Банкеръ Daily

Ваня Манова - Мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания и Симеон Пешев - Старши мениджър "Финтех и дигитални услуги" във VIVACOM пред в. "Банкеръ"

Дигиталният портфейл успешно заменя традиционния

S 250 2855831a 529c 4662 8252 6ab309ecd868

VIVACOM е първият телеком, който предлага услугата Mastercard Digital First в Централна и Източна Европа. Какво е по-специалното в този продукт, г-жо Манова? И кое всъщност го различава от познатите ни безконтактни карти и системи за виртуални разплащания?

 

Vivacom е не само първият телеком, а е сред най-първите издатели на Mastercard Digital First изобщо. Това е една съвсем нова концепция на Mastercard, комбинираща няколко технологии, така че да предостави съвкупност от най-висока сигурност, максимално удобство и най-доброто към момента клиентско изживяване за всички видове плащания с една и съща карта през различни канали.

Откакто Mastercard Digital First беше лансиран за първи път с Apple card през 2019 г., дизайнът на платежните инструменти завинаги се промени. Картата вече има няколко измерения, които взаимно се допълват. Водеща е дигиталната карта, която клиентът получава моментално след като инсталира дигиталния портфейл и се регистрира в него. Той може веднага да започне да плаща мобилно на ПОС терминали, да извършва онлайн плащания, тъй като всички необходими детайли са в портфейла, а дори и да тегли пари на безконтактни банкомати. Физическата карта е едно красиво и стилно допълнение към дигиталното решение.

Говорим и за симплификация в дизайна й: на картата са изписани само имената на картодържателя. Вече липсва, каквато и да е било чувствителна информация като номер на карта, дата на валидност и CVC код.

През мобилния портфейл се осъществява контролът и на физическата, и на дигиталната карта. Потребителят може да "заключва" и отключва картата си с един клик, както и да персонализира възможностите, съобразно нуждите си. Потребителят получава нотификации и детайлна информация за всички движения по сметката.

Споменахте мобилните портфейли...Г-н Пешев ще ни кажете ли, какво стои зад този технологичен "скок"?

Като технологична и иновативна компания, VIVACOM следи сектора на финтех услугите, степента на развитие на технологиите, регулаторните изисквания и конкуренцията в сектора. Смятаме, че избрахме точния момент за предлагане на подобно предложение, с което да улесним ежедневните разплащания на потребителите и да им предоставим цялостен финансов контрол и независимост при разплащанията. Употребата на мобилни приложения за плащане се повишава, основно заради бързината и удобството, които предоставят. Над 70% от българите предпочитат плащането с мобилен телефон, като алтернатива на картата, а над 60% използват мобилните си телефони за плащания онлайн или в магазин, сочат данните от проучване на Mastercard, проведено през 2019-а. Дигиталният портфейл определено успешно заменя традиционния портфейл. Освен съхранение на пари и карти за лоялност, чрез смартфона си вече можем да плащаме навсякъде, където ПОС терминалите приемат плащания с безконтактни карти, да изпращаме пари помежду си за секунда, да поделяме лесно сметката в ресторанта с приятели. Разбира се, има разлика във възможностите, които предоставят различните решения. Основната функция обаче - извършването на финансови транзакции, е обща за всички.

Можете ли, г-жо Манова да обясните, какво точно представлява услугата "Цифрово активиране" на Mastercard?

Тя е част от технологията на всеки мобилен портфейл, защото използва най-модерните технологии за плащане - EMV чип, токенизация и криптография, за да гарантира цялостност на информацията на картодържателя. Сигурността и поверителността на информацията са в ядрото на мобилното плащане. Когато потребителят използва кредитна или дебитна карта Mastercard с дигитален портфейл, действителните числа на картата не се съхраняват на устройството, тя е "токенизирана" с кодиран Device Account Number, а всяка транзакция се оторизира с единичен, уникален, динамичен код за сигурност.

Може би най-важният фактор при разплащанията е сигурността. По какъв начин е гарантирана защитата на информацията при мобилното плащане с Pay by VIVACOM, г-н Пешев?

Транзакциите се извършват криптирано чрез технологията за безжичен пренос на данни NFC (Near Field Communication), а удостоверяването на самоличността става чрез биометрични данни - сканиране на лицето или пръстов отпечатък, или с въвеждането на ПИН при по-старите модели.

Допълнително ниво на сигурност дава възможността за блокиране и отблокиране на дебитната карта в приложението само с едно докосване. Така потребителят има постоянен контрол и възможност да управлява картата си собственоръчно, като промяната се отразява мигновено. При извършено плащане приложението изпраща незабавно потвърждение, което се визуализира като известие на смартфона. По този начин потребителят научава за всеки опит за транзакция и може да предприеме съответните мерки, ако същата се окаже неоторизирана.

 Г-н Пешев, кога е нужна верификация на самоличността? И как се случва зареждането на сметката?

Съгласно действащите нормативни изисквания, за да се използват финансовите услуги на приложението е нужно първо да се извърши верификация на самоличността. Това включва зареждане на средства, плащане на ПОС терминали, изпращане и получаване на IBAN преводи и трансфери между потребители на Pay by VIVACOM. Зареждането на сметката в приложението се извършва чрез платежна карта или IBAN превод. Важно е да отбележим, че за зареждане на средства с карта е необходимо картата да поддържа 3D Secure.

Има ли допълнителна защита на картата при интернет плащания? Г-жо Манова, какво представлява 3D secure?

EMV 3DS е еволюция на интерфейса за установяване на идентичността на потребителите, съгласно въведените нови регулации на европейско ниво за автентикация в индустриален стандарт. Като водеща картова схема, основната цел на Mastercard е да осигури сигурна, лесна за употреба и достъпна за всички среда за електрони разплащания и електрона търговия, съгласна новите регулации. За целта Mastercard предлага технологии, правила, добри практики и различни форми на подкрепа на всички наши партньори - издатели и доставчици на платежни услуги. Mastercard ID Check Program е комбинация от стандарти и добри практики за адресиране на регулативните изисквания на Европейския съюз и правилна имплементация на EMV 3DS технологията. Целта на ID Check Program е да предложи възможно най-доброто клиентско изживяване и висока сигурност, както и най-голям процент одобрени транзакции при търговците.

Как потребителите могат да контролират сметката си, г-н Пешев? И какво се случва, ако човек загуби телефона си? 

 

Историята на всички извършени плащания е достъпна по всяко време в приложението, както и актуалният баланс по сметката. В допълнение лесно можете да разберете, какво и къде сте похарчили, тъй като разходите ви се разпределят по категории автоматично.

Приложението е достъпно само с пръстов отпечатък или сканиране на лицето или индивидуален ПИН. Така, ако изгубите телефона си личните ви средства са защитени от злоупотреби в много по-висока степен в сравнение с парите в брой и платежните карти, които съхранявате в традиционния си портфейл.

 

 

"Платежните услуги през приложението Pay by VIVACOM се предоставят от "Пейнетикс" АД - дружество за електронни пари, притежаващо лиценз, издаден от БНБ с решение №44 от 11.04.2016 г. БТК ЕАД е доставчик на приложението Pay by VIVACOM и представител на "Пейнетикс" АД, вписан в регистъра на БНБ по чл.19 от ЗПУПС. "Файър" е доставчик на технически услуги за БТК ЕАД."

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във