Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Дълъг път чака "бонус-малус"

Не се знае още колко време ще чакат шофьорите за по-справедливата застраховка "Гражданска отговорност". Очакванията бяха бонус-малус да започне да се прилага у нас още през август, но хората от бранша твърдят, че началото на 2018-а е по-реалистичният срок.

От Гаранционния фонд обясниха, че преди да започне прилагането на системата, е необходимо да бъдат реализирани редица предпоставки. На първо място, консултантът, който вече е избран - гръцката структура на "Ърнст и Янг Бизнес Адвайзори Сълушънс", трябва да извърши анализ на данните за пътнотранспортните произшествия, включително и на тежките, при които настъпват телесни увреждания или смърт. Както и данните за честотата на събитията и за размера на изплатените претенции по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. Ще бъде извършен анализ и на нарушенията на правилата за движение по пътищата, които водят до реализирането на тежки пътнотранспортни произшествия. За изясняване на възникналите въпроси в четвъртък бе проведена работна среща между експерти на Гаранционния фонд, от полицията и консултантите. Ръководството на фонда обясни, че били уточнени детайли, които консултантската компания изискала за да състави методологията, като например данни за ПТП-та и причините за тях.  

Напомняме, че гръцката структура на "Ърнст и Янг Бизнес Адвайзори Сълушънс" е международната компания, която бе избрана в последните работни дни на 2016-та за консултант при оценката на риска и за изготвянето на изискванията за системата "бонус-малус" при сключването на застраховката "Гражданска отговорност" на автомобилистите в България.

Предвижда се въпросната методология да бъде основа за създаването на наредба, в която да бъде точно определена датата, от която ще започне прилагането на системата бонус-малус, както и всички условия по нея, включително и за коригиращите фактори, какви исторически данни и за какъв период ще се използват.

В този контекст Гаранционният фонд съобщи, че разполага с информация за всички възникнали ПТП-та от 2010 г. до момента. Тя включва и технически данни за превозното средство, а и информация за собственика му съгласно свидетелството за регистрация. Има данни, свързани с участниците в събитието - МПС и водачи, за пострадалите лица и за причинените имуществени вреди. Министерството на вътрешните работи (МБР) разполага с данни за МПС и за водачи, участвали в ПТП, както и за извършените нарушения на Закона за движение по пътищата, довели до причиняването на ПТП.

Важно да отбележим, че в чужбина водещ момент в методологията на системата е броят предизвиканите произшествия. При пътната действителност у нас обаче шофирането след употреба на алкохол и превишената скорост също би трябвало да бъдат обсъдени като ценообразуващи фактори. При писането на методологията трябва да бъдат уточнени и важни детайли, като например кой ще е обект на застраховката - шофьорът или автомобилът. Ситуацията със служебните автомобили, ползвани от различни шофьори, също трябва да се изясни.

Наскоро Комисията за финансов надзор (КФН) прие проект, според който 1.4 млн. лв. ще бъдат инвестирани в  разработването на по-справедливата система, но каква ще е крайната й цена също все още не се знае.

Facebook logo
Бъдете с нас и във