгласие.

А инак инициативите, които той изреди, могат да бъдат гласувани от депутатите в рамките на седмица. Предвид че председателят на парламента бе сред множеството гербери в "София тех парк" и вероятно ще бъде "на повикване" до последния миг от сегашното управление, едва ли ще е трудно да изготви извънреден дневен ред, в който да бъдат заложени спешните закони според лидера на ГЕРБ, без които държавата щяла да се рухне.

На твърдението на Бойко Борисов, че без работещ парламент държавата няма да може да вземе заем в случай, че икономиката блокира ще опонираме с факти от близкото минало. Защото такава бе ситуацията през 2014 г., когато отново бе сформиран служебен кабинет. Да напомним обаче, че при първата актуализация на бюджета за тази година таванът за поемане на нов държавен дълг бе увеличен със 7.8 млрд. лева. Буфер, от който кабинетът на Борисов така и не се е възползвал. А емитирането на дълг е прерогатив на Министерството на финансите, което ще съществува и при служебен кабинет. Така че тази опция стои отворена и пред служебно назначена изпълнителна власт.

Актуализация на бюджета с направените до момента плащания и обещания за скорошни плащания по антикризисните мерки, също може да бъде приета в рамките на този парламент. При добро желание, разбира се. Поне журналистите знаят как законопроекти минават по бързата писта - на две гласувания в рамките на едно заседание на ресорната комисия, а след това и в пленарна зала, без обществено обсъждане и без оценка на въздействието. Най-пресният пример е с намаляването на ДДС от 20 на 9% за виното и бирата. Всичко може да се случи в нашия парламент, ако е в угода на мнозинството от присъстващите депутати. Ако не им е угодно, знаем какво се случва - те просто отсъстват.

Колкото до приемането на държавния бюджет за 2021 година, тук ситуацията е малко по-сложна. Действително, парламентът има последната дума за годишната финансова рамка на държавата. Но няма да е прецедент служебното правителство да работи в приетият през 2020 бюджет, който е гордостта на Борисов. Така бе през 2014 г. когато служебното правителство на Близнашки следваше одобрената бюджетна процедура на кабинета "Орешарски" и в края на мандата си завеща на "Борисов 2" готов законопроект за държавния бюджет. 

Още повече, че ако сегашното правителство подаде оставка до понеделник, заради сложните преговори с коалиционните партньори, изборите може би ще са още през октомври или ноември, т.е. новата власт ще може да встъпи в длъжност преди края на годината и 2021-а може да започне с приет закон за държавния бюджет. Междувременно няма да е прецедент проектобюджетът да бъде написан от служебен министър на финансите.

За ролята на парламента в мярката на "60/40", може да се каже, че в известен смисъл премиерът е прав. Наистина бюджетът й в размер на 1 млрд. лв. ще се финансира със заем по европейската програма "SURE". Кабинетът на Борисов вече одобри сключването на споразумение с Еврокомисията, тоест реално остава финалната ратификация от Народното събрание. 

Но нека не забравяме, че един служебен кабинет ще може да обезпечи схемата "60/40" с пари от фискалния резерв, като в края на годината финансира заложения в бюджета дефицит в размер на 3.5 млрд. лева. Това е позволено според закона за публичните финанси. Програмата "SURE" пък e с хоризонт 2022 г., така че вероятно няма да е проблем заемът да бъде усвоен на по-късен етап и да попълни фискалния резерв. Така че и тази грижа на Борисов може да падне от плещите му при това без сложни фортификации.

Всъщност саможертвата, на която е готов лидерът на ГЕРБ и премиер на България, е съвсем ненужна. Защото тази жертвоготовност изглежда е продиктувана или от незнание или от егоизъм. Декларираната ненавист на Борисов към президента пък предполага, че лидерът на ГЕРБ едва ли ще благоволи да му завещае подредена къща на "Дондуков 1". Разбира се, Бойко Борисов неведнъж е изненадвал публиката със спонтанни и емоционални решения взети под напора на чувствата. Факт е също, че с идването на служебен кабинет не идва края на света. Пък и както Борисов декларира, него не го е страх!

Facebook logo
Бъдете с нас и във