Банкеръ Daily

Скандално

„Дженерали” замесена в телефонен тормоз

S 250 9efdeb10 0b83 4b92 a524 d4f851e5e38a

„Подложен съм на почти всекидневни мобилни атаки. Телефонни канонади и есемес картечни откоси. Търсят ме за плащания по полици „Гражданска отговорност” за коли, които никога не съм притежавал”. Това разказа колега журналист, който страда периодично от този телефонен тормоз от клиенти на различни застрахователи през последните години, а напоследък – от „Дженерали”.

 

Има дни, в които колегата просто не може да си ползва телефона, защото броят на съобщенията надхвърля няколкостотин. Но това не е първият "медиен" случай, който "БАНКЕРЪ" проверява. При предишна подобна атака - тогава от „Уника” - изпратихме писмо до Гаранционния фонд.

Телефонен номер 0XXX ХХХХХ1, собственост на медията Хикс, се използва без наше съгласие за клиентски номер по много застрахователни полици. Всеки ден валят sms-и  и телефонни обаждания, свързани с най-различни полици - на физически и юридически лица, регистрационни номера на автомобили - лекотоварни и тежкотоварни, от цялата страна.  Има дни, когато напливът надхвърля 400 сигнала, генерирани автоматично, което няма как да квалифицираме освен като тормоз."

От Гаранционния фонд на застрахователите ни отговориха, че не могат да помогнат. Да сме търсели застрахователите, които ни атакуват.

Сега се „самосезирахме” и решихме да потърсим отговорите, тръгвайки от "кота нула". Говорихме с официален представител на „Дженерали”, който обеща да отнесе случая по-горе за разглеждане. От което не последва нищо.

Предварителната ни проверка показва, че 

става дума за измама - подадени са неверни данни в полиците. 

В тях, както е известно,  задължително се вписват данните на лицето, което прави застраховка - три имена, регистрационен номер, марка и модел на превозното средство, номер на рамата и телефон за връзка със застрахования.  

Неясно по каква причина - дали защото  застрахованите са отказали да дадат номера си и някой застрахователен служител е "импровизирал", или умишлено е подадена грешна информация, застрахователи и брокери записват в полето номер 0XXX ХХХХХ1. Той не е на никое от лицата, които са направили застраховката си, но формално задължителното поле в полицата е попълнено.

Предупредихме, че въпреки неясните причини за вписването точно на този телефонен номер в полиците от редица застрахователни компании и брокери, това е изцяло в нарушение и на Закона за защита на личните данни, а и предоставя неверни данни на Гаранционния фонд.

Преминахме към същинско „разследване”. 

Позвънихме на няколко случайно избрани застрахователни брокера. Оказа се, че всички продават „Гражданска отговорност” на разсрочен план – най-вече на 4 вноски. Немалко собственици на автомобили у нас използвали колите си само през лятото – да си ходят по селата, на море у нас или в Гърция. Именно те „нападали” брокерите за „временна”, 3- или 6-месечна полица. Но това трябва да се скрие от застраховащите, защото те нямат право да продават подобни краткосрочни полици.

Това става като се спестява телефонния номер на застрахования – много ясно, за да не го безпокоят след като откаже да плаща следващите вноски. Човекът просто казва, че не си дава телефона, защото жена му е ревнива има бебе или болен вкъщи или... А застрахователния чиновник не гори от желания да бъде пунктуален.

Често обаче застрахователната полица в електронния си вид е така направена, че при липса на определена информация блокира, а софтуерът настойчиво я изисква, докато не бъде въведена. Така се случва и при липсата на телефонен номер например. Тогава брокерът си измисля някакъв удобен или лесно запомнящ се номер и го попълва на празното място в бланката. До това най-вероятно опира историята със „златния” номер на колегата ни.

Другото интересно откритие, до което достигнахме, беше, че различните компании процедират по различен начин 

при искане за разсрочена застраховка. 

Едни я оскъпяват, други – не (в сравнение с плащането накуп за годината).

Попитахме за практиката на „Дженерали”. Брокерите ни казаха, че при разсрочено плащане оскъпяването на компанията е минимално. За нов скъп градски джип хибрид цената на „Гражданската” за една година е 308 лева. При разсрочено плащане на 4 вноски цената се увеличава само с 8 лева. Това прави привлекателни разсрочените полици. И точно тук става пробивът на системата. 

Граждани, които нямат никакво намерение да си плащат полицата до края на едногодишния срок, отказват да дадат телефонните си номера и брокерът решава „проформа” да попълни избран от него набор от цифри. И... колегата попада „под обстрел”, когато „откаже” да плаща за стотици „негови” коли.

Много вероятно е един или няколко брокера да използват номера на колегата за "пълнеж". Въпросът е: 

толкова ли е трудно да бъдат разкрити мошениците?

Сезирахме и Комисията за защита на потребителите. И от там нищо. 

Не е ясно защо отговорните органи не реагират на нашите сигнали. Какво се прави, как да бъдат открити виновните лица, които са създали предпоставките за този корпоративно допуснат тормоз върху невинен потребител? Някой занимава ли се въобще с това?

Няма ли органи, които са поели ангажименти по Закона за защита на личните данни, за да се самосезират и да разследват този парадокс?

Защо въпреки обещаното съдействие на редица застрахователни институции нищо такова не последва и тормозът продължава?

И накрая: валидни ли са тези застрахователни полици, които съдържат неверни данни за застрахованите?!

Ако КЗП, Комисията за финансов надзор, която може да изиска спазването на правилата от застрахователните компании, или Гаранционния фонд се почувстват ангажирани по някакъв начин - ще отразим подобаващо старанието им да въдворят ред в този хаос.

Facebook logo
Бъдете с нас и във