Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Дигиталните портфейли на барикадата срещу COVID

В света, а вече и у нас има цяло дигитално поколение хора и не са малко тези, които веднъж снабдени със смартфон имат желанието да ползват новите технологии за плащане. Което несъмнено ускорява приемането на дигиталния портфейл като основен разплащателен канал на близкото бъдеще.

За разлика от нововъзникващите пазари, където господството на пластиката не бе наложено, в САЩ и в Европа по-възрастната група клиенти трудно приемат преминаването към цифрови плащания. Една от причините е дългата история на използването на пластики. Друга причина е  бавното възприемане на тези разплащателни методи от страна на търговците на дребно. Естествено, винаги има и недоверие към обезпечаването на сигурността на данните, затова експертите смятат, че приемането на цифровите портфейли  ще бъде трудна задача за определени групи потребителите. 

Във времена на криза обаче се изискват смели решения. Макар и бавно,

България уверено влиза в ерата на дигиталните портфейли.

Няколкото проучвания по темата вече стигнаха до заключение, че пандемията от COVID-19 е ускорила приемането на цифровите плащания. Причината е в нарастващия страх от боравене с пари в брой и докосването на повърхности като ПИН подложки и сензорни екрани.

Погледнато генерално обаче дигиталните портфейли, придобиващи популярност като „уолети“ (от англ. wallet - портфейл ) дават много повече възможности. Всъщност дигиталният портфейл представлява най-модерният метод за разплащане, който все повече се утвърждава в глобален мащаб. На практика смартфонът се използва като портмоне.

Плащането се прави най-често чрез докосване на смартфона до ПОС терминала, а всяка платежна операция, включително превод по сметка, може да бъде извършена по всяко време на денонощието и независимо дали става дума за делничен или в почивен ден.

По отношение на сигурността дигиталният портфейл има практически и технически удобства. Например потребителят сам определя сумата, с която да захрани сметката, тоест не е необходимо цялата наличност по дебитната карта да отива в онлайн портмонето. Експертите изтъкват, че това

носи на потребителите повече сигурност 

при съхранението на средствата им.

Когато говорим за сигурност на средствата може да бъде даден и един практически пример -  във физическия портфейл често се съхраняват лични документи, пари и дебитни карти, т.е. при евентуалната им загуба или кражба, щетата ще е по-голяма, защото трябва да възстановим всички тези важни неща.

Ключовата разлика при дигиталния портфейл е, че той предлага значително по-добра защита. Най-малкото защото при кражба на телефона, например,  крадецът трябва да пробие няколко защити - ПИН код на телефона, ПИН код на приложението, дори пръстов отпечатък или лицево разпознаване.. 

Погледнато технически, мобилният портфейл е сигурно място за парите, защото информацията в него е криптирана и детайлите на кредитната карта остават скрити. Когато портфейлът прави трансакция на данни, всъщност той не прехвърля информацията за нашия акаунт или други персонални данни. Той просто изпраща криптирани кодове за плащане. С други думи, достъпът до личната информация е значително по-труден.

Разбира се, наред с това дигиталният портфейл носи и чисто финансови предимства. Както "Банкеръ" неведнъж е писал, таксите, които банките налагат по дигиталните плащания, са около два пъти по-евтини от тези при операции, извършени в клона на кредитната институция. Онлайн уолетът има и някои допълнителни екстри като напомняне за плащания по кредити и предупреждения за влизане в просрочие. В тях може да се съхранява и информация за отстъпки в конкретни уеб сайтове.

За банките и фирмите, които предлагат дигитални портфейли,

обаче има редица предизвикателства.

Както стана дума, от една страна проблем е как да убедят потребителите си да се насочат към цифровите плащания. Отделно, приоритетът на доставчиците на дигитални портфейли винаги трябва да бъде наистина безпроблемното им ползване. Както и създаването на „потребителско изживяване“, което в пълна степен наподобява реалното пазаруване в магазин или поръчка.

На по-развитите пазари бизнес лидерите вече мислят за следващата стъпка. Например някои компании в САЩ се опитват да насърчават ползването на дигитални портфейли чрез предметни и парични награди, допълнителни отстъпки в някои магазини и събиране на точки за намаления. Затова засилването на партньорството между банките, доставчиците на финансовите услуги и търговците на дребно в България, е най-малко препоръчително. Все пак потребителите винаги ще търсят някаква добавена стойност, за да предпочетат ползването на дигиталните портфейли. 

В по-дългосрочен аспект привличането на потребителите към мобилни портфейли е само първата стъпка и в един пост-пандемичен свят ролята на банките и фирмите за плащанията ще бъде да продължат да правят иновации, с които да мотивират използването на уолетите.

Крайната цел би следвало да бъде превръщането на мобилните портфейли във водещия канал за плащания. Най-големите победители в дигиталната надпревара ще бъдат тези, които могат да създадат огромен набор от услуги в дигиталния портфейл в комбинация с промоции, награди, намаления, допринасящи за неповторимо потребителско изживяване още от първото ползване на мобилния портфейл.

 


Кои банки предлагат дигитални портфейли 


Само в рамките на последния месец две банки, опериращи в България, обявиха, че стартират свои дигитални портфейли. 

Fibank 

Българо-американска кредитна банка 

"Райфайзенбанк България". 

УниКредит Булбанк


Технологични компании, които предлагат тази услуга


Apple wallet

Revolut

Monese

Phyre

Garmin Pay.

VIVACOM.

Facebook logo
Бъдете с нас и във